Gå til innhold

spørsmål på intervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var for en liten stund siden på jobbintervju-til forøvrig en meget interessant jobb,som jeg hadde veldig lyst på.

(Kontortid fra 07 til 15.)

Jeg stilte meget godt forberedt og hadde lest mye om bedriften og skrevet ned relevante spørsmål.

En stund ute i intervjuet,som jeg syntes gikk bra,får jeg følgende spørsmål på rad og rekke:

1.Hvor jobber din mann og hvilken arbeidstider har han?

2.Når starter barnehagen om morningen?

3.Hvem skal være hjemme med barna når de blir syke?

I ettertid har jeg blitt veldig provosert av dette og angrer på hvorfor jeg ikke spurdte om dette var relevante spørsmål for stillingen,og om de spurdte de mannlige kandidatene om dette....

Må nevne at dette var en jobb i et mannsdominert miljø,men det har jeg jobbet i frem til jeg fikk barn,så det er ikke ukjent.Men det er da vitterlig mitt problem hvordan jeg takler henting/bringing av barn,eller?

Har opplevd å få de samme spørsmålene på intervju en gang før også.

Fikk forøvrig ikke jobben,men det jeg lurer på er om det virkelig er normalt/akseptert holdning å spørre om sånt?

Det var forresten en utsending fra manpower som intervjuet meg......

Skal min manns arbeidstid påvirke om jeg får jobben eller ikke?

Jeg ser selfølgelig at kvinner kan medføre ulemper i bedrifter,med tanke på å søke seg ned i stilling(i en travel småbarns periode) og tjangsen for å bli gravid.

Men ærlig talt!

Jeg får egentlig håpe at det var andre grunner til at jeg ikke fikk jobben,og ikke det at jeg var dame,med små barn og en mann som jobber borte.(en potensiell fraværsbombe:-)

Det blir for teit liksom!!

Gjest Mr Papp
Skrevet

Bra tanker du gjør deg i etterkant! Flott. Dessverre er dette en vanlig praksis rundt omkring, og heller ikke bare i næringslivet. Jeg har sett forskning, men husker dessverre ikke navn. *kremt*

Skrevet

Når man får slike spørsmål, er det helt greit å lyve å si det de vil høre.

"............................."

Skrevet

Har det på nesten samme måte. Vurderer nesten å utelukke informasjonen om at jeg har barn og samboer på CV og søknader. Lykke til neste gang du søker jobb.

Skrevet

Har det på nesten samme måte. Vurderer nesten å utelukke informasjonen om at jeg har barn og samboer på CV og søknader. Lykke til neste gang du søker jobb.

Da vil det nok bli spørsmål om de manglende opplysningene...

den opprinnelige m&m
Skrevet

Helt enig - bare jug i vei... Si at svigermor er hjemmeværende og kommer hjem til dere når barna er syke, etc.

Skrevet

Da vil det nok bli spørsmål om de manglende opplysningene...

Ja, det ville det sikkert. Kommer ikke til å utelate opplysningene noen gang, men det er fristende...

Skrevet

Ja, det ville det sikkert. Kommer ikke til å utelate opplysningene noen gang, men det er fristende...

Jeg vet... Selv har jeg det motsatte problemet, er 34 og har ingen barn. Jeg føler at arbeidsgivere tenker såpass kynisk at de "forventer" at jeg snart skal få hastverk og bli gravid, og sånn sett bli en ustabil arbeidstaker, først borte ifbm. permisjon, senere barn. Ikke alle jeg snakker med som er like enige med meg om det, men jeg vet nå ikke helt... Har ikke engang kommet til intervju, til tross for at jeg absolutt er kvalifisert. Men så har det også vært 100-300 søkere på de stillingene jeg har søkt på... Og mange kvalifiserte selvsagt.

Skrevet

Jeg vet... Selv har jeg det motsatte problemet, er 34 og har ingen barn. Jeg føler at arbeidsgivere tenker såpass kynisk at de "forventer" at jeg snart skal få hastverk og bli gravid, og sånn sett bli en ustabil arbeidstaker, først borte ifbm. permisjon, senere barn. Ikke alle jeg snakker med som er like enige med meg om det, men jeg vet nå ikke helt... Har ikke engang kommet til intervju, til tross for at jeg absolutt er kvalifisert. Men så har det også vært 100-300 søkere på de stillingene jeg har søkt på... Og mange kvalifiserte selvsagt.

Gemini - jeg har trodd at du var en mann :-)

Skrevet

Er det ikke det man gjør på alle spørsmålene deres da?

Skrevet

Er det ikke det man gjør på alle spørsmålene deres da?

Godt poeng :-)

"..........................."

Skrevet

Gemini - jeg har trodd at du var en mann :-)

Tuller du? Hva gjør meg så maskulin da? ;-)

Skrevet

Tuller du? Hva gjør meg så maskulin da? ;-)

Vet ikke. Tror nicket ditt minner om et guttenavn jeg har hørt - husker ikke hvilket.

Sorry :-)

Skrevet

Vet ikke. Tror nicket ditt minner om et guttenavn jeg har hørt - husker ikke hvilket.

Sorry :-)

Du er tilgitt :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...