ilene1365380268 Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 ...egentlig? Et troll eller?? 0 Siter
TrineE Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Nå er ikke jeg samisk men.. Dette fant jeg med et raskt søk,håper det kan være til hjelp: Stallo er en sagnhistorisk figur som er blitt oppfattet forskjellig opp gjennom tidene, noe som gjør at det ikke finnes en entydig forklaring på hva en stallo er. Noen ganger er Stallo beskrevet som et stort farlig troll, og mange barn har som liten fått høre at de må være snille barn ellers kommer Stallo og tar dem. I andre sammenhenger minner Stallo mer om skatteoppkreverne som kom til nordområdene for å kreve samene for diverse varer. Stallo opptrer ikke bestandig som en ondskapsfull skikkelse, i enkelte eventyr blir Stallo fremstilt som en slags julenisse som julenatta reiser rundt med okse og en rad av mus og lemmen. 0 Siter
ilene1365380268 Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Nå er ikke jeg samisk men.. Dette fant jeg med et raskt søk,håper det kan være til hjelp: Stallo er en sagnhistorisk figur som er blitt oppfattet forskjellig opp gjennom tidene, noe som gjør at det ikke finnes en entydig forklaring på hva en stallo er. Noen ganger er Stallo beskrevet som et stort farlig troll, og mange barn har som liten fått høre at de må være snille barn ellers kommer Stallo og tar dem. I andre sammenhenger minner Stallo mer om skatteoppkreverne som kom til nordområdene for å kreve samene for diverse varer. Stallo opptrer ikke bestandig som en ondskapsfull skikkelse, i enkelte eventyr blir Stallo fremstilt som en slags julenisse som julenatta reiser rundt med okse og en rad av mus og lemmen. takk 0 Siter
Gjest trrrish Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 En stallo er en storrr stein som står ute i naturen, som en baut, og man tror den er mystisk, har magiske krefter, kan være et troll etc. Det er som en statue, men man kan også lage en stallo. 0 Siter
Gjest Samejente Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Jeg er same. Stallo er som et troll, et stor, dum og skummel en. Da vi var små ble vi fortalt at det var stallo på farlige steder. Dette var for å skremme oss fra å oppsøke slike steder (feks rasfarlige områder) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.