paarnest Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hei. Jeg er en mann på 39 år, har et problem med pusten min.Har hatt dette problemet i flere år, det går kort sagt ut på att jeg føler jeg ikke for nok luft i lungene.Dette opstår som oftest etter att jeg har spist.Særlig om jeg inntar drikke med kullsyre da blir det veldig tungt å puste,kjennes ut som mellomgulvet blir dyttet opp i brystet.Det er når jeg spiser eller drikker noe problemet kommer, magen blåser seg opp etter bare 3-4 min.Denne lufta tar veldig lang tid før den blir borte 2-4 timer.Er plaget med sure oppstøt og tett nese.Har tatt gastroskopi -har slapp lukkemuskel. Tar Nexium for dette er ikke veldig fornøyd med resultatet.Har prøvd mange andre medisiner men ikke noen som virker bra.Brukt Nexium i ca 4 mnd nå.Tar Nasonex for tett nese, virker sånn passe.Er litt oppgitt nå, for har begynt å tenke på hvordan jeg puster.Pusting skal da gå automatisk, skal det ikke.Har også vært til øre-nese spesialist han så ned i spiserøret og konstaterte med att jeg begynner å få sår nedover i spiserøret fordi syra fra magen kommer oppover i spiserøret.Han sa det går an å ta en operasjon for å løfte mavesekken v/spiserøret, er det en løsning.Når jeg bruker Otrivin har jeg ikke pusteproblemer-hvorfor det???Det var litt forklaring på mine problem, håper du kan hjelpe meg med dette pusteproblemet, leste en artikkel her om att du hadde vært borti problem med lukkemuskelen og pustebesvær.Når jeg bruker Otrivin er pusteproblemet helt borte, hvorfor?På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174883-pusteproblem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Reflux-esofagitter er sår slimhinne i spiserøret pga tilbakestrømning av syre pga dårlig lukkemuskel. Det er tilfelle at noen av disse pasientene får astma-liknende plager, fordi syreproblemet kan gi irritable bronkier. Synes du bør få utredning hos en lungelege for pusteprøver. man må finne ut om det kan være astma ( evt om denne er "syreutløst", eller om pusteplagene er av rent mekanisk art pga mye luft-dannelse og utett lukkemuskel. kanskje skal du prøve astma-medisin i kombinasjon med syreblokkerende kur noen måneder. Det at du klarner opp i pusten når nesen blir fri kan peke litt i retning av at det er FØLELSEN av tung pust som er værre enn den rent mekaniske årsaken. Kanskje må du endre kostholdet ditt i retning mindre måltider, tygge langsommere og sluke mindre luft. Synes du bør til en lungelege før det eventuelt vurderes operasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174883-pusteproblem/#findComment-1165802 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.