Gå til innhold

xanor mot panikkangst


panisk

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en dame på 42 år som har slitt med invalidiserende panikkangst i 20 år og er uføretrygdet pga dette. Jeg er f.eks ikke istand til å forlate hjemmet mitt uten følge. Jeg har prøvd det meste av behandlingsformer oppigjennom årene.Gått til diverse psykologer og psykiatere. Men angsten blir jeg bare ikke kvitt. Jeg har brukt diverse SRRI de siste 10 årene. Og jeg fikk et nytt liv med dem vil jeg påstå. Seroxat hjalp veldig mot panikkangsten, men hadde så store bivirkninger med veldig vektøkning, hoven i ansiktet, og det å ha et seksualliv kunne jeg bare glemme.Så ble det fontex - den og funket bra i ca 5 år. Da hadde jeg et levelig liv, og det var vidunderlig! Men så opplevde jeg at den gradvis sluttet å virke, gikk opp i dose, men nei, og så kom den store smellen i form av et kraftig panikkanfall som slo meg helt ut. Angsten innhentet meg for fullt igjen. Prøvde så cipramil - var oppe i 60 mg til slutt, med 0 virkning. Så fikk jeg cipralex. Den bruker jeg nå - 15 mg. Det har jeg gjort i ca. 2 -3 år. Men jeg føler ikke at SRRI hjelper meg så godt lengre som de gjorde før. Jeg har og i 3 år nå tatt 4 mg xanor daglig sammen med cipralex ,og de gjør at jeg fungerer til en viss grad. Jeg er aleneforsørger til en tenåring, og jeg er nødt til å holde meg noenlunde oppe for hans del og. Legen min gjennom mange år er nå sluttet. Og min nye lege er totalt imot B -preparater. Jeg er kjent med farene ang avhengighet og alt det der, men likevel - når ikke noe annet lenger fungerer - hva gjør man da? Jeg er klar over at det ikke er bra å gå på slike medisiner i åresvis, men jeg holder ikke ut angsten, og xanor har virkelig hjulpet meg, og jeg har heller ikke øket dosen disse tre årene. I gode perioder trapper jeg litt ned, mens i dårlige perioder kan det hende jeg må ta en ekstra. Jeg spør, er 4 mg xanor en uforsvarlig høy dose? Jeg var hos legen idag, og han sa det...jeg satt og gråt av fortvilelse, han sa han ikke kunne forsvare en slik stor dose, og bruk av b - preparater generelt. Jeg er virkelig fortvilet.

Nå skal jeg prøve å skifte fra cipralex til fontex igjen, tror du det er noen sjanse for at fontex kan virke på meg igjen nå da jeg ikke har brukt dem på noen år? Mitt største ønske er å klare meg med minst mulig medisiner og da særlig b - preparater, men må man så må man mener jeg. Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Som sagt har jeg prøvd det meste og virkelig jobbet hardt med meg selv - men panikkangsten slipper ikke taket -og det er ikke til å holde ut når den herjer. 20 års helvete er lang tid - og jeg er sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg håper NHD vil svare deg, og før jeg ser om han gjør det, avventer jeg. Siden jeg går hos en psykiater og selv går på cipralex og xanor skal jeg heller komme innom igjen. Fatt mot.

vennlig hilsen Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I Felleskatalogen står det:

" (...) Som vedlikeholdsdosering gis opptil 6 mg pr. dag, men i enkelte tilfeller kan maksimalt gis 10 mg pr. dag i delte doser."

Så jeg mener legen din tar feil når han sier at 4mg er en uforsvarlig høy dose.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I Felleskatalogen står det:

" (...) Som vedlikeholdsdosering gis opptil 6 mg pr. dag, men i enkelte tilfeller kan maksimalt gis 10 mg pr. dag i delte doser."

Så jeg mener legen din tar feil når han sier at 4mg er en uforsvarlig høy dose.

Mvh

Ja - er klar over dette, og sa det til min lege, men han er helt motstander av b - preparater ! Jeg vet jo og at xanor og lignende helst skal brukes i kortere perioder. Men jeg har gått på dem i ca tre år sammennhengende -og nå har jeg dårlig samvittighet for hver eneste pille jeg tar og sliter veldig siden jeg ikke har min nye leges støtte og forståelse på at jeg faktisk trenger dem.De hjelper meg - skulle så gjerne tatt dem med god samvittighet - man skal da fungere? Hva er verst/best - å ikke bruke b - prep og leve i total isolasjon og i stadig panikk, noe som også vil gå ut over barnet mitt - eller ta dem og fungere iallefall litt? Tusen takk for at du svarte forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg håper NHD vil svare deg, og før jeg ser om han gjør det, avventer jeg. Siden jeg går hos en psykiater og selv går på cipralex og xanor skal jeg heller komme innom igjen. Fatt mot.

vennlig hilsen Bugge.

Kan jeg spørre hvor mye og hvor lenge du har tatt dem?

Jeg og håper virkelig NHD vil svare på dette. Jeg tror det er mange av oss som må bruke b- preparater over lengre tid som sliter med dårlig samvittighet og føler oss som misbrukere fordi vi må ta dem for å klare å holde hodet over vannet. Synd det skal være sånn, vi sliter nok fra før!

Takk for at du svarte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vær glad vi lever i en tid da det finnes noe som hjelper!!! Tenk deg hvis du ikke hadde dem!!!! Da hadde det virkelig vært ille.!!!

-Disse forhatte B-preparatene hjelper oss med angst til et verdig liv. Ikke glem det.

-kjenner oppegående folk som har brukt dette i 40-år. Så så veldig farlig kan det umulig være.

Og skift lege. Psykiatikere er de beste, de kan litt mer om angst lidelser og preparatet enn nyutdannede allmennleger.

Mvh valiumbruker, men ikke missbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja - er klar over dette, og sa det til min lege, men han er helt motstander av b - preparater ! Jeg vet jo og at xanor og lignende helst skal brukes i kortere perioder. Men jeg har gått på dem i ca tre år sammennhengende -og nå har jeg dårlig samvittighet for hver eneste pille jeg tar og sliter veldig siden jeg ikke har min nye leges støtte og forståelse på at jeg faktisk trenger dem.De hjelper meg - skulle så gjerne tatt dem med god samvittighet - man skal da fungere? Hva er verst/best - å ikke bruke b - prep og leve i total isolasjon og i stadig panikk, noe som også vil gå ut over barnet mitt - eller ta dem og fungere iallefall litt? Tusen takk for at du svarte forresten :-)

Når du leser dette innlegget ditt...og ser det utenfra.

Se det som om det var en annen som skrev det!!!

Da er svaret ganske innlysende, ikke sant.

Klart alle er best tjent med at du fungerer.

Og som sagt snu det på hodet. Hva om de ikke fantes!!! Grøss!!

Nei stå på, legg vekk den dårlige samvittiheten...

Bruk er ikke missbruk!!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - er klar over dette, og sa det til min lege, men han er helt motstander av b - preparater ! Jeg vet jo og at xanor og lignende helst skal brukes i kortere perioder. Men jeg har gått på dem i ca tre år sammennhengende -og nå har jeg dårlig samvittighet for hver eneste pille jeg tar og sliter veldig siden jeg ikke har min nye leges støtte og forståelse på at jeg faktisk trenger dem.De hjelper meg - skulle så gjerne tatt dem med god samvittighet - man skal da fungere? Hva er verst/best - å ikke bruke b - prep og leve i total isolasjon og i stadig panikk, noe som også vil gå ut over barnet mitt - eller ta dem og fungere iallefall litt? Tusen takk for at du svarte forresten :-)

Hei igjen!

Som du selv sier; du har slitt med dette i 20 år; du har prøvd alle andre løsninger, og Xanor er det eneste som fungerer nå. Å slutte vil medføre en ytterligere funksjonshemming og nedsatt livskvalitet, både for deg og tenåringen. Det gir overhodet ingen mening. Jeg har selv gått på Xanor i en overgangsperiode og vet hvor mye den hjelper. Jeg har sluttet med den nå fordi jeg har (stort sett) blitt kvitt angsten. Dessverre er det ikke alle som blir kvitt den; uansett hvor mange SSRI etc. man prøver. Det er i slike tilfeller man tyr til Xanor, noe som også står i Felleskatalogen.

Jeg synes det virker som om legen din sliter med litt "tunnelsyn", for å si det litt forsiktig. Og for å være litt frekk; han bør kanskje få seg en jobb innenfor alternativ medisin. ;-)

Mitt råd: Bytt lege!

Lykke til! :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor mye og hvor lenge du har tatt dem?

Jeg og håper virkelig NHD vil svare på dette. Jeg tror det er mange av oss som må bruke b- preparater over lengre tid som sliter med dårlig samvittighet og føler oss som misbrukere fordi vi må ta dem for å klare å holde hodet over vannet. Synd det skal være sånn, vi sliter nok fra før!

Takk for at du svarte :-)

For å spørre om en ting:

Jeg fikk også xanor her i høst for å prøve. Men det var 0,5 mg. Vil det si at jeg kunne ta 8 til 12 av dem??? For å komme opp i 4-6mg??

Jeg valgte å la dem ligge. Og fortsette med valium 5 mg, som jeg har hatt tilgjengelig i 25 år. Ville ikke bli avhengig av enda et preparat.

Men det jeg lurer på nå er om benzoinnholdet i valium kan sammenlignes med det som er i xanor??

Hvor mange xanor kan jeg bruke for at det skal tilsvare 5 mg valium???

Noen som vet??

For hvis det er mindre i xanor og de virker lengre og bedre, vil jeg forsøke dem allikevel.

Har dem fortsatt i medisinskapet mitt. Fikk dem av en psykiater på psykosomatisk intitutt.

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vær glad vi lever i en tid da det finnes noe som hjelper!!! Tenk deg hvis du ikke hadde dem!!!! Da hadde det virkelig vært ille.!!!

-Disse forhatte B-preparatene hjelper oss med angst til et verdig liv. Ikke glem det.

-kjenner oppegående folk som har brukt dette i 40-år. Så så veldig farlig kan det umulig være.

Og skift lege. Psykiatikere er de beste, de kan litt mer om angst lidelser og preparatet enn nyutdannede allmennleger.

Mvh valiumbruker, men ikke missbruker.

Takk for svar - leter etter ny lege, men må vite at jeg ikke kommer til en "av samme sorten".

Får prøve å få time hos psykiater tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor mye og hvor lenge du har tatt dem?

Jeg og håper virkelig NHD vil svare på dette. Jeg tror det er mange av oss som må bruke b- preparater over lengre tid som sliter med dårlig samvittighet og føler oss som misbrukere fordi vi må ta dem for å klare å holde hodet over vannet. Synd det skal være sånn, vi sliter nok fra før!

Takk for at du svarte :-)

Hei!

Jeg går på 15 mg cipralex, og for tiden 3.5 mg xanor. Jeg har brukt 4mg før, og vært oppe i 5mg en kort periode. På sistnevnte dose fikk jeg hodepine og gikk derfor ned igjen til 4 mg. Dette er en helt akseptabel dose ifølge min psykiater. I følge felleskatalogen skal en etter 8 mnd seponere, og deretter ha en periode uten xanor. Det er fordi virkningen, i følge produsenten og psykiateren min, avtar. Etter en stund, noen uker, kan en begynne på igjen om nødvendig. Jeg har gått på xanor i 3 omganger, og har altså hatt to perioder med seponering. Da gikk jeg ned med 0.5 mg pr. uke. Jeg har ikke hatt problemer med abstinenser i nedtrappingsperiodene. Jeg kan ikke huske hvor mange uker det gikk før jeg begynte på igjen dessverre.

Jeg har ikke erfaring med 3 år sammenhengende på xanor. Det er mulig at virkningen kan forbli, som du beskriver. Det er også mulig at du etterhvert må gå opp i dose for å få den samme effekten etterhvert. Jeg vet ikke, og det kan sikkert være individuelt.

I tillegg til disse to medisinene jeg bruker daglig, tar jeg sobril sporadisk.( Jeg har ikke prøvd vival eller stesolid) Jeg er ganske sikker på at virkningen av xanor er annerledes enn alle disse andre B - preparatene. Xanor er ikke muskelavslappende på samme måte som sobril/alopam, og på meg virker de veldig forskjellig. Jeg synes xanor er et godt preparat, så lenge man blir fulgt opp på en god måte. Det kjennes ut som om det virker mer spesifikt direkte på angsten, og man føler seg ikke dopet. Slik er det ihvertfall for meg.

Men det er mulig du burde hatt en pause, for så å starte opp igjen. Psykiateren min er ikke imot et forsvarlig bruk av B - preparater, selv om jeg vet han skriver ut sobril i det lengste før vival, alt etter folks lidelser. Og Paralgin forte mukker han heller ikke på, fordi han kjenner meg og vet de har god virkning.

Jeg ville fått meg en annen lege. Rett og slett. Og du bør ha en time med en psykiater hvor du kan diskutere din videre bruk av xanor. Slik kan du føle deg trygg, og ikke ha dårlig samvittighet for en eneste av tablettene som går inn i din munn. Med din nåværende lege får du det ikke godt i så måte.

vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spørre om en ting:

Jeg fikk også xanor her i høst for å prøve. Men det var 0,5 mg. Vil det si at jeg kunne ta 8 til 12 av dem??? For å komme opp i 4-6mg??

Jeg valgte å la dem ligge. Og fortsette med valium 5 mg, som jeg har hatt tilgjengelig i 25 år. Ville ikke bli avhengig av enda et preparat.

Men det jeg lurer på nå er om benzoinnholdet i valium kan sammenlignes med det som er i xanor??

Hvor mange xanor kan jeg bruke for at det skal tilsvare 5 mg valium???

Noen som vet??

For hvis det er mindre i xanor og de virker lengre og bedre, vil jeg forsøke dem allikevel.

Har dem fortsatt i medisinskapet mitt. Fikk dem av en psykiater på psykosomatisk intitutt.

Håper på svar!

Uten at jeg vet noe om kjemi, tror jeg ikke xanor kan sammenlignes med vival når det gjelder virkning. Du får 0.5 mg xanor fordi man går gradvis opp i dose på dem, med 0.5 - 1mg i uka.

Jeg tror jeg ville lagt de ligge i skapet til jeg hadde diskutert bruken og en eventuell oppfølging av dosering med en psykiater.

Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spørre om en ting:

Jeg fikk også xanor her i høst for å prøve. Men det var 0,5 mg. Vil det si at jeg kunne ta 8 til 12 av dem??? For å komme opp i 4-6mg??

Jeg valgte å la dem ligge. Og fortsette med valium 5 mg, som jeg har hatt tilgjengelig i 25 år. Ville ikke bli avhengig av enda et preparat.

Men det jeg lurer på nå er om benzoinnholdet i valium kan sammenlignes med det som er i xanor??

Hvor mange xanor kan jeg bruke for at det skal tilsvare 5 mg valium???

Noen som vet??

For hvis det er mindre i xanor og de virker lengre og bedre, vil jeg forsøke dem allikevel.

Har dem fortsatt i medisinskapet mitt. Fikk dem av en psykiater på psykosomatisk intitutt.

Håper på svar!

Snakket med psykiateren min i dag. Xanor skal ikke brukes som "enkeltdose", men som en "kur".Tenkte jeg bare skulle si hva han sier.

VH bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...