Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente på 20år, jeg har slitt med eksem på fockfingeren siden jeg var 5år, og moren min har psoriassis under føttene og inni henden. Sommeren 2003 begynte jeg også å få psoriassis inni min vesntre hånd. Jeg har vært hos min fast lege, men jeg føler at han ikke tar meg alvorlig, at han ikke vil gjøre noe får å hindre spredning! det begynte på str. som en 10er, men nå her ca 80%av håndflaten psorriasis. Problemet er at jeg ELSKER å spille handball å være i aktiviet. Så jeg lurte på om du har noe forslag til hva jeg kan gjøre for å forhindre mer spredning av psoriassis, og hva jeg kan dekke håndflaten med når jeg har handball trening(jeg begynner å blø inni hånden når jeg spiller(pga klister og at ballen treffer sårene, dette gjør dette så klart mye verre! Jeg har brukt sporttape og annen type sykehustape, men det holder seg ikke på plass pga svette!(jeg bruker dermovat(steorid) både i flytende form og som salve!Jeg bruker masse penger på forskellige kremer, men ingen ting hjelper! Jeg er redd for at jeg skal bli som moren min, hun kan nesten ikke gå til tider.Jeg har et spørsmål til: I romjulen fikk jeg en kul i underlivet(ikke inne i vaginaen) jeg klemte på den helt til det kom en tykk hvit veske ut! Den forsvant å jeg tenkte aldri noe mer på det. Men nå har jeg fått 2 til, den ene klarer jeg ikke å klemme noe ut fra, men den andre har jeg klart det, men det er ennå en liten kul der. Er dette alvorlig eller er det bare kviser på feil sted? Kulene er ikke store, mindre enn en ti øring!Å siden jeg må betale for dette må jeg også spørre: Mange ganger når jeg svelger,er det akkurat som om det sir et lite klikk rett over ørene mine, inne i hode... hva er det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174351-psoriassis-noen-rare-kuler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det høres ikke ut som dette er så lett. Hvis du elsker å spille håndball, bør du jo fortsette med det. Problemet med psoriasis, er dessverre at den gjerne blir verre om huden utsettes for traumer, og sannsynligvis kan håndballen derfor være en forverrende faktor.

Du bør jo også forvisse deg om at du ikke reagerer på klister/lim. Dette kan jo være vanskelig å skille fra psoriasis. Dette kan du gjøre ved å påføre klisteret eksempelvis på armen, og se om du får en reaksjon der.

Hva du skal dekke med under spill er vel nesten umulig å si. Svette og behov for bevegelse gjør at bandasjering blir vanskelig. Det finnes tynne membranbandasjer som kan tapes over de største sprekkene, men større flater blir vanskelig.

Annen behandling hos hudlege er mulig, både PUVA (bad pluss lys) og grensestråler kan forsøkes. De som er verst plaget kan også forsøke tablettter.

Kvisene i underlivet kan være såkalt hidradenitt, en betennelse i kjertlene i underliv og lysker. Behandling med lokalmidler og tabletter er i så fall mulig. Lege bør nok se på dette og utelukke bakterieinfeksjon og eventuelt gi deg behandling.

Når du svelger endres trykkforholdene i svelget, og det kan hende du hører/opplever trykkutjevning mellom svelg og mellomøre. Noen annen fornuftig forklaring har jeg ikke.

Lykke til med håndballen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...