Gå til innhold

miste matlyst pga litium


Gjest slank og glad

Anbefalte innlegg

Gjest slank og glad

Jeg bruker litium siden før sommer, og på max 5 måneder gikk jeg ned 15 kg og har holdt vekten. Noe som er bra, jeg hadde litt for høy bmi. Er dette pga litium? Matlysten er langt mindre. Og jeg har aldri lyst på godterier og sjokolade.

Brus og karbo er jeg fortsatt glad i, men når jeg ikke er deprimert mer kan jeg jo trene med glede mange ganger i uken og tåler det uten å gå opp i vekt.

Kommer disse endringene av litium, jeg undrer om flere har har merket det samme? Siden jeg fikk høre fra lege at litium ofte gir vektøkning faktisk. Og jeg fikk vektøkning av zyprexa og fluanxol. (sluttet)

Alt i alt en svært positiv erfaring for meg, så jeg forstår seriøst ikke hvorfor de drøyde så lenge med å gi meg dette medikamentet. Ble jo helt ødelagt av anti psykotikaen, prøvde 5 typer eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du slanke, glade! Dette hørtes interessant ut! Det er jo topp når et medikament har en slik gunstig bivirkning. Kan jeg spørre om du "bare" er deprimert, eller om du også har maniske episoder. Jeg har også blitt foreslått Litium av legen selvom jeg ikke har hatt skyggen av mani. Er det kanskje vanlig praksis å gi Litium også for deprimerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slank og glad

Hei du slanke, glade! Dette hørtes interessant ut! Det er jo topp når et medikament har en slik gunstig bivirkning. Kan jeg spørre om du "bare" er deprimert, eller om du også har maniske episoder. Jeg har også blitt foreslått Litium av legen selvom jeg ikke har hatt skyggen av mani. Er det kanskje vanlig praksis å gi Litium også for deprimerte?

har visstnok også mani eller hypomani. er visst uenigheter om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elinamaria

Har aldri hørt at litium er slankende,har heller hørt det motsatte.

les i felleskatalogen du. både vektøkning og vektnedgang er nevnt.:) En må nå ikke skremme folk helt fra å ta medisiner som kan hjelpe.

jeg var innlagt i nesten to år jeg, og traff MANGE som brukte litium og var tynne. Bare ei som var tykk... Men har sett mange på nettet som sier de har lagt på seg-så jeg tviler ikke på at det gjelder mange. Fikk også selv høre fra legen at man kunne legge på seg. Og få skjelvinger på hendene. Og nyreproblemer. Og problemer med stoffskiftet. Jeg fikk ingen av dele(foreløbig), en jeg var innlagt med fikk sånn rennrævv og skjelvinger på hendene at han nekta ta den mer.

Litium kan være verdt et forsøk iallfall.Jeg har nå fått et nytt liv. Og et lettere. La på meg 20 kg av anti psykotika og gikk ned 15 igjen etter jeg sluttet og begynte på litium...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elinamaria

les i felleskatalogen du. både vektøkning og vektnedgang er nevnt.:) En må nå ikke skremme folk helt fra å ta medisiner som kan hjelpe.

jeg var innlagt i nesten to år jeg, og traff MANGE som brukte litium og var tynne. Bare ei som var tykk... Men har sett mange på nettet som sier de har lagt på seg-så jeg tviler ikke på at det gjelder mange. Fikk også selv høre fra legen at man kunne legge på seg. Og få skjelvinger på hendene. Og nyreproblemer. Og problemer med stoffskiftet. Jeg fikk ingen av dele(foreløbig), en jeg var innlagt med fikk sånn rennrævv og skjelvinger på hendene at han nekta ta den mer.

Litium kan være verdt et forsøk iallfall.Jeg har nå fått et nytt liv. Og et lettere. La på meg 20 kg av anti psykotika og gikk ned 15 igjen etter jeg sluttet og begynte på litium...

OBS kanskje jeg får dere til å misforstå nå. Jeg tror ikke det typisk er at det er direkte slankende, men at veldig mange på litium faktisk befinner seg på den vekten som er den "normale" for dem selv.

Og man kan jo også gå ned med daglig diare og minket matlyst og null lyst på søtsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

les i felleskatalogen du. både vektøkning og vektnedgang er nevnt.:) En må nå ikke skremme folk helt fra å ta medisiner som kan hjelpe.

jeg var innlagt i nesten to år jeg, og traff MANGE som brukte litium og var tynne. Bare ei som var tykk... Men har sett mange på nettet som sier de har lagt på seg-så jeg tviler ikke på at det gjelder mange. Fikk også selv høre fra legen at man kunne legge på seg. Og få skjelvinger på hendene. Og nyreproblemer. Og problemer med stoffskiftet. Jeg fikk ingen av dele(foreløbig), en jeg var innlagt med fikk sånn rennrævv og skjelvinger på hendene at han nekta ta den mer.

Litium kan være verdt et forsøk iallfall.Jeg har nå fått et nytt liv. Og et lettere. La på meg 20 kg av anti psykotika og gikk ned 15 igjen etter jeg sluttet og begynte på litium...

Hei igjen elinamaria! Her har jeg funnet en annen nyttig tråd der du har svart. Jeg kan mellom linjene kanskje forstå at du også har vært plaget med mani. Har i alle fall tatt en utskrift av erfaringene dine og vil ta det med til psykiateren neste gang. Som deg har jeg prøvet mye ad. Gått opp 14 kg. Hjelp! Da er det tungt å komme i gang med skikkelig trening igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...