Gå til innhold

Influensa og forkjølelse

Anbefalte innlegg

Gjest til opplysning
Skrevet

Det er lett å forveksle influensa med en vanlig forkjølelse, selv om forskjellen er ganske stor.

Mange sier at de "brygger" på en influensa, men dette er praktisk talt umulig, fordi influensa går "rett i kroppen".

Man får raskt feber, muskelverk, hodepine, tørrhoste og slapphet. Stort sett havner man i senga eller på sofaen og er ikke i stand til å foreta seg mye.

Forkjølelse derimot, tar litt lenger tid. Den begynner gjerne i hals og nese, litt feber kan forekomme, man blir snørrete og kan få hoste av flere slag.

Skrevet

Riktig. Vil bare legge til at forkjølelse også kan starte med vondt i kroppen, øm i hodebunnen og generelt utilpass.

Altså før det begynner å snørre.

Gjest til opplysning
Skrevet

Riktig. Vil bare legge til at forkjølelse også kan starte med vondt i kroppen, øm i hodebunnen og generelt utilpass.

Altså før det begynner å snørre.

Fint du tok med det.

Skrevet

Ja, på jobben min er det veldig mange som har en 2-dagers "infulensa" mens de fortsatt er på jobb. Yeah right.

Tilgi dem, for de vet ikke bedre?

Skrevet

Men jeg får aldri feber jeg. Kommer aldri over 38 og har normal temperatur på 35.5

Skrevet

Men jeg får aldri feber jeg. Kommer aldri over 38 og har normal temperatur på 35.5

Men klart det er feber da, om du har temperatur mer enn normal-temperaturen din! I alle fall når det er over 1 grad mer enn du har til vanlig.

Men - normal på 35,5 er virkelig lavt - enda lavere enn broren min hadde, tror jeg...

Skrevet

Men klart det er feber da, om du har temperatur mer enn normal-temperaturen din! I alle fall når det er over 1 grad mer enn du har til vanlig.

Men - normal på 35,5 er virkelig lavt - enda lavere enn broren min hadde, tror jeg...

Ungene har det samme omtrent. Men legene kaller det ikke feber, det er litt krise innimellom det altså for jeg får ikke antibiotika for UTI før jeg har feber. Og det betyr aldri

Skrevet

Ungene har det samme omtrent. Men legene kaller det ikke feber, det er litt krise innimellom det altså for jeg får ikke antibiotika for UTI før jeg har feber. Og det betyr aldri

Det høres helt hårreisende ut altså!

Kan du ikke skrive en temperatur-dagbok i perioder der du ikke har UVI eller annet som kan påvirke temp., så du kan legge fram for å vise normalen din? Eller bytte lege, om du ikke får gjennomslag. Jeg kan ikke tro at alle leger er enige i den definisjonen av feber, jeg trodde virkelig det var forholdet mellom temperaturen når man er frisk og den økte temperaturen når man er syk som avgjorde om det kunne kalles feber jeg...

Skrevet

Datteren min har normaltemp. på rett over 36.

Hun fikk halsbetennelse i fjor, med 39,9 i feber, og da var hun jammen meg dårlig. Da var jeg engstelig for henne noen dager.

Skrevet

Det høres helt hårreisende ut altså!

Kan du ikke skrive en temperatur-dagbok i perioder der du ikke har UVI eller annet som kan påvirke temp., så du kan legge fram for å vise normalen din? Eller bytte lege, om du ikke får gjennomslag. Jeg kan ikke tro at alle leger er enige i den definisjonen av feber, jeg trodde virkelig det var forholdet mellom temperaturen når man er frisk og den økte temperaturen når man er syk som avgjorde om det kunne kalles feber jeg...

Jeg har spurt mange og de fleste er enige om at feber er minst 37.5. Der er jeg nesten aldri.

Men det med tempen kan jeg gjøre når jeg drar på sjukhuset i mars, nå har jeg UVI, med eller uten feber :o)

Og tror jeg har influensa også. Barnefri og da kan man bli sjuk. Det skjer hver gang.

Skrevet

Datteren min har normaltemp. på rett over 36.

Hun fikk halsbetennelse i fjor, med 39,9 i feber, og da var hun jammen meg dårlig. Da var jeg engstelig for henne noen dager.

Eldstemannen min fikk feberkramper og hallusinasjoner på 38 i feber. Så han fikk paracept raskt når han ble syk.

Skrevet

Jeg ligger nå syk på dag 9 med hodepine, feber, hals som klør uten at det egentlig er noe som kan hostes opp, muskel- og leddverk og slapphet.

Jeg kaller det influensa, selvom jeg ikke har vært hos legen og fått noen diagnose. Er det "greit"? :-p

Skrevet

Eldstemannen min fikk feberkramper og hallusinasjoner på 38 i feber. Så han fikk paracept raskt når han ble syk.

Ja, det skjønner jeg godt.

Hadde vært på vakt med en gang ungene ble syke da.

Skrevet

Jeg ligger nå syk på dag 9 med hodepine, feber, hals som klør uten at det egentlig er noe som kan hostes opp, muskel- og leddverk og slapphet.

Jeg kaller det influensa, selvom jeg ikke har vært hos legen og fått noen diagnose. Er det "greit"? :-p

Det er influensa.

Skrevet

Ja, det skjønner jeg godt.

Hadde vært på vakt med en gang ungene ble syke da.

Han var plaget med feberkramper og krupp og var 12 år da han hadde krupp siste gang.

Minstemann fikk krupp for første gang før jul. Jeg trodde det var unngått, tror 8 år første ganger er uvanlig.

Skrevet

Det er nok det jeg har fått.

det kom som kastet på meg i dag.

litt rennende nese,tørrhoste,feber og vondt i alle ledd. Orker nesten ikke å dole i dag.

Skrevet

litt rennende nese,tørrhoste,feber og vondt i alle ledd. Orker nesten ikke å dole i dag.

Men vi orker det da. Ellers så blir det så kjedelig. Jeg fryser så jeg hakker tenner og det er 27 grader her inne.

Gjest til opplysning
Skrevet

Leddvondt kan man ha ved forkjølelse også.

Skrevet

Har normaltemperatur på ca 36 jeg og kommer aldri over 37,men i dag har jeg jammen meg 38!?

nesten så jeg legger meg død nå.:)

Skrevet

Herregud, jente!

Du er jo alltid dårlig, du...!

Se til å kom deg på beina!!

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...