Gå til innhold

Pollenallergi og amming

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg har pollenalergi og merker allerede den beskjedene spredningen av or og hassel som er igang på østlandet. Problemet i år er at jeg ammer min 5 mnd gamle datter, og i alle medesinene jeg har står det at de ikke skal tas under amming. Finnes det noen antihistaminer jeg kan ta selv om jeg ammern? Helst noen som ikke får meg til å gå i svime hele dagen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174666-pollenallergi-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette fant jeg et sted på vg.no:

"I prinsippet bør man unngå medisiner så lenge man ammer, men det er ikke dokumentert at 2. generasjonsantihistaminer skader barn som får morsmelk. Heller ingen undersøkelser som tyder på at steroidholdige nesesprayer gjør det. Derfor, er du mye plaget bruk primært steroidholdige nesesprayer, eventuelt supplert med 2. generasjonsantihistaminer. Unngå de aller nyeste som Aerius på grunn av lite erfaring med disse."

• 2 uker senere...
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-tennba

Som gammel allergilege kjenner jeg igjen dette spørsmålet fra hver vår. Og det er svært så berettiget!! Det er klart at medisiner gitt under svangerskap og ammeperioden krver stor grad av sikkerhet og trygghet.

Og de som produserer medikamentene opererer med alle forbehold for sikkerhets skyld.

Det er bare de som er mest plaget som bør ta medisner daglig. Man kan f. eks. la være å ta noe i regnværsperioder og hvis man er lite ute.

Det mest skånsomme å ta de dagene med mest pollenmengder er f. eks. nesespray med litt cortison( flere forskj. merker) og evt. Opatanol øyedråper. De fleste greier seg da bra. Holder ikke dette, spe på noen dager med f.eks. Zyrtec eller Xycal tabletter.

På denne behandlingen vil du sansynligvis ha det bra selv uten noen probl. for lille barnet ditt !

I fjor sommer undersøkte jeg masse rundt akkurat dette. ;)

Det jeg fikk beskjed om var at ved amming foretrekkes såkalte annengenrasjons antihistaminer( som er i tablettene Aerius og Clarityn).

Les her for mer info: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=1019174

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...