Gå til innhold

Ventrikulære ekstrasystoler.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...Jeg er en mann på 35 år som er sterkt plaget med ekstraslag.(ventrikulære ekstrasystoler.)Jeg har ekstraslagene i gjennomsnitt hvert femte sekund, og det skulle bli ca 17000 i døgnet. Disse ekstraslagene er diagonisert hos lege og jeg har fått utført ultralyd samt sykkeltest. Ultralyden var ok. Fikk ikke forstyrrelser når jeg fikk opp pulsen og belastet hjertet. Dette var i følge legen et godt tegn og det var ikke noe en kunne gjøre med dette problemet. Problemet er bare det at jeg går og er i dårlig form som følge av alle disse feilslagene. Det kan vel ikke være helt sunt i lengden ? Kjenner i tillegg feilslagene og det er ubehagelig å gå med.Livskavaliteten er betydelig redusert som følge av dette. Feilslagene utarter seg ved at hjertet tar 2 raske slag for deretter å stoppe opp litt før det kommer i gang igjen. Mitt spørsmål er da: ER det ikke NOE man kan gjøre med dette ?? NB. røyker ikke, sunn livstil og moderat med trim. har prøvd å ta tilskudd av magnesium, Uten hjelp.Hilsen Esben.

• 2 uker senere...
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer
Skrevet

Svar til Esben.

15-20 % ekstrasystoler er i meste laget for de fleste, og slik ekstraslagvirksomhet vil også gå litt ut over pumpe-effekten fra hjertets side, selv om hjertet som pumpe ikke tar skade av det. Det ser ut til at du er blitt brukbart undersøkt med henblikk på det vi kaller hjerteorganisk årsak til ekstravirksomheten. Det er ganske typisk at ekstraslagene forsvinner ved øket fysisk belastning.

Jeg går ut fra at andre biokjemiske årsaker til slik ekstrasystoli er utelukket (bl.a. stoffskifte-prøver, salter i blodet, nyrefunksjon, etc.). Likeledes regner jeg med at du har fått råd om å redusere inntak av kaffe og evt. andre lignende stimulerende stoff.

Vanligvis regner vi ikke ekstrasystoli som behandlingsindikasjon, bortsett fra i et par situasjoner : hvis ekstraslagene går ut over pumpeeffekten til hjertet, eller at de i vesentlig grad reduserer pasientens livskvalitet. Det kan synes som om begge punkter er aktuelle for ditt vedkommende.

Det blir brukt forskjellige medikamenter (forsøksvis) ved slike plager. Mest forsøkt er betablokkere, som hos enkelte nesten eliminerer ekstrasystolien. Dernest kommer andre rytmestabiliserende stoff. Det kan også være aktuelt å videreundersøke tilstanden, m.h.p. å påvise et eventuelt fokus (utgangspunkt) for ekstraslagene. Det er ikke sikkert at dine ekstrasystoler er "ventrikulære" selv om de er bredkomplekset i EKG. De kan godt komme fra forkamrene, men jeg antar at det er vurdert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...