Gå til innhold

Kjøkkenkluter og vasking av disse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått til innkjøp av sånne hvite strikkede kjøkkenkluter (har bare brukt engangskluter tidligere), men nå begynner jeg å lure på hvordan jeg bør vaske disse. Setter jeg på en vask kun for 2-3 kluter eller vasker jeg de sammen annen hvitvask? Synes egentlig det høres så fælt ut å vaske det sammen undertøy eller håndklær... Hvordan gjør dere det?

Fortsetter under...

Skrevet

Hos meg blir det meste rent når det vaskes i vaskemaskinen, så kjøkkenklutene går sammen med truser, sokker, håndklær, bukser, gensere og alt annet.

Skrevet

Hva er det forresten du er redd for? Å få kjøkkenbenk-bakterier på håndkleet, eller få litt menneske-bakterier på kjøkkenkluten?

Skrevet

Jeg vasker kjøkkenkluter sammen med håndklær og undertøy... 60 grader. Vasker jeg kun håndklær/kjøkkenkluter tar jeg det på 90.

Skrevet

Jeg vasker ikke kokvask så veldig ofte, så klutene blir tatt i en kjele på komfyren, innimellom hyppig kloring.

Skrevet

Hos meg blir det meste rent når det vaskes i vaskemaskinen, så kjøkkenklutene går sammen med truser, sokker, håndklær, bukser, gensere og alt annet.

Her og.

Annonse

Gjest josefine 1
Skrevet

Før jeg vasker klutene klorer jeg dem i oppvask-kummen, skyller dem grundig, så vasker jeg dem sammen med annen hvitvask på 60gr.

Skrevet

Jeg vasker dem sammen med håndjlær, kluter, undertøy og smekker på ca 70 grader. Et par ganger i året klorer jeg klutene.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Hvis du vasker det på en temperatur som dreper bakteriene, så dreper det jo bakterier på alt du vasker det sammen med også! Samme altså om det er truser eller sokker eller noe annet.

Gjest Uglemor
Skrevet

Vi vasker kjøkkenkluter og oppvaskhåndklær sammen med undertøy og håndklær. På 60 grader. Det blir rent, det! Du kan jo alltids kokevaske på 90 grader om du vil være helt trygg på at alle trusebakteriene er døde, men det er ikke nødvendig. Dessuten sliter det veldig på tøyet.

Skrevet

Lar dem noen timer i litt klorinvann før de går i 60-graders vask sammen med undertøy, håndklær og sengetøy.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Lar dem noen timer i litt klorinvann før de går i 60-graders vask sammen med undertøy, håndklær og sengetøy.

Leste at klorin er oppskrytt når det gjelder dreping av bakterier. Da må det høy temperatur til. Mange lar seg lure av at kluten blir hvit av klorin. Hvitere betyr ikke nødvendigvis bakteriefri!

Skrevet

Leste at klorin er oppskrytt når det gjelder dreping av bakterier. Da må det høy temperatur til. Mange lar seg lure av at kluten blir hvit av klorin. Hvitere betyr ikke nødvendigvis bakteriefri!

hmmmmm... Det visste jeg ikke. Men så har jeg et tilnærmet klorfritt hjem også! ;-)) Sikkert bare en dråpe i havet, men man får bidra der man kan.

Jeg har en flaske klorin "på lur", og det tar meg noen år å bruke den opp... ;-)

Strikkede hvite oppvaskkluter bruker jeg ikke rett og slett fordi de lukter surt for ingenting. Chiffonett derimot er så lette og tynne at de tørker på null komme svisj, og derfor holder seg mer friske.

Synes jeg, da! *S*

Annonse

skorpionfisken
Skrevet

Vi vasker sånt på kokvask, sammen med håndduker, vaskekluter og sengeklær.

Gjest anti bakterier
Skrevet

Hva om man bruker sånn anti-bakterielle såpe istedenfor?

Skrevet

Kokvasker dem sammen med kopphåndduker og andre vaskefiller.

Det blir sikkert rent uansett, men det føles feil å vaske dem sammen med f.eks. undertøy.

Skrevet

Har såpass mange kluter i huset at vi kjører kokvask på 90 grader én gang i uka omtrent.

Kjøkkenkluten vris opp i kaldt vann etter bruk, bruker den maks to dager.

Da vaskes det bare kluter, glasshåndklær, microkluter og vanlige vaskekluter, samt spesielt skitne håndklær.

Skrevet

Orket ikke lese alle svarene, så det kan hende du har fått dette tipset allerede. Vask dem i oppvaskmaskinen, og når de blir ekstra svarte av noe så klorer du.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...