Gå til innhold

Slimhoste

Anbefalte innlegg

mann341365380330

HeiMin datter på snart 4 har noen ganger noen hosteannfall som ender i slim gulping og brekninger. Hun fikk diagnose barneastma i fjor, og går på forebyggende medisin. Hosteanfallene topper seg noen ganger med at det oppleves som hun ikke får puste, og har derfort måtte ringe ambulanse 2 ganger. Denne tetningen er derimot ikke slik som astma tetning oppleves. Den kjenner jeg. Det virker mer som der er slimet som dras opp og ned som tetter.Vi har naturligvis vært en del hos lege, samt at vi har vært hos Astma spesialist. Ingenting av dette løser dog hosteannfallene. Det er veldig fortvilende, og jeg begynner å bli sliten av å være på vakt hele tiden, og måtte være klar til å ta henne opp til alle døgnets tider slik at hosteannfallene ender i en slik tetning. Det betyr at hvis jeg er rask nok, kan det se ut som at jeg kan avverge en del ganger at hostingen går så langt, ved å holde henne oppreist. Er dette en øre, nese hals greie eller en lunge greie og hva kan jeg evt. gjøre for å dempe dette. Slimet er veldig tykt. Hostingen starter som at det nesten ser ut som lungene eksploderer før hosten kommer til utløp. Sengen er hevet, og forsøker å holde rommet kjølig. Alle innspill mottas med takk.LpR

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174088-slimhoste/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Beklager sent svar, men jeg har vært mye ute på reise en periode. Kanskje saken allerede er løst??

Slik du forteller om datteren din, høres dette mest ut som en lengevarende infeksjon som ikke er under kontroll. Det er særlig 3 typer infeksjon i luftveiene som gir slike symptomer, nemlig lungeclamydia, mykoplasma og kikhoste. Alle disse infeksjonene har det vært endel av i vinter. Den eneste noenlunde sikre diagnostikken ligger i blodprøver som forteller noe om såkaldt "immunsvar", dvs. serologiske prøver. Er ikke slike prøver tatt, snakk med barne/astma-legen om dette.

Noen ganger hjelper det endel å øke den forebyggende astma-medikasjonen, men dette må du selvsagt også snakke med legen om.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174088-slimhoste/#findComment-1170434
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...