Gå til innhold

Butterfly Effect


ina87

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet ikke helt om det er dette du er ute etter - men i følge Store Norske Leksikon er det følgende:

sommerfugleffekten

(eng. the butterfly effect) en formulering knyttet til såkalte kaotiske systemer (se kaos) som uttrykker at små endringer i forholdene ved et visst tidspunkt kan forplante seg og gi store virkninger senere. Uttrykket skyldes den amerikanske meteorolog Edward Lorenz som i et foredrag i 1960-årene angående muligheten av pålitelig langtidsvarsling av været sa at «vingeslagene fra en sommerfugl i Brasil kan utløse en tornado i Texas».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt om det er dette du er ute etter - men i følge Store Norske Leksikon er det følgende:

sommerfugleffekten

(eng. the butterfly effect) en formulering knyttet til såkalte kaotiske systemer (se kaos) som uttrykker at små endringer i forholdene ved et visst tidspunkt kan forplante seg og gi store virkninger senere. Uttrykket skyldes den amerikanske meteorolog Edward Lorenz som i et foredrag i 1960-årene angående muligheten av pålitelig langtidsvarsling av været sa at «vingeslagene fra en sommerfugl i Brasil kan utløse en tornado i Texas».

For å gi flere håndfaste eksempler:

Du tygger tyggis.

Dette førte til at du blir rastløs.Dette fikk deg til å dra ut en tur. Videre møtte du en mann. Som du nå pga. dette møtet er gift og har barn med.

Pga. tyggegummien faktisk, ikke værst, stå på :D

I psykologisk sammenheng kan du jo kanskje tenke deg noe sånn som:

Du ble kalt dust av "lederen" i flokken i barnehagen pga du hadde på deg teit genser. Dette fikk de andre til å mobbe deg denne dagen. Du greide ikke stå opp for deg selv og voksne hjalp ikke til. Du fikk et dårlig selvbildet, og som voksen er du nå impotent (ofte pga. lavt selvbildet osv..)

Pga. Genseren! Nice. Vel, dette er selvfølgelig tatt ut av det blå, og er sære sammenhenger, men viser bare hvordan "tilfeldighetene" kan påvirke sentrale deler av livet ditt, og verden som sådann.

Butterfly effekt = bitteliten ting --> megemeget stor ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I want to hang myself

Er en film som heter det. Hvis du ikke liker å bli forvirret om tid og sted bør du ikke se den. Men syns den var fin, jeg da. :)

Yeah! Kan også anbefale den filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CocoCha

Jeg pleier å tenke på at jeg er sånn som han i den filmen:

At det aldri var meningen at jeg skulle bli født mener jeg.

Jeg er bare en plage i denne verde, for meg selv, og menneskene rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...