Gå til innhold

dårlig samvittighet for å bruke penger på seg selv


Gjest plaget av sinnet

Anbefalte innlegg

Gjest plaget av sinnet

Jeg får dårlig samvittighet for å bruke penger på seg selv. Jeg sløser ikke med penger, men er ikke gjerrig heller. Mer bevisst over hva pengene skal gå til. Jeg har invistert i en litt dyr mp3spiller til meg selv fordi jeg hører på musikk veldig mye. Men jeg har så dårlig samvittighet. Tenker jeg ikke fortjener det og burde kjøpt en billigere eller bare latt være å kjøpe den i det hele tatt. Det er jo ikke "nødvendig" med det og føler jeg sløser med pengene. Likevel prøver jeg tenke at jeg ikke sløser penger til vanligvis og at jeg bør kunne unne meg selv spilleren fordi musikk er viktig for meg.

Hvordan kan man bli kvitt sånne tanker som plager enn veldig over tid?

Sliter forresten med anoreksi og er plaget med dårlig samvittighet for det meste. Er under behandlig, men ønsker råd fra andre også, NHD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fattiglusa

Du høres ut som alle som har hatt dårlig råd en stund, og hos dem hjelper det å ha mye penger en god stund, hehe.

Men kanskje du har hatt god råd hele tiden, da vet jeg ikke. Bortsett fra at jeg lurer på om det er sånn hele tiden eller om det roer seg etter noen uker og du på en måte slutter å tenke at du ikke skulle kjøpt den, kjøpt noe billigere osv osv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plaget av sinnet

Du høres ut som alle som har hatt dårlig råd en stund, og hos dem hjelper det å ha mye penger en god stund, hehe.

Men kanskje du har hatt god råd hele tiden, da vet jeg ikke. Bortsett fra at jeg lurer på om det er sånn hele tiden eller om det roer seg etter noen uker og du på en måte slutter å tenke at du ikke skulle kjøpt den, kjøpt noe billigere osv osv .

Har verken spesielt god eller veldig dårlig råd. Det er sånn at jeg klarer meg.Men er knapt 20 år og pengene har man jo ikke mer enn man trenger av.

Det bruker ta av etter tid med samvittigheten, men det er slitsomt og "unødig" bekymring. Også når jeg skal kjøpe noe, må vurdere og tenke nøye igjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg.

Et banalt råd, kanskje, men forsøk å behandle deg sjøl like godt som du ville behandle en god venn. Hvorfor skulle du ikke kunne det? Du ville ikke tenkt stygt om venninna di for å unne seg noe dyrt når hun vanligvis var nøktern med penger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plaget av sinnet

Hei på deg.

Et banalt råd, kanskje, men forsøk å behandle deg sjøl like godt som du ville behandle en god venn. Hvorfor skulle du ikke kunne det? Du ville ikke tenkt stygt om venninna di for å unne seg noe dyrt når hun vanligvis var nøktern med penger.

Lykke til.

Jo, prøver å gjøre det i andre sammenhenger også, men fungerer dårlig. Jeg er liksom "mindre" verdt, selv om jeg i utgangspunktet vet at alle er like mye verdt, så fortjener ikke jeg det. Tankene og følelsene forteller meg det og det hjelper ikke.

Takk likevel. Setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...