Gå til innhold

NHD Presse seg?


Gjest Halvor 19

Anbefalte innlegg

Gjest Halvor 19

Jeg har depresjon som i de siste to ukene har blitt verre. Orker ikke å gå på forelesninger. Gikk i dag, men snudde på vei dit(begynner å grine). La meg i senga da jeg kom hjem. Bør jeg presse meg til å gå på skolen? Man sier at det beste er å gjøre det som er lystbetont. Gjør også det, men det var dette med skolen da. Håper du kan gi meg noen råd, er fortvilet.

Bruker ingen medisiner. Fins det noe jeg kan bruke som virker fort og som er trygt for oss som er unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg!

Når du er 19 år er du voksen i forhold til medisinering som kan være en vei mot en lettere hverdag. Skjønner jeg deg rett har du vært deprimert mye lenger enn de to siste ukene, men nå begynner det å toppe seg.

Bestill en time med legen din.Det er kanskje fryktelig ubehagelig, men prøv likevel. Diskuter med ham/henne med bakgrunn i samtalen dere har hva dere skal gjøre videre. Kanskje trenger du å snakke med legen regelmessig en periode, kanskje prøve et antidepressiva og kanskje bunner depresjonen din i konflikter som gjør at det hadde vært hjelp å gå til en terapeut. Jeg vet ikke, for jeg kjenner deg ikke så veldig. Men du har det ikke godt. Ikke gå alene med dette vonde, til alt kanskje blir verre.

Hilsen fra bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor 19

Er det skolen som plager deg ?Hva er det som gir deg angst ?

Jeg trives ganske godt på skolen. Er bare deppa og det har blitt verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor 19

Kjære deg!

Når du er 19 år er du voksen i forhold til medisinering som kan være en vei mot en lettere hverdag. Skjønner jeg deg rett har du vært deprimert mye lenger enn de to siste ukene, men nå begynner det å toppe seg.

Bestill en time med legen din.Det er kanskje fryktelig ubehagelig, men prøv likevel. Diskuter med ham/henne med bakgrunn i samtalen dere har hva dere skal gjøre videre. Kanskje trenger du å snakke med legen regelmessig en periode, kanskje prøve et antidepressiva og kanskje bunner depresjonen din i konflikter som gjør at det hadde vært hjelp å gå til en terapeut. Jeg vet ikke, for jeg kjenner deg ikke så veldig. Men du har det ikke godt. Ikke gå alene med dette vonde, til alt kanskje blir verre.

Hilsen fra bugge.

Takk. Skal bestille time. Har lest at leger ikke er særlig villig til å gi unge mennesker "lykkepiller". Og jeg blir også skremt når jeg leser om bivirkninger som selvmord og angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Skal bestille time. Har lest at leger ikke er særlig villig til å gi unge mennesker "lykkepiller". Og jeg blir også skremt når jeg leser om bivirkninger som selvmord og angst.

Hei!

Unge mennesker i forhold til SSRI(de nyeste medisinene mot depresjoner og angst) er mennesker yngre enn deg. Jeg tror de regner grensen rundt 16 år. Det finnes tester (enkle spørsmål) hvor en kan se om depresjonen er behandlingstrengende. Hvis du vil prøve et middel kan jeg anbefale cipralex. Slike middel virker alltid individuelt på mennesker, men mange sier cipralex har god effekt og lite bivirkninger. Fontex eller seroxat er andre alternativer. Noen mennesker kan få en forbigående "dett" i starten av behandlingen. Bortsett fra vanlige bivirkninger i starten som kvalme, svimmelhet, urolig søvn(noe slett ikke alle heller opplever) kan man bli mer deprimert og få mer angst. Er du redd for at dette skal skje, kan du be om tettere oppfølging av lege, eller at han skriver ut noen få beroligende tabletter til opptrappingsfasen. Det vet jeg en del gjør.

Selv merket jeg ikke noe til en eneste bivirkning når jeg begynte på denne medisinen. Jeg tror ikke du vil oppleve dette på Cipralex eller et annet SSRI(lykkepille). Men ta en tur til legen din du.

Det er der alt kan starte.

Igjen vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk. Skal bestille time. Har lest at leger ikke er særlig villig til å gi unge mennesker "lykkepiller". Og jeg blir også skremt når jeg leser om bivirkninger som selvmord og angst.

Lykke til med legetimen Halvor! Håper dere kommer frem til en løsning. Det er som Bugge skriver mye bra som kan hjelpe, og som ikke gir den slags bivirkninger som du skisserer. Jeg har hatt god nytte av antidepressiva. Håper det vil være til hjelp for deg også. Du skal ikke gå alene rundt å slite med dette i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...