Gå til innhold

Er det krav om at psykiatere må gå i egenterapi før de får praktisere?


Gjest merkelig behandler

Anbefalte innlegg

Gjest merkelig behandler

lurer på dette fordi jeg for en stund siden hadde timer hos en psykiater som jeg ville tro hadde en eller annen diagnose. En time var han veldig opptatt av at jeg var bipolar, neste gang jeg kom så var jeg overhodet ikke bipolar. Det som vi snakket om en time, husket han ikke den neste timen. Han kunne plutselig bare eksplodere og skjelle meg ut.

Nå tror jeg ikke at alle psykiatere er slik, har også opplevd mange som er alright, så jeg tror dette må være et unntak.

Vet at jeg ikke heller er så lett å ha med å gjøre bestandig, men jeg har aldri kommet slik på kant med en behandler som med han før.

Så jeg lurer på om det er noe krav om at psykiatere skal gå i egenterapi før de praktiserer?. Kan de være psykopater og likevel kunne godkjennes som psykiatere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ingen krav om langvarig egenterapi.

Det er krav om betydelig veiledning. Ukentlig en time klinisk veiledning i alle 5 årene. I tillegg tre års ukentlig psykoterapiveiledning. I begge skal en ha inngående tilbakemelding på seg selv.

I tillegg skal en ha halvårlig egnethetsvurdering.

Tross dette kjenner jeg til minst to tilfeller med betydelig antisosiale personer som har fått godkjenning.

+ svært mange jeg ikke ville henvist noen av mine til.

Slik sett er psykiatere som andre yrkesgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NyttLiv

Det er ingen krav om langvarig egenterapi.

Det er krav om betydelig veiledning. Ukentlig en time klinisk veiledning i alle 5 årene. I tillegg tre års ukentlig psykoterapiveiledning. I begge skal en ha inngående tilbakemelding på seg selv.

I tillegg skal en ha halvårlig egnethetsvurdering.

Tross dette kjenner jeg til minst to tilfeller med betydelig antisosiale personer som har fått godkjenning.

+ svært mange jeg ikke ville henvist noen av mine til.

Slik sett er psykiatere som andre yrkesgrupper.

Det der er jo skummelt. Hvem er det som godkjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det der er jo skummelt. Hvem er det som godkjenner?

Spesialistkommiteen for psykiatri.

De er imidlertid helt avhengige av rapporter fra de får fra institusjonene/overlegene som utdanner spesialisten. De kan selvsagt ikke dra rundt i landet og vurdere hver enkelt over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NyttLiv

Spesialistkommiteen for psykiatri.

De er imidlertid helt avhengige av rapporter fra de får fra institusjonene/overlegene som utdanner spesialisten. De kan selvsagt ikke dra rundt i landet og vurdere hver enkelt over lang tid.

Men hvorfor godkjenner instituttene/overlegene? Er det økonomi? De tjener på å la folk få fullføre? Eller hvorfor? Jeg kan bare ikke skjønne det

(Du har vel forsåvidt sikkert ikke noe svar på det, men :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men hvorfor godkjenner instituttene/overlegene? Er det økonomi? De tjener på å la folk få fullføre? Eller hvorfor? Jeg kan bare ikke skjønne det

(Du har vel forsåvidt sikkert ikke noe svar på det, men :) )

Unfallenhet.

Minste motstands vei.

Det er utrolig slitsom å bli kvitt en uegnet arbeidstaker i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tør ikke bruke nick

Unfallenhet.

Minste motstands vei.

Det er utrolig slitsom å bli kvitt en uegnet arbeidstaker i Norge.

Ja,dette får meg til å tenke på den gang jeg ble tilbydt behandling hjemme hos en psykolog nordfra. Han satt og drakk øl mens vi pratet.Jeg ville ikke være uhøflig der og da,men sluttet å gå der.

Han skulle bare ha meg til å ligge på gulvet og innbille meg at jeg suste rundt i rommet.

Han er foreleser på et av landets universitet og alkoholiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...