Gå til innhold

Mer om malaria


neneli

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg undersøkt en del om profylakse for reise til Thailand.

Jeg synes det er rart at norske leger (deg inkludert) fortsatt anbefaler Lariam som profylakse i grenseområdene mot Kambodsja og Burma, når en rekke lands helesemyndigheter (Blant dem USA og Danmark - som jo burde være land med pålitelige helesemyndigheter...) slår fast at det ER resistens mot mefloquine i disse områdene.

Er norske helsemyndigher uoppdatert? Eller er det legene som ikke har gjort leksene?

(CDC i USA gikk ut med opplysninger om resisens for nesten ett år siden)

Et annet spørsmål:

Malarone er godkjent som profylakse i Danmark. Er det en grei sak for meg som nordmann å få dette utskrevet av en dansk lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Jeg skal være kort denne gangen.

De samme retningslinjer som er skissert her er også de anbefalinger Verdens Helseorganisajon har.Det burde ikke være noe problem for deg som nordamnn å få resept på Malarone i Danmark.Les for all tilsvar til annen spørsmålstiller her på DOL vedrørende norske legers forhold til Malaria.Vi tar klart selvkritikk men vil og si at for å bli noenlunde god på et tema forutsetter en viss kontakt med sykdommen.Man må praktisere for å bli god enten det er ønh lege man er eller om det er malria man vil bli god på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være kort denne gangen.

De samme retningslinjer som er skissert her er også de anbefalinger Verdens Helseorganisajon har.Det burde ikke være noe problem for deg som nordamnn å få resept på Malarone i Danmark.Les for all tilsvar til annen spørsmålstiller her på DOL vedrørende norske legers forhold til Malaria.Vi tar klart selvkritikk men vil og si at for å bli noenlunde god på et tema forutsetter en viss kontakt med sykdommen.Man må praktisere for å bli god enten det er ønh lege man er eller om det er malria man vil bli god på.

Verdens helseorganisasjon skriver følgende om Thailand:

P.falciparum highly resistant to chloroquine and resistant to sulfadoxine-pyrimethamine reported. Resistance to mefloquine and to quinine reported from areas near the borders with Cambodia and Myanmar.

Dermed er det faktisk skremmende at norske leger anbefaler en profylakse som ikke holder...

(Og dette greide jeg å finne ut på 10 minutter, jeg er ikke lege...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...