Gå til innhold

hvor mye blod ?

Anbefalte innlegg

Gjest redd hiv

Jeg har nettopp sjekket meg for hiv, og hadde det ikke. Har hatt samme partner i 2 år nå, og planlegger å ha han resten av livet også. Tingen er den at jeg er veldig redd for dette med hiv, og overreagerer nok på mye, men greier ikke se bort ifra muligheter som kan gi meg denne smitten.

Så doktor,du har vært så snill å hjulpet meg før. Håper du svarer på dette også, uansett hvor dumt det høres ut.

Jeg vet at blod kan smitte. Men hvor mye blod er det da snakk om ?

La oss si. En smittet person har et bitte lite sår eller en klort kvise på kinnet sitt. Kan da jeg eller de som kysser han på kinnet på dette stedet få hiv hvis vi får bitte litt blod inn i munnen ? Vi snakker om ørlite blod, mindre enn en dråpe... går dette ann ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17433-hvor-mye-blod/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Det er vanskelig å være helt konkret. Når det gjelder mengde blod som kan overføre HIV, avhenger det også hvor mye HIV det finnes i blodet. Det kan variere fra veldig lite til enorme mengder. Dette igjen avhengig av hvilken fase av infeksjonen vedkommende befinner seg i. Generelt sett kan man si at under de sene faser, når det er utviklet, eller er ferd med å utvikle AIDS er virusmengden i blodet høyere enn under de tidlige faser, når vedkommende ikke har noen symptomer. Det er derfor mulig at meget små dråper, kan inneholde nok til å overføre infeksjonen hvis man er skikkelig uheldig. På den andre siden generelt sett en overflatisk kyss på kinnet, hvis du ikke har sprekker på leppe eller munn, skulle ikke være særlig farlig. Som du skjønner er det mye som kan spille inn, og derfor det er vanskelig for meg å være mer konkret.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17433-hvor-mye-blod/#findComment-79344
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...