Gå til innhold

Noen samer her? Hva er en stallo??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er ikke jeg samisk men..

Dette fant jeg med et raskt søk,håper det kan være til hjelp:

Stallo er en sagnhistorisk figur som er blitt oppfattet forskjellig opp gjennom tidene, noe som gjør at det ikke finnes en entydig forklaring på hva en stallo er. Noen ganger er Stallo beskrevet som et stort farlig troll, og mange barn har som liten fått høre at de må være snille barn ellers kommer Stallo og tar dem. I andre sammenhenger minner Stallo mer om skatteoppkreverne som kom til nordområdene for å kreve samene for diverse varer. Stallo opptrer ikke bestandig som en ondskapsfull skikkelse, i enkelte eventyr blir Stallo fremstilt som en slags julenisse som julenatta reiser rundt med okse og en rad av mus og lemmen.

ilene1365380268
Skrevet

Nå er ikke jeg samisk men..

Dette fant jeg med et raskt søk,håper det kan være til hjelp:

Stallo er en sagnhistorisk figur som er blitt oppfattet forskjellig opp gjennom tidene, noe som gjør at det ikke finnes en entydig forklaring på hva en stallo er. Noen ganger er Stallo beskrevet som et stort farlig troll, og mange barn har som liten fått høre at de må være snille barn ellers kommer Stallo og tar dem. I andre sammenhenger minner Stallo mer om skatteoppkreverne som kom til nordområdene for å kreve samene for diverse varer. Stallo opptrer ikke bestandig som en ondskapsfull skikkelse, i enkelte eventyr blir Stallo fremstilt som en slags julenisse som julenatta reiser rundt med okse og en rad av mus og lemmen.

takk

Gjest trrrish
Skrevet

En stallo er en storrr stein som står ute i naturen, som en baut, og man tror den er mystisk, har magiske krefter, kan være et troll etc. Det er som en statue, men man kan også lage en stallo.

Gjest Samejente
Skrevet

Jeg er same.

Stallo er som et troll, et stor, dum og skummel en. Da vi var små ble vi fortalt at det var stallo på farlige steder. Dette var for å skremme oss fra å oppsøke slike steder (feks rasfarlige områder)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...