raku Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Min datter på 26 har kuler på fot og tær. Kulene er knudrete og vokser ganske hurtig. Nylig var hun hos ortoped. Hun tok MR, og legen fjernet den en av kulene som ble sendt inn til analyse. Svaret er at det enten er Granuloma anulare , suptukan variant. Jeg har funnet noe stoff om dette, men hva betyr suptukan variant ? Om reaumatoide knuter har jeg ikke klart å finne noe. Hva er dette ? Finnes det ingen behandling for disse kulene ? Den hun fjernet på toa var på størrelse med en klinkekule, og naturlig nok ubehagelig \ vanskelig å finne gode sko.Jeg tror det kan være det samme min sønn på snart 12 har også. Han ble sjekket av en ortoped for noen år tilbake. Vi fikk bare vite at det var uvanelig hos barn , men helt ufarlig. Kan dette være arvelig ? Og hvorfor oppstår dette ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174160-granuloma-anulare-reumatoide-knuter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per Helsing, hudspesialist Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hei, subkutan granuloma annulare passer vel best. Reumatiske noduli er lik under mikroskopet, men forekommer vel kun hos pasienter med leddgikt. Subkutan granuloma annulare betyr granuloma annnulare som sitter dypt i huden, egentlig under lærhuden mot fettvevet (sub-under/kutis-huden). Årsaken til granuloma annulare vet vi ikke, men betennelsen under mikroskop er karakteristisk. Arv har vært diskutert, fordi rapporter om forekomst hos tvillinger og søsken har vært rapportert. Det er også sammenheng med enkelte vevstyper, som kan gi en disposisjon. Men vanligvis ser vi ikke dette i familier. Subkutan granuloma annulare er vanligst hos barn, og forsvinner ofte av seg selv. Det er nok ikke så lett å behandle, vonde knuter kan eventuelt fjernes kirurgisk, ellers er vel å håpe på at de forsvinner spontant. Vennlig hilsen Per Helsing 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174160-granuloma-anulare-reumatoide-knuter/#findComment-1156556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.