Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal legge lokket over marsipankaken.Hvordan får man det til uten at det blir folder rundt kanten? Mine kaker blir veldig gode, men alltid med disse irriterende foldene.

Skrevet

Du skjærer innsnitt der foldene kommer, og lapper sammen marsipanen etterpå.

Skrevet

Det der kan jeg. :)

Først kjevler du ut marsipanen så den er større enn du trenger. Så ruller du den forsiktig rundt kjevlet, ikke så det henger fast (bruk litt mel), men sånn at du kan løfte den over mot kaken.

Nå kommer det viktige: du må ta del for del av kaken å dekke med marsipanlokket. Når du har lagt på en tredjedel f eks, så glattedrar du lokket litt utover, hvis du skjønner. Da unngår du sånne stygge krøller når du glatter inntil.

Så tar du litt til, legger det på mens du samtidig drar marsipanlokket litt ut mot sidene før du legger det mot kanten.

Tilslutt tar du finishen, og ordner så kanten blir helt jevn og fin før du kutter av med kniv nederst.

Når jeg gjør det sånn, blir kakene kjempefine, helt uten sånne stygge kanter.

Da trenger du heller ikke få sånne skjøter som Niobe foreslo.

;)

hilsen

Skrevet

Det der kan jeg. :)

Først kjevler du ut marsipanen så den er større enn du trenger. Så ruller du den forsiktig rundt kjevlet, ikke så det henger fast (bruk litt mel), men sånn at du kan løfte den over mot kaken.

Nå kommer det viktige: du må ta del for del av kaken å dekke med marsipanlokket. Når du har lagt på en tredjedel f eks, så glattedrar du lokket litt utover, hvis du skjønner. Da unngår du sånne stygge krøller når du glatter inntil.

Så tar du litt til, legger det på mens du samtidig drar marsipanlokket litt ut mot sidene før du legger det mot kanten.

Tilslutt tar du finishen, og ordner så kanten blir helt jevn og fin før du kutter av med kniv nederst.

Når jeg gjør det sånn, blir kakene kjempefine, helt uten sånne stygge kanter.

Da trenger du heller ikke få sånne skjøter som Niobe foreslo.

;)

hilsen

Tusen takk, amber sun. Nå blir nok min kjære far veldig glad. Tviler på at han ser foldene, men jeg er perfeksjonist! Hva liker du å fylle kaken med?

Skrevet

Tusen takk, amber sun. Nå blir nok min kjære far veldig glad. Tviler på at han ser foldene, men jeg er perfeksjonist! Hva liker du å fylle kaken med?

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :)

Jeg pleier å fylle med en blanding av krem, og rårørte jordbær som jeg har i fryseren fra sommeren. Pleier alltid å lage masse som jeg fryser ned, og dermed har jeg både syltetøy og kakefyll gjennom hele året.

Det er vel omtrent det eneste skikkelige husmorgreia jeg gjør ;) hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...