Gå til innhold

Total mangel på respekt.


PieLill

Anbefalte innlegg

Legemiddelfirma har hatt tilgang til pasienter og deres journaler som kan være tvangsinnlagt.

Legene gav sin velsignelse. Pasientene ble ført bak lyset.

Er det mulig å gjøre noe slikt om det finnes et visst minstemål av respekt for pasientene. Er det slik at man blir degradert som menneske det øyeblikket man blir innlagt på psykiatrisk. Slik at man ikke trenger å respekteres og regnes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, psykiatriske pasienter har sine rettigheter. Noe som heter kontrollkommisjonen passer på dette. Man kan klage dit hvis man føler seg urettferdig behandlet eller til pasientombudet eller fylkeslegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, psykiatriske pasienter har sine rettigheter. Noe som heter kontrollkommisjonen passer på dette. Man kan klage dit hvis man føler seg urettferdig behandlet eller til pasientombudet eller fylkeslegen.

Joda. Psykiatriske pasienter har i hvert fall, sine teoretiske juridiske rettigheter.

Men med referanse til denne saken lurer jeg på om de som skal hjelpe de alvorligst syke er i besittelse av et visst minstemål av respekt.

Om psykiatriske pasienter har mer enn et teoretisk juridisk vern, vil fortsettelsen av denne saken avsløre.

Blir brudd på taushetsplikten enda en gang fulgt opp med en sløv smekk over fingrene og ingen reelle konsekvenser, vet vi hvor svakt pasientene egentlig står.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Psykiatriske pasienter har i hvert fall, sine teoretiske juridiske rettigheter.

Men med referanse til denne saken lurer jeg på om de som skal hjelpe de alvorligst syke er i besittelse av et visst minstemål av respekt.

Om psykiatriske pasienter har mer enn et teoretisk juridisk vern, vil fortsettelsen av denne saken avsløre.

Blir brudd på taushetsplikten enda en gang fulgt opp med en sløv smekk over fingrene og ingen reelle konsekvenser, vet vi hvor svakt pasientene egentlig står.

mvh

Da jeg var i praksis på bup fikk vi lese pasientjournaler til pasienter som ikke lenger gikk i behandling - og som slett ikke ble spurt om de syntes det var greit at vi fikk innsyn i noe av det mest private i deres liv... Og de som gikk i behandling ble heller ikke spurt om det var greit med studenter som leste alt om dem og deres familier - og som deltok i diskusjoner om disse menneskene. For pasientene var vi usynlige - mens vi fikk detaljert informasjon om dem. Klart i strid med bestemmelsene i helsepersonell-loven - men i følge mine forelesere helt vanlig praksis :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var i praksis på bup fikk vi lese pasientjournaler til pasienter som ikke lenger gikk i behandling - og som slett ikke ble spurt om de syntes det var greit at vi fikk innsyn i noe av det mest private i deres liv... Og de som gikk i behandling ble heller ikke spurt om det var greit med studenter som leste alt om dem og deres familier - og som deltok i diskusjoner om disse menneskene. For pasientene var vi usynlige - mens vi fikk detaljert informasjon om dem. Klart i strid med bestemmelsene i helsepersonell-loven - men i følge mine forelesere helt vanlig praksis :-(

Send den til VG.

Helt seriøst.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...