Gå til innhold

Au.. øyet mitt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd linser i litt over 2 uker. den første uka var det herlig, så mye bedre og hadde ikke plager med linsene, bortsett fra at jeg kunneb li litt tørr på øya på kvelden, men det er ikke så rart etter en hel dag foran pcn i tørr luft.

Men så, for ca fire dager siden så svei det litt å ta på venstre linse.. Kjentes ut som om jeg hadde rusk helt øverst på øyet, over det blå på venstre siden under øtelokket. Tok ut linsen prøvde å snu osv, men hadde satt den riktig. Etter litt ble det bra, men etter en times tid begynte det å gjøre vondt. Tok de ut, så ble det bedre. Dagen etter var det det samme..

I går når jeg kom hjem fra linsekontroll der jeg sa linsen plager meg, så kjentes linsa litt tørr og det gjorde vondt, tok dem ut og satt på briller. Det venstre øyet rant, og det gjorde vondere.

I dag morres løftet jeg litt på øyelokket for å se, og jeg er helt blodsprengt under der! Og det gjør vondere enn før. Tok ikke på linser..

er det betennelse?

På linsekontrollen fikk jeg bare ny time neste tirsdag og skal da prøve nye linser, siden han trodde disse var for tette for meg, men tror plagene kommer av betennelse.. For har ikke hatt problemer med høyre øyet.

Bør jeg stresse til legen nå? Dritt altså... alltid uflaks! :(

Hjelp..?

Skrevet

Høres ut som betennelse. Jeg fikk det hele tida da jeg brukte månedslinser. Tror jeg hadde ringt til legen i morgen og fått øyendråper.

Gjest til spirello
Skrevet

Betennelse? Jeg har dagslinser, og er fornøyd med det. Kanskje du skulle la øynene hvile uten linser noen dager?

Skrevet

Betennelse ja, Dersom du har lett for å få det burde du kanskje bruke dagslinser.

Skrevet

Betennelse? Jeg har dagslinser, og er fornøyd med det. Kanskje du skulle la øynene hvile uten linser noen dager?

Ja, har de ikke på nå.. Har dagslinser, og har vært vldig nøye med hygienen.. Ike tatt de på eller av på badet, vasket hender godt...

Gjorde vondt i venstre øyet når jeg tok på linsa i går, i dag er det vondt hele tiden uten linse...

Må jeg ha behandling mot dette?

Skrevet

Betennelse ja, Dersom du har lett for å få det burde du kanskje bruke dagslinser.

Har aldri hatt det før... Har dagslinser! Som jeg skriver under her har jeg vært nøye med hygienen også.. Er bare det venstre som er rødt og vondt, er bare rødt under øyelokket, men vil det spre seg?? Aldri hatt dette før? Burde vel ringe legen i morra da? Æsj... : (

Trenger ikke holde meg hjemme fra jobben vel pga dette?? Det har jeg ikke tid til.. Kan man få vondt i hodet av det også? Var så sliten i øya + hadde skikkelig vondt i hodet i går da jeg så på film... Ser tåkete på vestre øye nå.

Gjest til spirello
Skrevet

Ja, har de ikke på nå.. Har dagslinser, og har vært vldig nøye med hygienen.. Ike tatt de på eller av på badet, vasket hender godt...

Gjorde vondt i venstre øyet når jeg tok på linsa i går, i dag er det vondt hele tiden uten linse...

Kan gjøre vondt fordi du har vært for mye borti det, så la det få ro. Se om det er bedre i morgen. Jeg er fornøyd med dagslinser!! Men en gang revnet en da den skulle ut... Men jeg fikk tak i den andre delen til sist. De kan ikke forsvinne inni der som jeg var redd for.. Jeg tror nok øyet blir bedre om det får ro, men er det betennelse kan du trenge salve/dråper. Legg en kald klut over øynene og legg deg ned litt om det er for ille. Evt. kontakt lege i morgen. Jeg tror det skal mye til å ikke tåle dagslinser.

Skrevet

Kanskje du har fått et rusk under linsen som har irritert rett på øyet?

Jeg fikk selv et rusk under linsen som resulterte i rift på hornhinnen.Det svei volsomt,men i begynnelsen føltes det som om jeg hadde et rusk eller lignende på øyet,bare det at det ikke ville ut og ble verre.

Jeg var hos legen og de tok på meg en kontrastvæske for å se hva som hadde skjedd med øyet og gav meg en salve til å smøre på.Hadde lapp på et par dager og ble bra!

Anbefaler deg ihvertfall å gå uten linse noen dager og se det litt ann.

Gjest til spirello
Skrevet

Har aldri hatt det før... Har dagslinser! Som jeg skriver under her har jeg vært nøye med hygienen også.. Er bare det venstre som er rødt og vondt, er bare rødt under øyelokket, men vil det spre seg?? Aldri hatt dette før? Burde vel ringe legen i morra da? Æsj... : (

Trenger ikke holde meg hjemme fra jobben vel pga dette?? Det har jeg ikke tid til.. Kan man få vondt i hodet av det også? Var så sliten i øya + hadde skikkelig vondt i hodet i går da jeg så på film... Ser tåkete på vestre øye nå.

Du trenger nok ikke være hjemme fra jobben. La øyet få ro.

Gjest til spirello
Skrevet

Jeg rekner med at du har rett styrke på linsene. Du trenger kanskje litt tid på å venne deg til dem.. Du ser kanskje tåkete pga økt tåreproduksjon: øyet "jobber" nok med å bli bedre....

Skrevet

Skyll med fysiologisk saltvann frem til i morgen, ikke bruk linser før du er helt bra, og be legen om salve dersom det ikke har blitt bedre til i morgen.

Betennelse kan spre seg til det andre øyet, hvis det er det det er. Vær nøye med håndvasken.

Dersom det er betennelse så er dette en greie en kan få helt uavhengig av linser, det er nemlig veldig smittsomt. Kamillete kan roe betennelsen, men saltvann er det safeste du kan putte inn på øyet.

Hvis ikke kan det være du har fått en rift på øyet, kanskje har det vært et hardt rusk i linsa du ikke så, eller du har kommet borti med neglene. Dette vil gi seg i løpet av noen dager uten linse.

Trenger ikke være hjemme fra jobb.

Skrevet

Kan gjøre vondt fordi du har vært for mye borti det, så la det få ro. Se om det er bedre i morgen. Jeg er fornøyd med dagslinser!! Men en gang revnet en da den skulle ut... Men jeg fikk tak i den andre delen til sist. De kan ikke forsvinne inni der som jeg var redd for.. Jeg tror nok øyet blir bedre om det får ro, men er det betennelse kan du trenge salve/dråper. Legg en kald klut over øynene og legg deg ned litt om det er for ille. Evt. kontakt lege i morgen. Jeg tror det skal mye til å ikke tåle dagslinser.

Har ikke plukket på det nei.. Tviler på at det er pga rusk fordi det er over det blå.. på det hvite langt under øyelokket... Linsa ligger jo ikke der.

Har ikke saltvann å skylle med heller.

Skrevet

Har ikke plukket på det nei.. Tviler på at det er pga rusk fordi det er over det blå.. på det hvite langt under øyelokket... Linsa ligger jo ikke der.

Har ikke saltvann å skylle med heller.

Linsa kan ha sprukket slik at den har irritert øyet ditt.

Skrevet

Linsa kan ha sprukket slik at den har irritert øyet ditt.

Det hadde jeg vel sett da jeg tok den ut? brukte ikke linsa så mange timer... tok den ut med en gang jeg merket øyet var irritert, og dagen etter hadde jeg på ny linse?

Skrevet

Det hadde jeg vel sett da jeg tok den ut? brukte ikke linsa så mange timer... tok den ut med en gang jeg merket øyet var irritert, og dagen etter hadde jeg på ny linse?

Nei, du behøver ikke se det, det kan bare være en rift

Skrevet

Har ikke lest alle de andre svarene, men et tips for senere linsebruk: kjøp Drop-It på apoteket, er ideelt for å dryppe/skylle øynene når de er litt tørre, evt. man har fått rusk på øyet. Det er rent saltvann, ingen kunstige stoffer, konserveringsmidler eller noe annet rart.

Gjest bedre nå?
Skrevet

Hvordan gikk det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...