Gå til innhold

Antidep. noe nytt???? NHD


inkink

Anbefalte innlegg

Hei igjen gamle og nye! Har vært her før, særlig aktiv sist sommer og på høstparten.

Det jeg lurer på er om det er kommet/eller i nær fremtid kan komme noe nytt mot angst uten så store bivirkninger som de nåværende.

Prøvde aurorix, som ble anbefalt, men den gav meg søvnplager og angst. Endogen angst(en veldig vond følelse) som kom innefra, så jeg sluttet etter nesten 4 mnd.

Etter at jeg sluttet sakte, (brukte på det meste 450mg), hadde jeg denne følelsesmessige angsten som kom og gikk en måneds tid etterpå, men så ble det bedre.

Var således litt bedre i januar, men er nå tilbake i svimmelheten/ørhetens verden, som er svært invalidiserende sammen med energiløshet og tretthet. Eier ikke energi. MEN lysten er der- det er kroppen som svikter. Og det er et viktig poeng.

Klarer så vidt å gå over gulvet her hjemme for tiden, og legene sier det skyldes spenninger.

Når jeg er slik, greier jeg heller ikke snakke med fremmede. Blir en slags sosialangst. Alt forverres.

Lider av svært mange psykosomatike plager, som en psykiater jeg har kontakt med sier skyldes psykisk stress over år, som aktiverer ett eller annet nervesystem og gir slike plager. Han oppfatter meg ikke som deprimert, utover sorgen og fortvlelsen over å ikke greie alt jeg har lyst til.

Jeg ble aldri kvitt svimmelheten når jeg brukte aurorix heller, men muligens noe bedre, hvis det ikke var en normal variant. Har alltid hatt bedre og dårligere perioder.

Fikk uansett mer energi da, for å nevne ett pluss. Greide nesten ikke slappe av i en stol....(småhyper),men sov da heller ikke. Så jeg regner denne "hyperaktiviteten" som ett ledd i den bivirkningen som står skrevet ned - nemlig søvnmangel.

Kjente heller ikke igjen mitt eget blikk??--så jeg følte meg fremmed for meg selv. Når mobiltelefonen min ringte, hørte jeg ringelyden lenge etter at den var avslått, så dette skremte meg veldig. Gikk derfor ned på dosen, til 375.

Men denne følelsesmessige angsten som satt som en klo i magen, og som kom og gikk, var den egentlige grunnen til at jeg bestemte meg for å slutte.

Så nå vil jeg gjerne ha råd om noen kan anbefale meg noe annet. Lider vel egentlig av GAD, som er utløst av stress og gir stort sett kroppslige symptomer.

Har vært i denne tilstanden i 10 1/2 år-

Har prøvd anafranil som gav meg kjempeabstinenser ved å slutte. Strøm i hodet og kroppen.

-Seroxat som kun gav meg fem uker med liggende svimmelhet, og strøm/ilinger i kroppen ved seponering.

-Sinequan som gav meg en sterk angst/depresjon.

-Og nå sist aurorix. Som hadde få kroppslige bivirkninger sammenlignet med de andre tross alt.

Ble også totalt frigid av de to første --Anafranil og seroxat, som jeg synes er vanskelig i ett ekteskap som har hanglet nok som det har. Men vi har det heldigvis bedre sammen nå.

Men ett par år (det er vel den tiden som er anbefalt med ssri) uten noe samliv av betydning vil ikke være bra for noen av oss.

Var det ikke ett SSRI på gang som ikke hadde denne bivirkningen??- eller husker jeg feil??

Tolvon har jeg forresten også prøvd, og da var jeg i en tåke av tretthet hele dagen. Fungerte ikke.

Så så langt har valium vært min beste medisin, som jeg bruker daglig, men med måte. Fra 7,5 mg til 12,5 mg om dagen etter hva som blir krevd av meg. Dette for å klare hverdagen. Og dempe spenningene visstnok gjør meg så svimmel og ør. Jeg bruker de sånn sett som muskelavslappende. Psykiatikeren jeg hadde kontakt med(psykosomatisk institutt)/og han jeg har kontakt med nå sier jeg ikke skal ha dårlig samvittighet.

Det hadde jeg forøvrig ikke heller, var bare glad for at noe hjalp, før jeg kom inn på dette forumet.!!!!! Hvor moralen hersker blant de som er så heldige å få hjelp av noe annet.

Men jeg vil jo gjerne bli kvitt plagene....permanent.

Jeg trodde dette kunne gi seg av seg selv med årene, men NHD tok fra meg det håpet, en gang jeg spurte. Det virker som SSRI er eneste utvei.

Så hva er best for min type angst??? Eller aller best, går forskningen framover, og er det noe nytt i sikte??? med mindre bivirkninger.

Hjelper i det hele tatt noe AD mot GAD???? Psykiatikeren jeg har kontakt med sier at de er best mot depresjon.

Jeg skal ta opp dette, med ham også, men det er nesten 6-7 uker mellom hver gang jeg får time.

Egentlig går jeg der for kognitiv terapi, men siden jeg søkte i høst, og kom inn i november, har jeg bare hatt tre timer.... så det er vel i minste laget.

Håper NHD og andre kan svare meg. Jeg er fortvilet over tilbakefallet, som føles ille, men tross alt ikke er første gang jeg opplever. Men denne gangen føles det som jeg ikke har krefter til å kjempe med. Er så lei av å gå slik.....

MVH - fortvilet og oppgitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, det er ikke noe nytt per i dag.

I løpet av året kommer Cymbalta. Det er et tillegg til det som finnes i dag, men ingen revolusjon.

Med alle de bivirkninger du utvikler ved alle andre medisiner, tror jeg du må forvente at det samme skjer også om du prøver Cymbalta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

makro1365380820

Ble nyskjerrig på din beskrivelse av plager som strøm hode og kroppen.Er ny på doktoronline, hvordan oppnå kontakt for utveksling av informasjon. Har samme plager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nyskjerrig på din beskrivelse av plager som strøm hode og kroppen.Er ny på doktoronline, hvordan oppnå kontakt for utveksling av informasjon. Har samme plager

Hei, har ikke sett svare ditt før nå, så beklager. Har presset meg selv og angsten og vært bortreist i embets medfør.

Strøm og ilinger i kroppen har vært ved AD, og seponering.

Men har utallige andre problemer som jeg har skrevet endel om i innleggene ovenfor.

Hører gjerne dine plager. Og om noe har hjulpet deg.

Trøst i felles skjebne.

håper på svar.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...