flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Tror kanskje jeg hadde litt lange staver, for jeg fikk ikke helt følelsen av å "skyve"! Selv om jeg forsøkte på ca. 90 graders armvinkel. Hva er verst? For korte eller for lange staver? Takk for svar, forresten! Jeg gikk forresten ned 14 kilo på 4 mnd. med stavgang... 0 Siter
Gjest krepsa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Jeg gikk 4 ganger i uka - var helt gira! - fikk abstinens når jeg ikke fikk trent. Så ble jeg operert og så var vi på ferie....men jeg skal begynne igjen... Jeg gikk ca 1 - 1,5 time hver gang. Det er sååå mye bedre enn å gå uten staver. Husker første gang jeg prøvde, følte meg rimelig teit da. Syntes det så så dumt ut. Jeg prøver å gå ca en time når jeg er ute, og har på musikk på fulle mugger. Prøver å gå 3-4 ganger i uka. Deilig når man kommer inn igjen da. 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Jeg har staver, kjøpte de i utgangspunktet fordi jeg går mye i fjellet og da er staver suverent. Men så bruker jeg de av og til når jeg er ute og går tur alene også, for da får jeg som du sier trent mer av kroppen, og jeg synes det er en kjempefin treningsform, passer meg veldig bra i allefall. Jeg stiller de ikke for høyt, men har 90 graders vinkel i albuen sånn at armen henger rett ned fra skulderen, og så knekker 90 grader i albuen. Forsøker å holde ryggen så rett som mulig, og går med lange skritt, og tilsvarende langer ut med armene. Jeg merker at jeg blir relativt fort sliten i ryggen når jeg går sånn, men det har nok med at jeg har en gammel skade i korsryggen, så jeg går ikke alt for lange turer på denne måten. Hei igjen, Ser ut fra div. linker at jeg tok feil på det med fremre stav ved fremre fots spiss. Staven skal visst ikke være lener frem enn fremre fots hæl... Dessuten gjorde jeg feil mtp symmetri. Jeg gikk ikke passgang... Neste gang, derimot - da skal du se... 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 NEINEI!! du skal ikke gå passgang! - du skal ta motsatt arm som bein - ellers kommer folk til å kjøre av vein i latterkrampe! jah... Det gikk visst litt fort, dette her... Ok - diagonalgang! Og ingen vil le!! 0 Siter
flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Det er sååå mye bedre enn å gå uten staver. Husker første gang jeg prøvde, følte meg rimelig teit da. Syntes det så så dumt ut. Jeg prøver å gå ca en time når jeg er ute, og har på musikk på fulle mugger. Prøver å gå 3-4 ganger i uka. Deilig når man kommer inn igjen da. Helt enig - det er MENTALHYGIENE. Mobilen legges igjen hjemme og man kan bare LANGE i vei. Jeg hører på Rondo Veneziano på full guffe! Prøv det! 0 Siter
Gjest krepsa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Helt enig - det er MENTALHYGIENE. Mobilen legges igjen hjemme og man kan bare LANGE i vei. Jeg hører på Rondo Veneziano på full guffe! Prøv det! Skal prøve det i kveld. Og jeg synes tida går så fantastisk fort når jeg er ute å gå med staver. 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Jeg gikk forresten ned 14 kilo på 4 mnd. med stavgang... Og fin og fast i fisken, likevel vil jeg tro. Siden du regelrett trente det bort!? Men du var vel litt bevisst på kostholdet, også?? 0 Siter
Gjest Stavgjenger Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Litt på siden; nå påstår de jo at stavgang ødelegger balanseevnen. Men går utifra at da må en gå veldig mye med dem. De liker jo å skremme oss! Selv går jeg kun med staver i skog og mark. Langs asfalterte veier ser det bare dønn teit ut. Jeg rusler i vei så godt jeg kan, vet ikke om jeg gjør det riktig, men orker iallefall å gå lenger enn uten. 0 Siter
flisa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Og fin og fast i fisken, likevel vil jeg tro. Siden du regelrett trente det bort!? Men du var vel litt bevisst på kostholdet, også?? Jepp! Rødvin hver kveld - mørk sjokolade og nøtter, aprikos etc.... og massse mat, ofte - - - = FEDON 0 Siter
Gemini Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Tror kanskje jeg hadde litt lange staver, for jeg fikk ikke helt følelsen av å "skyve"! Selv om jeg forsøkte på ca. 90 graders armvinkel. Hva er verst? For korte eller for lange staver? Takk for svar, forresten! Stavene skal være 0,7 ganger din lengde (rund nedover om det ikke blir et jevnt tall). Så jeg som er 169 cm høy, da skal jeg ha 115 cm lange staver. (169*0,7 = 118,3) Tror absolutt ikke det er bra at de er for lange, i alle fall ikke mer enn 5 cm fra/til, slik at jeg antakelig kan bruke 120 cm lengde også. 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Etter at jeg (av en eller annen grunn) har lest alle stav-innleggene her, høres det så komplisert ut at jeg ikke tror jeg ville forsøke meg på det ;-) 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Jeg gikk 4 ganger i uka - var helt gira! - fikk abstinens når jeg ikke fikk trent. Så ble jeg operert og så var vi på ferie....men jeg skal begynne igjen... Jeg gikk ca 1 - 1,5 time hver gang. Fikk du ikke vondt i hendene da? Jeg har prøvd staver og synes det var pyton, fikk kjempevondt mellom pekefingeren og tommelen. 0 Siter
Gjest Stavgjenger Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Takk ja! Den var kjekk! Ser med en gang at jeg feks. bommet helt mtp. hvilken fot og arm samtidig... Man skal jo ha samme fot som arm... Kanskje koordineringen blir bedre da?! Dessuten - stavens tupp ikke lenger frem enn fremste fots hæl..! Litt å lære, tydeligvis. Samme fot og arm? DET lærte ikke jeg iallefall da vi hadde stavgruppe,ledet av fysioterapeut. Eller kan jeg huske så feil? 0 Siter
Gjest Sniff Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Samme fot og arm? DET lærte ikke jeg iallefall da vi hadde stavgruppe,ledet av fysioterapeut. Eller kan jeg huske så feil? Se svar under fra flisa ;-) 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Samme fot og arm? DET lærte ikke jeg iallefall da vi hadde stavgruppe,ledet av fysioterapeut. Eller kan jeg huske så feil? Du husker nok helt rett! Det var bare jeg som blingset litt i all iveren!! 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Jepp! Rødvin hver kveld - mørk sjokolade og nøtter, aprikos etc.... og massse mat, ofte - - - = FEDON Det er slik det skal være!! Ja til Fedon! ...og staver! 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Etter at jeg (av en eller annen grunn) har lest alle stav-innleggene her, høres det så komplisert ut at jeg ikke tror jeg ville forsøke meg på det ;-) Ja - hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig??? ... tar min fulle og hele del av ansvaret her. Passgang feks... blir ikke enklere av slike påstander! 0 Siter
fyrlykt Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Etter at jeg (av en eller annen grunn) har lest alle stav-innleggene her, høres det så komplisert ut at jeg ikke tror jeg ville forsøke meg på det ;-) Kan du bruke staver når du går på ski kan du bruke staver når du går. Ikke vanskelig i det hele tatt, etter et par turer har du rytmen. 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Stavene skal være 0,7 ganger din lengde (rund nedover om det ikke blir et jevnt tall). Så jeg som er 169 cm høy, da skal jeg ha 115 cm lange staver. (169*0,7 = 118,3) Tror absolutt ikke det er bra at de er for lange, i alle fall ikke mer enn 5 cm fra/til, slik at jeg antakelig kan bruke 120 cm lengde også. Takk for tips! ..regne regne.. jeg skal ha ca. 114 cm. lange staver, jeg da. Men det kan vel variere -ettersom forholdet mellom lengden på armer og ben varierer?? 0 Siter
tjisis Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Skrevet 15. februar 2005 Litt på siden; nå påstår de jo at stavgang ødelegger balanseevnen. Men går utifra at da må en gå veldig mye med dem. De liker jo å skremme oss! Selv går jeg kun med staver i skog og mark. Langs asfalterte veier ser det bare dønn teit ut. Jeg rusler i vei så godt jeg kan, vet ikke om jeg gjør det riktig, men orker iallefall å gå lenger enn uten. Du er nok inne på noe der. Se også Kjerstis innlegg litt lenger ned. Hun skriver om akkurat det samme. Helt sikkert viktig å fokusere på. Også var det dette med allsidighet! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.