Gå til innhold

23/5-regelen

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fra før studiekompetanse, men må ta opp fag.

jeg har etter endt vgs gått 2 år på it-akademiet og jobbet i 3-4 år, da kommer jeg vel inn under denne regelen?

en annen ting jeg lurer på er:

er det nok at jeg tar opp de 6 basis fagene(som inngår i 23/5 regelen) og at poengsnittet bare blir beregnet ut fra karakterene jeg får i de 6 basisfagene? + at jeg fordyper meg i noen ekstra fag som er et krav fra den skolen jeg ønsker meg inn på...?

Skrevet

23/5 regelen betyr jo at du må være minst 23 år gammel og ha jobbet i minst 5 år.

Dermed faller du utenfor da du ikke har jobbet nok.

Men dersom du har generell studiekompetanse så søker du bare på grunnlag av dette.

Skrevet

23/5 regelen betyr jo at du må være minst 23 år gammel og ha jobbet i minst 5 år.

Men dersom du har generell studiekompetanse så søker du bare på grunnlag av dette.

Tror ikke nødvendigvis det. For en kamerat av meg manglet to fag fra vdg. og han hadde kun jobbet i 3 år, men siden det kun var snakk om et par fag fikk han godkjent det.

Skrevet

Tror ikke nødvendigvis det. For en kamerat av meg manglet to fag fra vdg. og han hadde kun jobbet i 3 år, men siden det kun var snakk om et par fag fikk han godkjent det.

Da er det folk som ikke skjønner/følger reglene.

Med 23/5 regelen trenger du kun visse basisfag, husker ikke hvem de er i farten. Men kravet er 5 års erfaring, da er ikke 3 år nok.

Skrevet

Er ikke sikker på om denne regelen gjelder når du har studiekompetanse fra før av.

Snakk med en studieveileder på studiet du vil inn på.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Var det ikke realkompetanse det var snakk om da?

Skrevet

Det stemmer ikke. De 5 årene dekker også folkehøgskole, militæret og annen utdanning. I tillegg til jobb.

Jeg hadde BARE utdannning når jeg kom inn på 23/5 regelen.

Skrevet

Det burde gå. Du skal ha 5 år tilsammen med utdannelse, militæret, folkehøgskole og/eller jobb. Og det har du.

Dersom du er usikker skriver du alt du har/har tenkt å ta inn til en mail til http://www.samordnaopptak.no , så vurderer de det for deg.

Skrevet

Jeg skal medgi at det er litt merkelige regler her som ikke er så lett å tyde, men utdanning skal altså telle med i disse 5 årene:

"23/5-regelen

Søkjarar som fyller 23 år eller meir i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når dei har minst 5 års kombinasjon av yrkespraksis/utdanning og har dekt alle fagkrava. Som yrkespraksi tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/sivilteneste. Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje.

Som utdanning i 23/5-regelen tel fullførte og beståtte årskurs i vidaregåande skole, høgare utdanning av minst eitt års lengde og folkehøgskole. Studiekompetansefaga med eit samla veketimetal på 35 veketimar kan utgjere eitt utdanningsår viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i dei 5 åra."

Hos meg slapp jeg vel med _bare_ utdanning fordi jeg også har 2 år omsorgsarbeid (egne barn).

Men uansett, utdanning teller med i de 5 årene, så han vil da få studiekompetanse.

Skrevet

Var det ikke realkompetanse det var snakk om da?

vet ikke,,,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...