Gå til innhold

Hva menes med et mellomnavn?

Anbefalte innlegg

Gjest navnedillemma igjen
Skrevet

leser en del om navneloven og nå er jeg litt forvirret. jeg vil si at jeg har to etternavn og at det navnet jeg har i mellom er et mellomnavn. Men kan jeg også skrive det opp som to etternavn? Om man har to fornavn uten bindestrek er da det ene navnet mellomnavn?

kan noen gi klarhet i dette?

skorpionfisken
Skrevet

Per Atle Mellomhaugen Sjøv

Per = Fornavn

Atle = andre fornavn

Mellomhaugen = Mellomnavn

Sjøv = Etternavn som sorteres under S

Per Mellomhaugen-Sjøv

Her er det siste navnet etternavn og sorteres under M.

Skrevet

Ja, man har ETT fornavn, mellomnavn - ett eller flere, og ETT etternavn. Man kan ikke ha to etternavn - da må de slås sammen med en bindestrek og søkes om.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Gro Harlem Brundtland har Harlem som mellomnavn og Brundtland som etternavn.

Ingrid Alexandre har Alexandra som andre fornavn.

Med den gamle navneloven gikk mellomnavn ikke i arv, og Gros barn har Brundtland som etternavn.Nå kan man velge nærmest fritt.Du kan også sette bindestrek mellom mellom- og etternavn og lage et nytt etternavn av det. I dag kunne altså Gro Harlem Brundtland gitt barna sine etternavnet Harlem-Brundtland f.eks, og deres barn igjen kunne også hatt dette som etternavn.

Skrevet

Man kan bare ha ett etternavn, det kan være enkelt (Hansen) eller dobbelt (Hansen-Olsen).

Hvis du heter Hansen Olsen, er kun Olsen etternavn, og Hansen er mellomnavn.

Du kan ha betegnes som andre fornavn, tredje fornavn osv, ikke mellomnavn).

Skrevet

Gro Harlem Brundtland har Harlem som mellomnavn og Brundtland som etternavn.

Ingrid Alexandre har Alexandra som andre fornavn.

Med den gamle navneloven gikk mellomnavn ikke i arv, og Gros barn har Brundtland som etternavn.Nå kan man velge nærmest fritt.Du kan også sette bindestrek mellom mellom- og etternavn og lage et nytt etternavn av det. I dag kunne altså Gro Harlem Brundtland gitt barna sine etternavnet Harlem-Brundtland f.eks, og deres barn igjen kunne også hatt dette som etternavn.

Det er ikke helt riktig. Mellomnavn kunne gå i arv, men bare som mellomnavn, ikke som etternavn.

Altså kunne barna til Gro også hett Harlem Brundtland (mellomnavn etternavn), men ikke Harlem som etternavn.

Sånn var det nemlig for mannen min, han arvet et mellomnavn og et etternavn.

Da navneloven ble endret, gjorde han det om til et bindestreksetternavn.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er ikke helt riktig. Mellomnavn kunne gå i arv, men bare som mellomnavn, ikke som etternavn.

Altså kunne barna til Gro også hett Harlem Brundtland (mellomnavn etternavn), men ikke Harlem som etternavn.

Sånn var det nemlig for mannen min, han arvet et mellomnavn og et etternavn.

Da navneloven ble endret, gjorde han det om til et bindestreksetternavn.

Stemmer det, malun. Ungene til søstra mi har hennes pikenavn som mellomnavn akkurat sånn som ho har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...