Gå til innhold

Sjelden mens


Ranghill

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år og er i et fast forhold. Nå ønsker vi barn. Men det lar vente på seg. Jeg sluttet på p-piller i januar og har per dags dato ennå ikke fått igjen menstruasjonen min.

Jeg fikk mensen veldig sent, rundt 17 år gammel, og hadde det ikke regelmessig. Jeg begynte på piller i 1999, januar. Da var mensen sånn noenlunde etter at jeg hadde gått på en hormonkur. Jeg har nemlig fått beskjed om at eggstokkene mine er litt for store i forhold til normalen, samt at jeg har et høyere hormonnivå av det mannlige kjønnshormonet enn normalt.

Jeg er ikke gravid ennå, har testet.

Hva kan årsaken til min uteblitte mens være? Jeg vet at etter p-pille bruk kan den komme ei stund etter, men 6 måneder begynner å bli mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette Moen, gynekolog

Svar:

Du bør søke lege for utredning og for evt stimulering til eggløsning med tabletter av typen Pergotime/Clomivid. Du kan ha det man betegner PCOS, se vedlegg. Stå på for å få utredning!

PCO eller PCOS

PCO står for Poly (mange) Cystiske (vannansamlinger) Ovarier (eggstokker). Det er en diagnose man stiller ved ultralyd hvor det ses små-cyster (minst 10 cyster, hver med en størrelse på opp til 10 mm) på eggstokkene. Hos ca 20% av alle kvinner kan ses PCO-forandringer på eggstokkene uten andre symptomer.

PCOS (det polycystiske ovarialsyndrom) står for en samling av symptomer hos kvinner som også har PCO. Det er en tilstand hvor eggløsningen av en eller annen grunn er hemmet. Eggstokkene produserer ikke normale mengder av hormoner, men tenderer til å øke produksjonen av de mannlige. Man vet ikke sikkert hvordan sykdommen oppstår, den er sannsynligvis arvelig og man er muligens født med et anlegg.

Symptomene er følgende: overvekt, hårvekst i ansiktet samt tendens til "maskulin hårvekst" på kroppen, uren hud hormonforstyrrelser. I tillegg kan komme blødningsuregelmessigheter, evt helt stopp i blødningene. Hvis det går mange måneder mellom blødningene kan det med tiden komme uheldig cellevekst av slimhinnen. Barnløshet kan forekomme (fordi man ikke har eggløsning). Det kan også være en viss type av stoffskifteforstyrrelser hvor forbrenningen er unormal, cellene må bruke mer insulin for å omsette glukose, og det kan være uheldig endring i fettstoffene i blodet. Overvekt ses ofte uten vi helt sikkert kjenner til årsaken, men overvekt vil forverre symptomene. Med tiden kan komme øket risiko for hjerte-karsykdommer og diabetes.

De fleste PCOS-pasienter har bare et enkelt eller få av symptomene.

Behandlingen avhenger av problemet:

· Ved uregelmessige blødninger kan man regulere med Provera.

· Ved unormal hårvekst (og evt blødningsproblemer) gir man p-pille (Diane foretrekkes).

· Ved barnløshet gis stimulasjon av eggstokkene med Pergotime eller Clomivid, evt prøverørsbehandling. (Slik behandling skal ikke gis hvis det ikke er ønske om graviditet!).

· Ved overvekt forsøker man å endre glukose/insulin balansen med Metformin (glykofag).

· Reduksjon av overvekt er den viktigste del av behandlingen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...