Gå til innhold

Min datter på 12 år er overvektig, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Mor som vil hjelpe
Skrevet

Jeg har en meget kjekk datter på 12 år. Hun er nokså stor for alderen og ønsker også være eldre. Hun har hele sitt liv vært "litt rund". Men likavel var hun aktiv. I de siste 2 årene har hun blitt mer passiv og hun spiser mer enn hun har behov for. Her hjemme har vi sjelden brus og slike ting utenom helger. Hun er vant til et stabilt normalt og sunt kosthold med gode vaner.

Nå synes jeg imidlertid det begynner å røyne på med hennes spisemønster. Hun overdriver alltid mengde og slike ting. Hun legger seg mer og mer ut og jeg begynner å bli bekymret for hennes helse frem over. I tillegg merker hun godt at hun er svært mye tykkere enn sine venner. Hva skal jeg gjøre? har prøvd å snakke med henne og sagt at det er viktig at hun spiser fornuftig og kommer seg i fysisk aktivitet, men hun blir sur på meg og aviser meg. Jeg føler nå at jeg trenger hjelp og jeg lurer på hvordan. Jeg vil ikke at hun skal få problemer på sikt. Jeg har tre barn til som ikke er tykke.

Gjest tottlå
Skrevet

Jeg er ingen ekspert på området, har heller ikke barn selv. Men er det ikke "normalt" at barn , rett før puberteten, er litt unde og gode, endrer spisemønsteret og kanskje thar et større behov for noe søtt. Jeg tenker bare selv når jeg er en hormonell kruttønne rertt før menen.....da spiser jeg døgnet rundt.......

Dette ble teit, men poenget mitt er: er ikke dette normalt, da. Tenker på hormonelle forandringer og slikt...... Hun vokser det kanskje av seg etterhvert

den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med helsesøsteren på skolen og snakket med henne. Eller fastlegen. Du kan ta en prat med fastlegen OM henne, uten at hun er med.

Skrevet

Ikke gjør noe spesielt. Hun er i en sårbar alder for å utvikle spiseforstyrrelser dersom det blir for mye fokus på vekt og spising. Sørg heller for at dere gjør noe fysisk sammen. Ta med hele familien i svømmehallen, sykkeltur, badminton og så videre. Jeg tror det er viktig at dere gjør noe sammen, altså ikke nødvendigvis du og hun alene, men at fysisk aktivitet blir en familieaktivitet med litt moro og glede.

Gjest Mor som vil hjelpe
Skrevet

Ikke gjør noe spesielt. Hun er i en sårbar alder for å utvikle spiseforstyrrelser dersom det blir for mye fokus på vekt og spising. Sørg heller for at dere gjør noe fysisk sammen. Ta med hele familien i svømmehallen, sykkeltur, badminton og så videre. Jeg tror det er viktig at dere gjør noe sammen, altså ikke nødvendigvis du og hun alene, men at fysisk aktivitet blir en familieaktivitet med litt moro og glede.

Vi har flere gang prøvd å få henne med på morsomme aktiviteter, men hun vil ikke. Hun har nok komplekser for kroppen sin, så gym og svømming hater hun som pesten. Kjøpte nytt skiutstyr til henne også, men hun vil slett ikke være med, selv om vi andre legger i vei. Har prøvd å sagt at hun skal være med, da ender det opp med at hun er sur hele turen. Tror ikke dette er noen puberttetstegn. Hun har hatt mensen allerede i 2 år og er velutviklet som bare det. Kan også nevne at når hun vet vi er borte benytter hun anledningen og spiser mye mer enn hun burde og jeg vet hun har et problem. Kan også nevne at hennes far hadde et betydelig spiseproblem da han var barn (også voksen), det gikk ut på at han stappet i seg mat og måtte ha mye mer enn oss andre. Han ble bare fetere og fetere. Jeg ønsker ikke at min datter skal ende opp slik. Far bor ikke sammen med oss og har ikke gjort det de siste 10 år. Jeg vet at min datter trenger hjelp, og vil vite hvordan jeg skal gå frem, jeg vet jo at dette er en meget sårbar alder og at hun ikke vil innrømme dette for seg selv.

Skrevet

Jeg tror du har rett i at datteren din har et problem.

Å skylde på pubertets-hormoner som noen gjør under her blir alt for enkelt.

De tolvåringene jeg kjenner er alle slanke, så jeg tror ikke det er normalt å være "rund" i den alderen.

Det er viktig at du hjelper henne å stoppe utviklingen nå, før det går for langt.

Er hun ferdig utvokst? Hvis hun ikke er det, så kan hun slankes på den skånsomme måten. Hold igjen vekten hennes samtidig som hun vokser. Med andre ord så må mattinntaket kontrolleres, men uten at hun spiser for lite.

Er hun ferdig utvokst, så bør du kontakte en ernærings-spesialist som kan hjelpe til å sette opp en fornuftig diett for henne.

Gjest be om hjelp
Skrevet

Jeg ville snakket med fastlegen, og bedt om å bli henvist til noen med kompetanse på dette.

Helsesøster, skolelege osv kan også henvise, hvis fastlegen ikke gjør nok.

Jeg tror man lett kan gjøre vondt værre hvis man gjør gale ting, men tror heller ikke å la det skure og gå er bra.

Det finnes mange som har god kompetanse på dette etterhvert, så ikke gi deg før du har kommet i kontakt med noen som hjelper dere, og så du og ike minst datteren din kommuniserer med.

Mens denne prosessen pågår får du prøve å styre utviklingen i rikitg retning, i hvertfall unngå at det blir værre.

Barn på 12 år kan til en viss grad tvinges til å være med på skitur osv (artikkel om dette i Dagbladet i dag), dra ihvertfall på aktiviteter som familie hvor dere har størst mulig innflytelse på aktivitetsnivå og kalloriinntak (lån / lei en hytte i helgene, feks, hvor dere har med sunn mat, lite junkfood, og hvor aktivitetene er å være ute).

De to-tre neste årene har dere fortsatt en viss innflytesle på slike ting, hun har ikke mer penger enn dere lar henne ha, hun må være inne til måltider osv, så det er lurt å ta tak i dette nå, når hun begynner på videregående har dere mye mindre styring, og hun bør ha de gode vanene innarbeidet.

Prøv å dra på besøk til de som forstår problemet / ikke setter frem ubegrensede mengder kake og snop osv.

Til de i familien som ikke forstår problemet, drar dere bare til å hverdager / når det er unaturlig å sette frem mye kake.

Skrevet

Jeg tror du har rett i at datteren din har et problem.

Å skylde på pubertets-hormoner som noen gjør under her blir alt for enkelt.

De tolvåringene jeg kjenner er alle slanke, så jeg tror ikke det er normalt å være "rund" i den alderen.

Det er viktig at du hjelper henne å stoppe utviklingen nå, før det går for langt.

Er hun ferdig utvokst? Hvis hun ikke er det, så kan hun slankes på den skånsomme måten. Hold igjen vekten hennes samtidig som hun vokser. Med andre ord så må mattinntaket kontrolleres, men uten at hun spiser for lite.

Er hun ferdig utvokst, så bør du kontakte en ernærings-spesialist som kan hjelpe til å sette opp en fornuftig diett for henne.

Det er ikke riktig at "alle" 12-åringer er slanke. Dattern min som nå er 14 år var veldig rund i 11-12 års alderen selv om hun var småspist. Du utaler deg litt bombastisk.

Da jenta mi begynte å spille håndball som 13- åring forandret hun seg gradvis i kroppen, samtidig som hun vokste mye. Hun er i dag veldig slank, nesten for tynn etter min mening.

Til du mor som er bekymret for jenta di, jeg tror det beste du kan gjøre for henne er å være til stede og gi henne positiv oppmerksomhet. Støtter også det andre har sagt om å koble inn lege eller helsesøster.

Lykke til.

Skrevet

Det er ikke riktig at "alle" 12-åringer er slanke. Dattern min som nå er 14 år var veldig rund i 11-12 års alderen selv om hun var småspist. Du utaler deg litt bombastisk.

Da jenta mi begynte å spille håndball som 13- åring forandret hun seg gradvis i kroppen, samtidig som hun vokste mye. Hun er i dag veldig slank, nesten for tynn etter min mening.

Til du mor som er bekymret for jenta di, jeg tror det beste du kan gjøre for henne er å være til stede og gi henne positiv oppmerksomhet. Støtter også det andre har sagt om å koble inn lege eller helsesøster.

Lykke til.

Jeg påstod ikke at ALLE 12-åringer er slanke, jeg skrev at alle de 12 åringene jeg kjenner er slanke. Det er en viss forskjell, ikke sant?

Det jeg gjorde var å støtte "Mor som vil hjelpe" i at hennes datter har et problem som det må tas tak i NÅ. Alt for mange gjør bjørnetjenesten å si at "slapp av, det går over, det er bare hormoner".

Din datter ble jo heller ikke slank av seg selv, hun trente det bort med håndball...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Så lenge du har problemer med å få henne med på fysiske aktiviteter, ville jeg gjort som noen sa lenger ned her. Snakk med helsesøster. Kanskje du helsesøster og datteren din kan komme frem til et langsiktig opplegg.

Det er jo tydelig at hun plages med dette, og da skal hun tas på alvor.

Jeg tror det er større mulighter for at hun utvikler spiseforstyrrelser, hvis man ikke gjør noe med dette , men lar det bare skure og gå.

Tenåringen greier ikke å ta tak i dette på egen hånd. Hun må ha hjelp.

La ikke fedme få ødelegge ungdomstiden hennes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...