Gå til innhold

Egen frokostblanding uten sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til hvordan jeg kan lage en sunn frokostblanding uten sukker?

Det beste er vel å kjøpe kornblandingen for segselv, og heller tilsette det man måtte ønske? Det er jo endel sukker i de blandingene de reklamerer for på TV. Jeg har bestemt meg for å redusere sukkerinntaket til omtrent ikke-eksisterende. Vil ikke være helt ekstrem da, men akkurat måltidene vil jeg skal være omtrent fritt for søtt.

Så, hvordan kan jeg blande min egne sukkerfrie frokostblanding? Jeg har ikke problemer med noen form for matvarer, og spiser det meste.

Takk for alle gode tips!

Fortsetter under...

Skrevet

Geia sou! Ti kaneis;

Du kan fx bruke 4-korn, havregryn, solsikkefrø, tørkede epler (og annen tørket frukt) og rosiner, og så litt frisk frukt (fx banan) om du vil. Evt. lettsyltetøy med lite eller null sukker, hjemmelaget eller kjøpt.

Skrevet

Ica har iallefall en "shredded wheat"(?) eller noe sånt som ikke inneholder sukker. Du kan jo eventuelt putte oppi litt av den.

Skrevet

Bland havregryn, litt hvetekli, solsikkefrø, evt hakkede nøtter, rosiner, tørket eple (eller ferskt om du har tid), tørkede aprikoser i biter... osv... Jeg foretrekker selv tørket frukt fremfor sukker, synes det smaker bedre!

Skrevet

Hva med å lage sin egen kornblanding av havregryn, solsikkefrø, tørkede epler og rosier, er det bra?

Hva med å bruke biola isteden for vanlig melk etc.?

Skrevet

Bland havregryn, litt hvetekli, solsikkefrø, evt hakkede nøtter, rosiner, tørket eple (eller ferskt om du har tid), tørkede aprikoser i biter... osv... Jeg foretrekker selv tørket frukt fremfor sukker, synes det smaker bedre!

Som du sikkert så, spurte jeg etter UTEN sukker, ikke LITE sukker :-)

Annonse

Skrevet

Geia sou! Ti kaneis;

Du kan fx bruke 4-korn, havregryn, solsikkefrø, tørkede epler (og annen tørket frukt) og rosiner, og så litt frisk frukt (fx banan) om du vil. Evt. lettsyltetøy med lite eller null sukker, hjemmelaget eller kjøpt.

Man kan forresten også blande inn All-Bran, det er visst sukkerfritt, eller med svært lite sukker. Linfrøene kan være hele eller knuste.

Se forøvrig tips her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/3616167.html

Noen av disse tingene tror jeg du må i helsekost-forretning for å få tak i (div. -flak).

Skrevet

Geia sou! Ti kaneis;

Det hørtes jo godt ut, skal prøve å lage det :-)

Euxaristo poli, pinaaaaao!

Skrevet

Som du sikkert så, spurte jeg etter UTEN sukker, ikke LITE sukker :-)

Men det er jo ikke sukker i tørket frukt, dvs. det er fruktsukker, men ikke vanlig rørsukker. Og det er to vidt forskjellige ting. Men fruktsukker er det jo naturlig nok i tørket frukt da. Men det kan man jo lett styre unna, om man ikke vil. Men frukt i seg selv er jo sunt da, selv om det er noe fruktsukker i. Anbefalingene på 5 om dagen, går jo gjerne på 3 porsjoner grønnsaker og 2 frukt.

Tar meg en banan til ettermiddagsmat jeg nå, så jeg "hæler" fram til middagen... ;-)

Skrevet

Kjøp inn div mysli, nøtter, tørket frukt osv og bland av hjertens lyst. Du finner et godt utvalg på f.eks Meny.

Bruk frukt eller moste bær uten tilsatt sukker som søtningsmiddel.

Du kan evt brune blandingen i honning i stekepannen for å få mer "knas", og hvis du ønsker det mer søtt. Det er jo sukkerstoffer i honning også, men dette er naturlig, og honning er jo utrolig sunt!

Skrevet

Man kan forresten også blande inn All-Bran, det er visst sukkerfritt, eller med svært lite sukker. Linfrøene kan være hele eller knuste.

Se forøvrig tips her:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_ekspertene/3616167.html

Noen av disse tingene tror jeg du må i helsekost-forretning for å få tak i (div. -flak).

Flott link, du vet jo jeg har et godt øye til Fedon :-)

Det var faktisk noe alla hans oppskrifter jeg siktet etter, so thanks!

Skrevet

Må det være så avansert da?

Jeg spiser havregryn med melk til frokost omtrent hver dag. Skeier ut med litt linfrø innimellom.

Garantert fritt for sukker...

Skrevet

Jeg lager selv. Med 4- korn blanding, linfrø og solsikkekjerner. Så har jeg rosiner, hakkete nøtter og evt. litt tørkte aprikoser. Med Bruker Biola på.

Annonse

Skrevet

Må det være så avansert da?

Jeg spiser havregryn med melk til frokost omtrent hver dag. Skeier ut med litt linfrø innimellom.

Garantert fritt for sukker...

KUN havregryn og melk? Ikke noe sylttøy eller lignende?

Skrevet

KUN havregryn og melk? Ikke noe sylttøy eller lignende?

Jepp.

Og jeg spiser det fordi jeg synes det er godt, ikke på grunn av en eller annen hellig overbevisning.

Skrevet

Jepp.

Og jeg spiser det fordi jeg synes det er godt, ikke på grunn av en eller annen hellig overbevisning.

Hm.. Syntes det hørtes så inmari "tamt" ut.

Skrevet

Vi bruker å kjøpe en variant som heter Sunt&Gott når vi er i Sverige. Den inneholder cornflakes og gryn av hvete og havre. Ikke noe sukker bortsett fra det som finnes naturlig i kornsortene. Hos oss spiser både små og store den uten å tilsette søtsaker

Skrevet

Vi bruker å kjøpe en variant som heter Sunt&Gott når vi er i Sverige. Den inneholder cornflakes og gryn av hvete og havre. Ikke noe sukker bortsett fra det som finnes naturlig i kornsortene. Hos oss spiser både små og store den uten å tilsette søtsaker

cornflakes inneholder endel sukker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...