Gjest kanskje snart brud Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Har en kjæreste og tenker litt på giftermål. Jeg lurer på hva som er vanlig praksis ved en vielse. jeg kommer fra en nokså konservativ familie. Jeg har alltid hatt en veldig anstrengt og vanskelig forhold til faren min og jeg vil helst ikke at han skal føre meg opp alteret. Finnes det andre alternativer til dette? noen med erfaringer ang dette? 0 Siter
Gregga Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Du kan jo for eksempel velge å gå sammen med din tilkommende opp til alteret.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 at dere går opp sammen er også vanlig 0 Siter
Gjest prust Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Det er mest vanlig at far til bruden går opp til alteret sammen med henne, ja. Men det finnes jo alternativer. I et bryllup jeg så på, ble bruden ført opp til alteret av sin bror. Far var ikke invitert i bryllupet. Min mor ble ført opp til alteret av sin onkel, da hennes far (min morfar) var død. 0 Siter
Gregga Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 at dere går opp sammen er også vanlig Var vel omtrent likt det vel :-) Halloen forresten, bra med deg?? Hilsen 0 Siter
Ade|ina Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 "Jeg har alltid hatt en veldig anstrengt og vanskelig forhold til faren min og jeg vil helst ikke at han skal føre meg opp alteret." For meg var det helt naturlig at det var min far og INGEN andre, men så har jeg verdens snilleste pappa også :-) Jeg vet ikke med deg, men vil det ikke tross alt være litt sårt, og gjøre ting enda mer anstrengt, ved å la en annen enn din far gjøre dette? For faren din kommer vel, og må da sitte å se en annen føre hans datter frem til alters. Mulig det er alvorlige grunner for din del, som ikke kommer frem her og da er det vanskelig å sette seg inn i din tenkemåte, men har du en bror kanskje? Det vet jeg iallefall at andre har gjort, men det var fordi hun ikke hadde faren i live. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Var vel omtrent likt det vel :-) Halloen forresten, bra med deg?? Hilsen Ja, sånn passelig. Det går nedover... 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Ikke uvanlig. Mette-Marit kunne heller ikke ta sjansen på å la seg følge av faren. 0 Siter
Gregga Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Ja, sånn passelig. Det går nedover... Her og..men prøver å ta en dag av gangen.. Klem til deg!! 0 Siter
Trulterufsa Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Du kan velge hvem du vil. Så spørs det om du er tøff nok til å ta fighten med familien? Lykke til. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Her og..men prøver å ta en dag av gangen.. Klem til deg!! Klem til deg også. Kjedelig greier altså, vi burde holdt litt til. 0 Siter
Gjest ferdig med dette Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Tror det blir mer og mer vanlig at det kommende brudeparet går opp sammen. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 15. februar 2005 Skrevet 15. februar 2005 Den enkleste løsningen hvis du vil unngå å la faren din følge deg, er at du og brudgommen går opp kirkegulvet sammen. Det blir stadig mer vanlig. Å velge en annen enn far eller brudgom, blir et veldig sterkt signal til faren din, så da må du nesten vurdere om du ønsker det. 0 Siter
Gyda Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Dersom du vil følge god, gammal, norsk tradisjon - så går du og brudgommen sammen opp kirkegulvet. Utover på bygdene helt fram til 70-80-tallet gikk brudeparet alltid sammen. Dette med at far skal følge, er faktisk en "nyere" skikk, som kom med adelen eller hva det nå var ... Skikken spredete seg først i byene (som seg hør og bør), og så utover på "landet" etterhvert. Jeg stemmer på brudeparet sammen opp kirkegulvet. 0 Siter
Gjest gomle Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Brudeparet kan gå sammen oppover, ikke noe problem det. Bare opplys presten om at dere ønsker å gjøre det sånn. Mette-Marit gjorde det vel sånn? Ikke så rart kanskje..hi,hi.. 0 Siter
Niobe Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Det velger du akkurat som du ønsker. Det er nok ganske vanlig i dag at far ledsager bruden, men man har valgfrihet. Min onkel døde for flere år siden, så min kusine ble ledsaget av sin mor opp kirkegulvet. Og en venninne med skilte foreldre og dårlig forhold til far gikk opp alene. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En jeg kjenner har to fedre. Den biologiske hun ikke har hatt kontakt med i oppveksten, men fikk god kontakt med som voksen. Og stefaren som har fungert som og som kalles for pappa. Det ble krise da hun gifta seg for begge to forventet å være den som skulle føre henne opp til alteret. Hun løste problemet med å la sin eldre bror, som i perioder har vært mer som en far for henne enn de to andre føre henne opp til alteret. 0 Siter
gullfisk Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Jeg har vært i to bryllup hvor bruden gikk opp sammen med sin forlover.Fedrene var til stede i begge, så det er nok en grei løsning. 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Gå opp sammen med din tilkommende da vel! I våre moderne tider så ER det jo ganske gammeldags å 'bli gitt bort' av sin far da! Det er jo det som er symbolikken bak at han skal følge bruden opp. 0 Siter
Gjest gå opp med forloveden din Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Det er fortsatt vanligst at far følger datter til alters i kirkebryllup. Men man skal ikke langt tilbake i tid hvor det vanlige var at brudeparet gikk opp sammen, og det blir mer og mer vanlig i dag (både fordi man har bodd sammen først, og dermed blir det litt rart å bli "gitt bort" av faren sin, og fordi mange har ingen eller flere fedre pga skilsmisse (eller død), og fordi det faktisk er veldig koselig å gå sammen!) Hvis du ikke hadde en far tilstede, kunne du valgt en bror, forloveren din, din fars bror /din onkel, bestefar osv. jeg kjenner også en som ble fulgt opp av moren sin, det var flott! men når faren din er der, kan det bli litt vel demonstrativt å velge en "i fars sted", da ville jeg valgt å gå opp sammen med han du skal gite deg med. Vi gjorde det lenge før kronprinsen, men etter MM og kronprinsen valgte denne løsningen, har det blitt enda mer vanlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.