tjisis Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Er det noen her inne som er gode på, eller har erfaring med å trene med staver? Selv om jeg fremdeles tenderer til å synes det ser litt teit ut, så har jeg likevel stor tro på stavgang som treningsform. Det ser enkelt ut. Man får trent store deler av kroppen og det er godt for rygg og holdning etc. Men nå har jeg forsøkt en gang. Og det var ikke så enkelt som jeg trodde... Skal man f.eks. gå rett i ryggen (jfr. holdning) eller skal man ha en liten knekke i hoftepartiet slik at overkroppen "lutes" litt fremover?? Noen som vet? 0 Siter
Gjest ex-bridget Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Jeg har staver, kjøpte de i utgangspunktet fordi jeg går mye i fjellet og da er staver suverent. Men så bruker jeg de av og til når jeg er ute og går tur alene også, for da får jeg som du sier trent mer av kroppen, og jeg synes det er en kjempefin treningsform, passer meg veldig bra i allefall. Jeg stiller de ikke for høyt, men har 90 graders vinkel i albuen sånn at armen henger rett ned fra skulderen, og så knekker 90 grader i albuen. Forsøker å holde ryggen så rett som mulig, og går med lange skritt, og tilsvarende langer ut med armene. Jeg merker at jeg blir relativt fort sliten i ryggen når jeg går sånn, men det har nok med at jeg har en gammel skade i korsryggen, så jeg går ikke alt for lange turer på denne måten. 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Jeg har staver, kjøpte de i utgangspunktet fordi jeg går mye i fjellet og da er staver suverent. Men så bruker jeg de av og til når jeg er ute og går tur alene også, for da får jeg som du sier trent mer av kroppen, og jeg synes det er en kjempefin treningsform, passer meg veldig bra i allefall. Jeg stiller de ikke for høyt, men har 90 graders vinkel i albuen sånn at armen henger rett ned fra skulderen, og så knekker 90 grader i albuen. Forsøker å holde ryggen så rett som mulig, og går med lange skritt, og tilsvarende langer ut med armene. Jeg merker at jeg blir relativt fort sliten i ryggen når jeg går sånn, men det har nok med at jeg har en gammel skade i korsryggen, så jeg går ikke alt for lange turer på denne måten. Så flink du er! Når jeg gikk helt rett i ryggen opplevde jeg bla. at det var litt vanskelig å ta lange, raske skritt og samtidig "rekke" å få staven på plass ved fotens tupp (er det ikke der den skal plasseres?). Men hvis ryggen skal være rett er det bare å jobbe bort bøyen med én gang!! Det kommer seg vel med øvelse... 0 Siter
Gjest ex-bridget Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Så flink du er! Når jeg gikk helt rett i ryggen opplevde jeg bla. at det var litt vanskelig å ta lange, raske skritt og samtidig "rekke" å få staven på plass ved fotens tupp (er det ikke der den skal plasseres?). Men hvis ryggen skal være rett er det bare å jobbe bort bøyen med én gang!! Det kommer seg vel med øvelse... Jeg vet ikke om ryggen SKAL være rett, men for meg funker det best. Det blir kanskje en liten knekk i hoften, men ikke sånn veldig foroverbøyd i allefall. Og jeg fokuserer mer på den staven jeg setter foran meg, enn den som skal tilbake til fotens tupp, tror den blir litt der den selv vil.... 0 Siter
fyrlykt Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Rett rygg, lange steg og bruk stavene til å skyve deg fremover. 0 Siter
flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Let på nettet eller få noen til å vise deg. Det er en spesiell teknikk ja OG DET VIRKER! 0 Siter
flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Så flink du er! Når jeg gikk helt rett i ryggen opplevde jeg bla. at det var litt vanskelig å ta lange, raske skritt og samtidig "rekke" å få staven på plass ved fotens tupp (er det ikke der den skal plasseres?). Men hvis ryggen skal være rett er det bare å jobbe bort bøyen med én gang!! Det kommer seg vel med øvelse... Armene skal holdes litt mer bakover enn man skulle tro... 0 Siter
Kjersti S Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Bare husk å gjøre noen ekstra balanseøvelser hvis du går mye med staver. Har hørt fysioterapeuter advare mot at balansen fort blir frykelig mye dårligere når man går mye med staver (anbefaler det ikke til eldre f.eks. , fordi det da fort blir lårhalsbrudd osv som blir følgen av den gode treninga...) Men det er sikkert god trening for kroppen å gå med staver, selv om jeg personlig nok foretrekker å trene overkroppen på andre måter.. 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Jeg vet ikke om ryggen SKAL være rett, men for meg funker det best. Det blir kanskje en liten knekk i hoften, men ikke sånn veldig foroverbøyd i allefall. Og jeg fokuserer mer på den staven jeg setter foran meg, enn den som skal tilbake til fotens tupp, tror den blir litt der den selv vil.... Det med helt tilbake til fotens tupp hadde jeg ikke fått med meg! Får prøve å følge med på det også, neste gang. Men det blir vel fort som du antyder, at den lever litt sitt eget liv... 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Armene skal holdes litt mer bakover enn man skulle tro... Med tanke på hofteknekk eller koordinering av stavene?? 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Rett rygg, lange steg og bruk stavene til å skyve deg fremover. Tror kanskje jeg hadde litt lange staver, for jeg fikk ikke helt følelsen av å "skyve"! Selv om jeg forsøkte på ca. 90 graders armvinkel. Hva er verst? For korte eller for lange staver? Takk for svar, forresten! 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Let på nettet eller få noen til å vise deg. Det er en spesiell teknikk ja OG DET VIRKER! Ja, det lureste er vel å få noen som kan det til å vise/korrigere så tidlig som mulig. Siden du skriver at det virker, så antar jeg at du har gått en del?! Trives du med det? Takk for svar! 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Bare husk å gjøre noen ekstra balanseøvelser hvis du går mye med staver. Har hørt fysioterapeuter advare mot at balansen fort blir frykelig mye dårligere når man går mye med staver (anbefaler det ikke til eldre f.eks. , fordi det da fort blir lårhalsbrudd osv som blir følgen av den gode treninga...) Men det er sikkert god trening for kroppen å gå med staver, selv om jeg personlig nok foretrekker å trene overkroppen på andre måter.. Det med balanse er nok et viktig punkt. Særlig nå i disse 'core-tider'... Kan jo feks finne en mur e.l. å balansere på underveis?! Balansemusklene er jo veldig viktig, og ofte veldig understimulerte, dessverre! Takk for svar! 0 Siter
Gjest krepsa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 http://www.dai-sport.dk/Aeldreidraet/BRUGSANVISNINGStavgang.pdf Kanskje denne hjelper litt? 0 Siter
Gjest krepsa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Denne er kanskje bedre? http://www.bedriftsidrett.no/t2.asp?p=5180 0 Siter
flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Med tanke på hofteknekk eller koordinering av stavene?? Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det.... 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 http://www.dai-sport.dk/Aeldreidraet/BRUGSANVISNINGStavgang.pdf Kanskje denne hjelper litt? Takk ja! Den var kjekk! Ser med en gang at jeg feks. bommet helt mtp. hvilken fot og arm samtidig... Man skal jo ha samme fot som arm... Kanskje koordineringen blir bedre da?! Dessuten - stavens tupp ikke lenger frem enn fremste fots hæl..! Litt å lære, tydeligvis. 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Denne er kanskje bedre? http://www.bedriftsidrett.no/t2.asp?p=5180 Flott, den også! Skal lese og samholde, og så skal du se det blir dreis på sakene!! *evig optimist* 0 Siter
flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Ja, det lureste er vel å få noen som kan det til å vise/korrigere så tidlig som mulig. Siden du skriver at det virker, så antar jeg at du har gått en del?! Trives du med det? Takk for svar! Jeg gikk 4 ganger i uka - var helt gira! - fikk abstinens når jeg ikke fikk trent. Så ble jeg operert og så var vi på ferie....men jeg skal begynne igjen... Jeg gikk ca 1 - 1,5 time hver gang. 0 Siter
flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Takk ja! Den var kjekk! Ser med en gang at jeg feks. bommet helt mtp. hvilken fot og arm samtidig... Man skal jo ha samme fot som arm... Kanskje koordineringen blir bedre da?! Dessuten - stavens tupp ikke lenger frem enn fremste fots hæl..! Litt å lære, tydeligvis. NEINEI!! du skal ikke gå passgang! - du skal ta motsatt arm som bein - ellers kommer folk til å kjøre av vein i latterkrampe! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.