Gå til innhold

Dysleksi og tegnsetting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har dysleksi, klarer man ikke skrive komma og punktum i setninger da?

Fortsetter under...

Skrevet

ikke på riktig sted altid.

Men de klarer vel å skrive setninger med tegnsetting?

Når man skriver setninger uten tegnsetting, kan det skyldes på dysleksi da?

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Mange klarer sikker å lære seg noen regler for tegnsetting. Om man skriver alle setninger uten tegnsetting kan det kanskje skyldes dysleksi. Er det en voksen person det er snakk om, eller er det et barn?

Skrevet

Mange klarer sikker å lære seg noen regler for tegnsetting. Om man skriver alle setninger uten tegnsetting kan det kanskje skyldes dysleksi. Er det en voksen person det er snakk om, eller er det et barn?

Det er en voksen. Derfor jeg syns det er litt rart. For selv med dysleksi, så lærer de jo noe oppgjennom årene......

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Det er en voksen. Derfor jeg syns det er litt rart. For selv med dysleksi, så lærer de jo noe oppgjennom årene......

Tja, hvor mye hver enkelt kan lære er jo helt individuelt. Noen med dysleksi lærer aldri å lese eller skrive. da er det ikke så utrolig at andre ikke lærer å sette tegn på riktig sted, eller ikke setter tegn i det hele tatt

Annonse

Skrevet

Tja, hvor mye hver enkelt kan lære er jo helt individuelt. Noen med dysleksi lærer aldri å lese eller skrive. da er det ikke så utrolig at andre ikke lærer å sette tegn på riktig sted, eller ikke setter tegn i det hele tatt

Ja, du har jo rett i det.

Men personen skriver jo helt greit, men har grammatikkfeil (som ikke kan skyldes på dysleksi har jeg hørt) og skriver ikke punktum eller komma. Men utropstegn og spørsmålstegn brukes flittig...

Skrevet

Dysleksi er EN type lese/skrivevanske. Det finnes andre ting man kan ha problemer med, og noen har generelle lese- og skriveproblemer.

Skrevet

Hvordan dysleksi arter seg er jo forskjellig fra person til person da. Noen har problemer med tegnsetting, andre med dobbeltkonsonant, eller bytter om b og d, og andre bokstaver som ligner, osv. Og noen har kanskje problemer med alle disse tingene. Det er alvorligere og mildere grad av dysleksi, som av de fleste andre tilstander.

Skrevet

Men personen skriver jo helt greit, men har grammatikkfeil (som ikke kan skyldes på dysleksi har jeg hørt) og skriver ikke punktum eller komma. Men utropstegn og spørsmålstegn brukes flittig...

Personen kan ha lese og skrive vansker, men ikke dyleksi(spesifikke lese og skrive vansker)

Skrevet

Personen kan ha lese og skrive vansker, men ikke dyleksi(spesifikke lese og skrive vansker)

Hmmmm.....det skulle stå dysleksi :o)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Dysleksi kan ha mange "former", fra de som ikke greier skrive/lese noen ting til de som ikke får med seg strek over t og ring over å. Tegnsetting kan sikkert også være et problem, uten at jeg vet det sikkert. Det jeg _vet_ er at dysleksi ikke er et ensartet problem.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Joda, grammatikkfeil kan også skyldes dysleksi. Manglende språkøre for eget språk kan skyldes dysleksi. Uansett hvor mye det blir terpet på i oppveksten, så går det ikke inn, man 'kan' ikke lære det. Mangler evnen rett og slett.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...