Gå til innhold

Matintoleranse - igjen

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å lese det du skriver om melk og gluten, og har noen spørsmål til det:

Laktoseintoleranse eller melkeproteinintoleranse - hvilke videre tester er det du tenker på? Finnes det andre tester på proteinintoleranse enn Reichelts urinanalyse? Proteinallergi: Finnes det andre tester enn prikktest?

Når vår toåring ikke får melkeprodukter, hva er det da han må ha av næringstillegg? Han får kalsiumtilskudd, vanlig vit+min for barn og tran. Jeg bruker mye olje i maten, fortrinnsvis kaldpresset. Noen dager får han en soyayoughurt. (Soyamelk er uaktuelt, siden han også får en del soya allerede for å erstatte gluten.)

Han har tidligere tatt blodprøver for å teste cøliaki. Lett forhøyet verdi på antistoffer, men negativ endomysium. Siden da har han først blitt enda dårligere, så har vi satt han på glutenfri kost og fått en helt ny gutt. Etter en uke hadde han normalt lukt og konsistens på avføringen, han sover nå hele nettene (første gang!!!), vi får kontakt med han på en helt annen måte og en hel del annet. Det var dessuten lett å se de gangene han har hatt diettbrudd. En stjålet brødskorpe ødela en hel dag. Grunnen til at vi ikke ventet på tarmprøve, var at vi vikk analysert urin hos dr. Reichelt (har spurt deg om det før en gang, så jeg forklarer ikke nærmere), der han hadde skyhøye verdier på gluten. (Vi hadde ikke lagt ved blodprøvene, Dr. Reichelt mente uten å se noe annet enn urinen at det sansynligvis var cøliaki.) I tillegg dro det voldsomt ut med å bli henvist til biopsi, siden han ikke er spesielt tynn. Bare liten.

Så til spørsmålet: Hvor lange må han evt få gluten igjen for å kunne ta en biopsi? Er det eneste måten å få fastsatt en diagnose på - jeg mener du i andre tilfeller har ment at å se reasksjonene på kroppen er den mest pålitelige testen? Ser at det hadde spart oss for utrolig mye arbeid ifh til trygdekontoret/evt, ligningsvesenet.

Håper du har mulighet for å svare på dette, for det er et utrolig vanskelig område for meg som mor - det er liksom andre ting jeg kan her i livet en mat og ernæring...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17487-matintoleranse-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære cuti

For å begynne med melken - en to-åring som ikke får melk og melkeproduketer trenger tilskudd av fett (olje er bra), protein, kalk og vitaminer. Det høres ut som om du er bevisst på dette og gir ham de tilskuddene han trenger. Det ville kanskje være lurt å kontakte en ernæringsfysiolog (spør på barneavdelingen du har hatt kontakt med) for å få beregnet hva han får av fett og protein. Du burde nok også gi ham tran - både for fiskefettet og for A og D vitaminene.

Laktoseintoleranse er en reaksjon på melkesukker og testes enten ved en laktosebelastning og blodprøve eller pusteprøve (som må gjøres på en barneavdeling). For andre melkeproteinintoleranser enn straks-allergi finnes det ingen blodprøver - da må man teste ut med å fjerne melk fra kosten og så gi det tilbake og registrere hva som skjer. Dette har du tydeligvis gjort og konkludert med at han reagerer på melk. Men det sier deg ikke om det er en proteinintoleranse eller en laktoseintoleranse.

Hvis toåringen har cøliaki vil det ofte følge med en laktoseintoleranse pga den syke tarmen. Ofte kan da litt melkeprodukter tåles når tarmen er "reparert" på glutenfri kost.

Som jeg har skrevet tidligere er det uhyre viktig at diagnosen cøliaki er så sikker som overhode mulig og da er det nødvendig med tarmbiopsi. Jeg forstår din frustrasjon over lange ventelister og at det da er enklere å starte glutenfri kost - og særlig siden resultatet var så godt. MEN - det er nødvendig å provosere med gluten og ta en tarmbiopsi for å få en sikker diagnose. Det som gjøres er at han får glutenholdig brød hver dag til symptomene kommer tilbake (diare, generell utilpasshet osv). Før han settes tilbake på glutenfri kost må det gjøres tarmbiopsi. Det er veldig individuelt hvor lenge du må provosere med gluten - noen får symptomer etter kort tid - hos andre kan det gå uker.

Jeg håper dette var svar på spørsmålene dine og lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17487-matintoleranse-igjen/#findComment-79667
Del på andre sider

Kjære cuti

For å begynne med melken - en to-åring som ikke får melk og melkeproduketer trenger tilskudd av fett (olje er bra), protein, kalk og vitaminer. Det høres ut som om du er bevisst på dette og gir ham de tilskuddene han trenger. Det ville kanskje være lurt å kontakte en ernæringsfysiolog (spør på barneavdelingen du har hatt kontakt med) for å få beregnet hva han får av fett og protein. Du burde nok også gi ham tran - både for fiskefettet og for A og D vitaminene.

Laktoseintoleranse er en reaksjon på melkesukker og testes enten ved en laktosebelastning og blodprøve eller pusteprøve (som må gjøres på en barneavdeling). For andre melkeproteinintoleranser enn straks-allergi finnes det ingen blodprøver - da må man teste ut med å fjerne melk fra kosten og så gi det tilbake og registrere hva som skjer. Dette har du tydeligvis gjort og konkludert med at han reagerer på melk. Men det sier deg ikke om det er en proteinintoleranse eller en laktoseintoleranse.

Hvis toåringen har cøliaki vil det ofte følge med en laktoseintoleranse pga den syke tarmen. Ofte kan da litt melkeprodukter tåles når tarmen er "reparert" på glutenfri kost.

Som jeg har skrevet tidligere er det uhyre viktig at diagnosen cøliaki er så sikker som overhode mulig og da er det nødvendig med tarmbiopsi. Jeg forstår din frustrasjon over lange ventelister og at det da er enklere å starte glutenfri kost - og særlig siden resultatet var så godt. MEN - det er nødvendig å provosere med gluten og ta en tarmbiopsi for å få en sikker diagnose. Det som gjøres er at han får glutenholdig brød hver dag til symptomene kommer tilbake (diare, generell utilpasshet osv). Før han settes tilbake på glutenfri kost må det gjøres tarmbiopsi. Det er veldig individuelt hvor lenge du må provosere med gluten - noen får symptomer etter kort tid - hos andre kan det gå uker.

Jeg håper dette var svar på spørsmålene dine og lykke til videre.

Ja, takk du svarer godt. Det pleier du forøvrig, ellers hadde jeg spart meg tida med å lese og spørre igjen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17487-matintoleranse-igjen/#findComment-79693
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...