Gå til innhold

Kronisk betennelse - laserbehandling

Anbefalte innlegg

Først litt om historien:Jeg nærmer meg 60 år og har hele livet vært plaget med magen. Gang på gang har jeg gjennomgått undersøkelser uten annet resultat enn irritert tarm/magekatarr og også divertikler ble konstatert.De siste årene har plagene tiltatt og jeg har nå vært sykemeldt i 3-4 måneder og er p.t. tilbake i 60% stilling. Symptomene har vært, kort fortalt, diarè, luftplager, kvalme - og da helst først på dagen, voldsom uro. Tilstanden er nå betydelig bedre etter å ha spist antidepressiva og hatt rolige dager. Hva jeg spiser og i hvilken grad jeg opplever stress er fortsatt en daglig balansegang, foruten svingninger fra ganske god form til vrak. Det er foretatt alt mulig av undersøkelser. Colonskopi viser at tykktarmsveggen er hoven, lyserød og uten antydning til blodårer (min uttrykksmåte).Diagonosen er enten Chrons eller ulcerøs colitt.Spørsmålet:Jeg håper i det lengste å unngå medisinering av den typen som her er nødvendig.På internett har jeg kommet over tilbud om laser som behandlingsmetode for om mulig å bedre tilstanden.Imidlertid er dette dyrt.Har panelet eller andre kjennskap til om dette er et aktuelt alternativ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174244-kronisk-betennelse-laserbehandling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

mental helse og god tarmfunksjon er nært knyttet sammen. Det påvirker hverandre gjensidig. Min erfaring er at mange med diagnosene mbChrohn og ulcerøs colitt får svært mye bedre allmenntilstand og mental helse etter oppstart av medisiner som demper inflammasjonen i tarmen. For noen er det snakk om medikamenter kun periodevis. Kan ikke skjønne at du er så skeptisk til å prøve de godt dokumenterte behandlinger av disse sykdommene. Skjønner ikke helt colonoskopi-svaret ditt. Kjenner heller ikke til dokumentasjon av laser-behandling. Vil tro det er helt avhengig av hvor store deler av tarmen som evt. er affisertLaserbehandling kan kanskje egne seg på lokaliserte slimhinne-irritasjoner, mens medikamenter må til på mer diffuse utbredelser. .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...