Gå til innhold

Økonomiske spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest kreditten
Skrevet

Jeg har pusset opp hele leiligheten og tok opp lån i fjor til det. Det ble imidlertid mye dyrere enn jeg hadde planlagt av mange uforutsette grunner. Jeg har derfor samlet en del for mye kreditt. Jeg har hatt en ekstra jobb for å finansiere oppussingen, og nå greier jeg ikke å bestemme meg om jeg skal prøve å jobbe mest mulig ut dette året og se hvor mye jeg greier å betale. Får en god del feriepenger og noe tilbakebetaling fra skatten. Er det mere fornuftig å ta opp mere lån med en gang, og da måtte betale de kostnadene av lånet? Jeg er ikke sikker om jeg greier å betale hele beløpet i løpet av et år, men vet at jeg kan betale det betraktelig mye ned.

Det blir da også mindre ferier og andre slike ting dette året.

Skrevet

det beste er vel å ta dette opp med dem du skylder penger, de bruker som regel og være velvillige til løsninger om du tar en prat med dem FØR du ligger etter med betalingen..

Lån blir jo alltid litt dyrt, så mange ganger kan en endret betalingsplan overfor kreditor være den beste løsningen:-)

skorpionfisken
Skrevet

Ta ny takst på leiligheta, og refinansier lånet der sammen med kredittene, slik at du får alt lånet som gjelder leiligheta inn i ett lån, som du kan nedbetale over like lang tid som det opprinnelige leilighetslånet. Da får du kansskje noen hundrelapper mer i utgifter til hovedlånet, slipper alle kredittene og betaling av disse, og kan kose deg med ferie og annet likevel.

Gjest kreditten
Skrevet

det beste er vel å ta dette opp med dem du skylder penger, de bruker som regel og være velvillige til løsninger om du tar en prat med dem FØR du ligger etter med betalingen..

Lån blir jo alltid litt dyrt, så mange ganger kan en endret betalingsplan overfor kreditor være den beste løsningen:-)

Det er ikke problemet at jeg ligger etter med betalinger. Jeg prøver bare å finne ut hva er mest fornuftig å gjøre.

Gjest kreditten
Skrevet

Ta ny takst på leiligheta, og refinansier lånet der sammen med kredittene, slik at du får alt lånet som gjelder leiligheta inn i ett lån, som du kan nedbetale over like lang tid som det opprinnelige leilighetslånet. Da får du kansskje noen hundrelapper mer i utgifter til hovedlånet, slipper alle kredittene og betaling av disse, og kan kose deg med ferie og annet likevel.

Det opprinnelige leilighetslånet kan jeg ikke endre noe på. Jeg har fått ny verdivurdering av leiligheten og må finne ut om jeg skal ta høyere lån enn det jeg tok i fjor.

Skrevet

Det er ikke problemet at jeg ligger etter med betalinger. Jeg prøver bare å finne ut hva er mest fornuftig å gjøre.

mente ikke det heller da:-)

Jeg mente at du burde først finne ut av om den/de som har gitt deg kreditten er billigere enn et nytt banklån..

æsj, jeg skriver jo som en tulling i dag:-) sorry....

skorpionfisken
Skrevet

Det opprinnelige leilighetslånet kan jeg ikke endre noe på. Jeg har fått ny verdivurdering av leiligheten og må finne ut om jeg skal ta høyere lån enn det jeg tok i fjor.

Om du kommer innafor en prosent av verdien (eks 80%) som gjør at du på lånet får lavere rente enn keditten så bør du ta opp mere lån og innfri kreditten(e) og så nedbetale lånet etter en plan. Kreditter har en stygg tendens til å bli liggende under max av hva du kan trekke og ikke reduseres. Du betaler renter og renter i det uendelige.....

Skrevet

mente ikke det heller da:-)

Jeg mente at du burde først finne ut av om den/de som har gitt deg kreditten er billigere enn et nytt banklån..

æsj, jeg skriver jo som en tulling i dag:-) sorry....

Kreditt er jo bare et et kredittkort sikkert - IKEA-kort etc. Det lønner seg helt klart å slå sammen alt "småtteriet" og bake det inn i boliglånet.

Kreditt er kjekt når man trenger penger HER og nå - men kan betale det raskt ned - helst før fakturaene kommer. (låner penger av seg selv før lønn etc.)

Jeg bruker mye kredittkort når jeg reiser i jobben, og da er det om å få skrevet reiseregning så jeg får betalt tilbake før det blir renter av det. Går bra det! :)

Skrevet

Kreditt er jo bare et et kredittkort sikkert - IKEA-kort etc. Det lønner seg helt klart å slå sammen alt "småtteriet" og bake det inn i boliglånet.

Kreditt er kjekt når man trenger penger HER og nå - men kan betale det raskt ned - helst før fakturaene kommer. (låner penger av seg selv før lønn etc.)

Jeg bruker mye kredittkort når jeg reiser i jobben, og da er det om å få skrevet reiseregning så jeg får betalt tilbake før det blir renter av det. Går bra det! :)

jeg tenkte mer på en konto hos en forretning og lignende, jeg bor visst på en litt liten plass:-) er mer vant til sånt her.....

Skrevet

jeg tenkte mer på en konto hos en forretning og lignende, jeg bor visst på en litt liten plass:-) er mer vant til sånt her.....

ååå sånn Bør Børson.tidsalder? hehe

Skrevet

ååå sånn Bør Børson.tidsalder? hehe

"flau" hahaha :-) takk for den du!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...