Gå til innhold

testamente ang barn (enslig foreldre)

Anbefalte innlegg

Gjest kan noen hjelpe
Skrevet

Jeg leter forgjeves på nettet etter hjelp til å sette opp et "testamente" ang hvem jeg ønsker skal ta hånd om barnet mitt dersom noe skulle tilstøte meg.

Jeg er aleneforeldre (ingen kjent barnefar) og altså kun min familie/slekt å ta hensyn til. Ønsker at søsteren min skal ha ansvaret hvis noe skjer meg, men ønsker å ha dette juridisk også.

Gjest levelenge
Skrevet

Det aller sikreste er nok å kontakte en advokat, slik at testamentet blir gyldig. Det koster jo litt, men det du spør om handler jo om trygghet..

vennlig hilsen

Gjest testamentorium
Skrevet

Det forutsetter jo både at hun sier seg villig OG at hun godkjennes som fosterhjem (av barnevernet). Sånn bare for å gjøre det klart at det er flere detaljer enn bare testamentet som spiller inn.

Gjest kan noen hjelpe
Skrevet

Det forutsetter jo både at hun sier seg villig OG at hun godkjennes som fosterhjem (av barnevernet). Sånn bare for å gjøre det klart at det er flere detaljer enn bare testamentet som spiller inn.

Nei, jeg har spurt barnevernet og de sier at de skal ikke inn og godkjenne slikt. Hvis slektninger tar seg av barnet, blir ikke barnet meddelt barnevernet på noen måte. Det var forresten barnevernet som nevnte at de trodde det var noe som het barnetestamente eller noe sånt (der man kunne si hva man ønsket i forhold til barnet. Som ikke er juridisk bindende, men som vanligvis blir tatt hensyn til.

Når det gjelder søsteren min, er hun og jeg enige om dette (og hennes samboer), og familien vår støtter opp om det.

Men det er altså det juridiske jeg trenger hjelp med å få skrevet.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Det aller sikreste er nok å kontakte en advokat, slik at testamentet blir gyldig. Det koster jo litt, men det du spør om handler jo om trygghet..

vennlig hilsen

Jeg er uenig med deg i at det er vanskelig å lage et testamente. Det står mange steder på nettet hva som skal til for å få et gydlig testamente, og det er ikke nødvendig å bruke tusenlapper hos advokat.

Men det er ikke mulig å testamentere bort barn, så der vil det uansett være barnevernet som avgjør. Men skriver man en erklæring vil barnevernet legge vekt på den.

Gjest kan noen hjelpe
Skrevet

vennlig hilsen

Man trenger ikke advokat for at et testamente skal være gyldig. Det er nok med to vitner som undertegner.

Men jeg trenger å vite ordlyden på dette som visstnok kalles barnetestamente eller noe sånt.

Gjest testamentarius
Skrevet

Nei, jeg har spurt barnevernet og de sier at de skal ikke inn og godkjenne slikt. Hvis slektninger tar seg av barnet, blir ikke barnet meddelt barnevernet på noen måte. Det var forresten barnevernet som nevnte at de trodde det var noe som het barnetestamente eller noe sånt (der man kunne si hva man ønsket i forhold til barnet. Som ikke er juridisk bindende, men som vanligvis blir tatt hensyn til.

Når det gjelder søsteren min, er hun og jeg enige om dette (og hennes samboer), og familien vår støtter opp om det.

Men det er altså det juridiske jeg trenger hjelp med å få skrevet.

Nei, er visst ikke barnevernet, men tingretten/retten som skal avgjøre dette dersom du dør:

http://www.dep.no/bfd/norsk/publ/veiledninger/004071-120007/index-dok000-b-n-a.html

Skrevet

Hei!

Det jeg tror du er ute etter, er å utnevne verge for ditt barn.

Det har jeg gjort hos advokat, oppført 2 stk som verger, i tilfelle noe skulle skje med meg.

Verge skal ikke nødvendigvis overta foreldrerett, men de skal se til at barnet blir ivaretatt best mulig om du blir borte.

Gjest hvem kan hjelpe
Skrevet

Hei!

Det jeg tror du er ute etter, er å utnevne verge for ditt barn.

Det har jeg gjort hos advokat, oppført 2 stk som verger, i tilfelle noe skulle skje med meg.

Verge skal ikke nødvendigvis overta foreldrerett, men de skal se til at barnet blir ivaretatt best mulig om du blir borte.

Tusen takk! Det var akkurat dette jeg var på utkikk etter!

Gjest hvem kan hjelpe
Skrevet

Tusen takk! Det var akkurat dette jeg var på utkikk etter!

Takken var egentlig ment til Testamentarius (innlegg lenger ned).

Men det du sier om verge er også en god ide, tror jeg skal gjøre det også.

Som en av vergene kan jeg vel ha nettopp min søster, samt andre innen familien??

Skrevet

Takken var egentlig ment til Testamentarius (innlegg lenger ned).

Men det du sier om verge er også en god ide, tror jeg skal gjøre det også.

Som en av vergene kan jeg vel ha nettopp min søster, samt andre innen familien??

Jeg har min bror oppført som verge for min sønn.

Og en nær venninne.

Du velger selv :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...