Gå til innhold

Noen ganger er verden urettferdig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åpenbart for hvem? Barnet selv? Naboene, sladrekjerrringe og lokalsamfunnet?

Eller er det noen helt andre du tenker på?

Jeg tenkte mer på når de treffer nye mennesker, på reiser f.eks.

Nå er det blitt veldig vanlig å adoptere barn, så problemstillingen er kanskje ikke lenger så aktuell.

Men det gjorde varig inntrykk på meg da jeg som barn var på ferie med min mor og moren min opphisset visket: "Se på dem da, de barna der er adoptert!" Deretter presterte hun å spørre barna om hvilket land de var i fra.

Selv har jeg ikke adopterte barn, så jeg vet ikke hvor mye adpotiv-familiene møter dette.

Men ut i fra min barndomserfaring har jeg tenkt at jeg selv ikke ville orke å møte slike holdninger stadig vekk.

Skrevet

Men for en som alt har vært mor, og erfart hva spiren i magen ville kunne ha blitt, må det da være fryktelig vanskelig å ta abort?

Det har jo ingenting med akkurat adopsjonsspørsmplet å gjøre, når faktum er at flere som har født barn tar abort senere.

skorpionfisken
Skrevet

Tviler ikke på at du har en nydelig datter fra Kina.

Likevel kan det være barnløse som ønsker å adoptere barn der det i ettertid ikke alltid er åpenbart at barna er adoptert.

Nei kanskje ikke åpenbart for andre, men det skal være et åpent tema i familien, og barnet har etter loven krav på å vite dette allerede fra de er bittesmå.

En del tragiske voksne sjebner hvor barna så norske ut og ikke visste at de var adopterte før de var store/voksne viser at åpenhet hele veien er viktig.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg tenkte mer på når de treffer nye mennesker, på reiser f.eks.

Nå er det blitt veldig vanlig å adoptere barn, så problemstillingen er kanskje ikke lenger så aktuell.

Men det gjorde varig inntrykk på meg da jeg som barn var på ferie med min mor og moren min opphisset visket: "Se på dem da, de barna der er adoptert!" Deretter presterte hun å spørre barna om hvilket land de var i fra.

Selv har jeg ikke adopterte barn, så jeg vet ikke hvor mye adpotiv-familiene møter dette.

Men ut i fra min barndomserfaring har jeg tenkt at jeg selv ikke ville orke å møte slike holdninger stadig vekk.

Det er som du sier selv lenge siden.

Samfunnet har endret seg vesentlig siden da, og vi med det. Selv eldre mennesker i dag skjønner at det ikke er noen sensasjon om de skulle se et menneske som ser utenlandsk ut.

Skrevet

Det er som du sier selv lenge siden.

Samfunnet har endret seg vesentlig siden da, og vi med det. Selv eldre mennesker i dag skjønner at det ikke er noen sensasjon om de skulle se et menneske som ser utenlandsk ut.

Ja tidene forandrer seg - heldigvis!!

For snart 20 år siden fulgte jeg bestemoren min på en familietur til utlandet. Hun var vokst opp i ei lita grend med bare noen hundre innbyggere, og hadde ikke vært mye på farten verken som barn eller voksen! :-)

under en biltur på denne utlandsturen stoppet vi ved et lyskryss, og da så hun en afrikaner på fortauet, hvorpå hun banket på ruta og vinket vilt og smilte bredt til ham, mens hun ropte til oss i bilen:" Se, en neger!"

*ler*

Skrevet

Jeg liker ikke sånne sammenligninger. Da kan man finne urettferdighet i alt. Med et perspektivet på livet vil man oppleve at livet i seg selv er grådig urettferdig.

Din venninne opplever konsekvensen av å ikke bruke skikkelig prevansjon. Det var kanskje ikke urettferdig at hennes handlinger fikk konsekvenser?

Venneparet som ikke har fått barn på ett år har vel ennå litt tid igjen før de trenger føle panikken. Utredninger er vel knapt startet. Det finnes også andre måter å bli foreldre på, så det er godt mulig de i framtiden er lykkelige foreldre.

Jeg synes urettferdighet ligger i at noen gjør noe aktivt for å skape denne urettferdigheten. Om jeg gir mer til ett av barna mine enn den andre er det urettferdig.

Det er ikke sånn at om et menneske ikke ønsker seg barnet sitt, så har hun brukt opp et barn som det barnløse paret kunne hatt.

Mange gode poenger der!

Skrevet

"Det er ikke sånn at om et menneske ikke ønsker seg barnet sitt, så har hun brukt opp et barn som det barnløse paret kunne hatt."

Det er riktig, men det hender jeg tenker tanken at det er synd det er så høye abort-tall i Norge. Når barnløse ønsker å adoptere er det uhyre sjelden at det er norske barn tilgjengelig...

Aborttallene i Norge er faktisk ikke spesielt høye - og de synker stadig.

Det er synd at folk som ikke ønsker barn ikke klarer å bruke prevensjon. Bedre at barna ikke blir unnfanget i det hele tatt.

Skrevet

Tviler ikke på at du har en nydelig datter fra Kina.

Likevel kan det være barnløse som ønsker å adoptere barn der det i ettertid ikke alltid er åpenbart at barna er adoptert.

Det er ikke nødvendigvis noen fordel å være "usynlig" adoptert. Man kommer stadig opp i situasjoner hvor det blir antatt ting man må avkrefte, med påfølgende usikkerhet fra andre.

Skrevet

Nå var det nylig flere oppslag i avisene om kvinner som slet psykisk i mange år etter en abort de ble presset til å ta av barnefaren.

For denne gruppen ville kanskje adopsjon vært et bedre alternativ?

For den gruppen vi prevensjon være det aller beste alternativet.

Skrevet

Livet er urettferdig ja, vi har de som dør av overvekt og de som dør av sult.

De som ønsker å dø men ikke får hjelp til det, de som sloss for livet men må gi tapt for alvorlig sykdom.

Vi lever hver våre liv, å sammenligne våre problemer opp mot andres blir helt feil. At et par ikke kan få barn har ikke noe å gjøre med henne som ser seg nødt til å ta abort.

Skrevet

Det er synd at folk som ikke ønsker barn ikke klarer å bruke prevensjon. Bedre at barna ikke blir unnfanget i det hele tatt.

Det er jeg helt enig i!

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis noen fordel å være "usynlig" adoptert. Man kommer stadig opp i situasjoner hvor det blir antatt ting man må avkrefte, med påfølgende usikkerhet fra andre.

Javel?

Hva tenker du på da? Arvelige sykdommer og denslags, eller?

Skrevet

For den gruppen vi prevensjon være det aller beste alternativet.

I etterklokskapens tegn, ja...

Men når de nå sitter der i den situasjonen at de er gravide og blir presset til å ta abort så er det ikke så enkelt som å ønske at prevensjonen hadde funket/vært brukt...

Skjønt, når de er så lite på bølgelengde med parneren, så hadde nok sølibat, eventuelt annen partner vært det aller, aller beste!

Skrevet

Man må leve med de kortene man har fått utdelt og gjøre det beste ut av det.

Gjest Vri åtter
Skrevet

Man må leve med de kortene man har fått utdelt og gjøre det beste ut av det.

For eksempel vri til spar?

Skrevet

For eksempel vri til spar?

Hvis det er det største problemet du har så....

Skrevet

Javel?

Hva tenker du på da? Arvelige sykdommer og denslags, eller?

En rekke hverdagslige situasjoner hvor det snakkes om å ligne på foreldrene (folk elsker å se likheter hvis de tror det er biologi inne i bildet), arvelighet for ting og denslags.

Det er ikke noe stort problem hvis man har et åpent og greit forhold til adopsjon, men for noen kan det sikkert være litt slitsomt.

Skrevet

Helt enig at det er det beste at barn ikke blir unnfanget i det hele tatt, MEN det er jo den størtste driften vi har. Jeg synes derfor ikke det er så rart om det går feil av og til.

Skrevet

Helt enig at det er det beste at barn ikke blir unnfanget i det hele tatt, MEN det er jo den størtste driften vi har. Jeg synes derfor ikke det er så rart om det går feil av og til.

Selvsagt er det ikke til å unngå at det av og til skjærer seg.

Men poenget er at det er mye viktigere å jobbe for færre uønskede graviditeter enn for flere aborter, adopsjoner, fosterbarn eller hvordan man enn velger å løse det problemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...