Gå til innhold

Trenger råd.....NHD


Gjest gad i mynona

Anbefalte innlegg

Gjest gad i mynona

Jeg har hatt store problemer med angst og depresjon. For ca. to år siden hadde jeg et sammenbrudd og opplevde da ubeskrivelig trakassering både fra arbeidsgiver og trygdekontoret. Heldigvis fikk jeg forståelse hos trygdesjefen og skriftlig beklagelse, og bytting av saksbehandler. Fikk ryddet opp hos arbeidsgiver med å bruke advokat i tillegg til fagforening og fikk omplassering. Jeg sliter en del med ettervirkninger av dette. Går i samtaleterapi hos psykolog, og har gjort i noen år. Er fornøyd med henne og har også en fantastisk fastlege. Har kommet meg på beina igjen med god hjelp fra omgivelsene, og jobbet godt og vel fulltid i godt over et år. Har en aktiv fritid også, og har mange jern i ilden. Venner blir noen ganger bekymret og ber meg ikke overdrive, men for meg har det vært utrolig viktig å være så aktiv. Jeg går på 20 mg. cipramil, og har tenkt å fortsette med det.

Problemet mitt er bl.a. at jeg får dager innimellom hvor angsten får overhånden. Jeg har enkelte sykedager innimellom som de fleste tror er migrene, som jeg sliter med, men i virkeligheten har jeg angst og greier ikke å røre meg. Jeg får vondt i hodet og magen, men vet at det kommer av angsten. Det vet også legen min, og jeg har en avtale om bare å ringe for å få sykemeldinger, siden jeg overskrider fort egenmeldinger. Jeg har vært åpen om mine tidligere problemer overfor leder, verneombud og tillitsvalgt, men sliter med redselen for at dette blir brukt mot meg. Jeg presser meg så ofte som mulig på jobb, og føler noen ganger at jeg ikke burde ringt og meldt sykdom og da kommer svarte samvittigheten. Kanskje de hadde rett på den forrige jobben min.

I tillegg har jeg økt mitt alkoholforbruk de siste årene. Blir usikker på om jeg har et alkoholproblem, men det er i hvert fall et problem at jeg er misfornøyd med hvor mye jeg drikker. Synes det er best å drikke alene hjemme, har ikke så stort behov når jeg er sammen med andre. Skammer meg for det, og tør ikke snakke med noen om dette. Kjøper kanskje en 3 liters kartong på en fredag og drikker den ferdig på en uke. Drikker oftere enn før vin midt i uka, og da altfor mye. Har ikke tall på vinglassene, og bryr meg ikke før dagen etter. Kjøper vanligvis ikke sprit unntatt når jeg er ute og reiser og drikker det som regel i løpet av en måned. Noen ganger fortere. Har aldri lenger lager som før. Kan tilføye at jeg ble skilt, og min eksmann var meget i mot alkohol hjemme. Så i alle år drakk jeg stort sett bare når jeg var alene hjemme eller han aksepterte å åpne en vinflaske når vi hadde gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare få si hei, og at jeg tenker på deg i den situasjonen du befinner deg i. Jeg er også usikker på når varsellampen bør lyse i forbindelse med alkoholbruk. Det er lett å ty til "sosialt akseptert selvmedisinering" som alkohol kanskje er for folk med psykiske lidelser. Jeg vil tipse deg om at det går an å legge spørsmål inn på forum for rusterapi der de også har fagpersoner som svarer. Der er det ikke så travelt som i psykiatriforum, så alle får svar fra fagfolk, men det kan ta litt tid. Lykke til i alle fall! Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Prøv å la være å drikke fra en torsdag til mandagen 11 dager senere.

Om det er et problem, har du et alkoholproblem.

Hvis du har det, bør du fortelle det til fastlegen din.

Dere kan så diskutere om du trenger behandling for problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gad i mynona

Prøv å la være å drikke fra en torsdag til mandagen 11 dager senere.

Om det er et problem, har du et alkoholproblem.

Hvis du har det, bør du fortelle det til fastlegen din.

Dere kan så diskutere om du trenger behandling for problemet.

Jeg vet at jeg ikke kommer til med å ha det minste problem med å gjennomføre det, men kan komme til å tenke på at nå hadde det vært godt med vin og glede meg til den perioden er over. Er det et tegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...