Gå til innhold

Hvorfor er kreftpasienter mer verdige hjelp enn andre alvorlig syke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er vel ikke helseministeren kjent for å være din beste venn fra før av...? ;)

Nei, han er vel ikke det ;o)

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

16

• Dorthe

7

• mariaflyfly

5

• Goliath

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg hadde en nær slektning som led av en alvorlig nevrologisk sykdom, og jeg forstår godt hva du sikter til.

Å møte helsevesenet var et helvete. De bidro til mer problemer og lidelse enn hva de bidro til av bistand.

Jeg føler virkelig med dere.......

Dette er vel omtrent våre erfaringer også...

Husker hva du har skrevet om dette tidligere og ser likheten :-(

Skrevet

Jeg fatter ikke at det er mulig.

Sender styrkeklemmer til deg og herr frosk for å kjempe videre.

Men får du sendt noe annet???

Skrevet

Men får du sendt noe annet???

Skal ut en tur i lunsjen. ;)

Skrevet

Fy faen frosken, jeg trodde ikke han skulle få avlag. Forbannaden helsevesen som tror at bare kreft er sykdom og smerter. Det er så du ønsker at helseministeren brekker nakken og ikke dauer og får full pott av nervesmerter, eller en eller annen smertefull sykdom så han kan ligge å skrike alt han uten å få hjelp.

Byråkratene kunne trenge å tilbringe litt tid i den "virkelige verden"...

Skrevet

Byråkratene kunne trenge å tilbringe litt tid i den "virkelige verden"...

Der har de aldri vært og aldri kommer de dit heller dessverre. De slipper stort sett både ventelister og får alt de trenger.

Skrevet

Dette er vel omtrent våre erfaringer også...

Husker hva du har skrevet om dette tidligere og ser likheten :-(

Den saken er faktisk tatt med videre i det utredningsarbeidet fylkeslegen nå skal gjennomføre vedrørende "sammarbeidsproblemene" mellom de ulike somatiske og psykosomatiske avdelingene i samme sukehus samt sammarbeidsproblemene mellom ulike sykehus mm(les: kasteball- og ansvarsfraskrivelsesproblematikken) i det norske helsevesen.

Nå har jeg liten tro på at dette fører til de helt store resultater, men det gjøres i hvert fall et "byråkratisk" forsøk på å løse dette.

Og det var en av de ting min bror ønsket skulle komme ut av dette.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Kontakt VG eller TV2 (Nyhetene eller Tabloid). Dessverre viser det seg gang på gang at det er press fra media som får løst slike saker. Synd, men sant. Lykke til, håper dere får hjelp!

Skrevet

jeg lurer også veldig på den begrunnelsen...

og hva menes med verdig? Det må jo være individuelt for den enkelte.

leste en gripende artikkel for en stund siden om kreftsyk dame som fikk en dødsdom og fikk alvorlige psykiske problemer pga det. hun levde i et konstant angst-helvete de månedene hun hadde igjen. Hun fikk ikke noe hjelp eller medisiner utenom smertestillende. Smertene kunne hun leve med, men angsten ødela helt den siste tiden hennes. Denne saken blir visst gransket av fylkeslegen

jeg synes det er dumt av myndighetene å sette diagnoser opp mot hverandre. Man må se den enkeltes behov. Men å tenke slik blir vel for komplisert for de som skal arbeide med det tenker jeg.

*sender varme tanker*

De færreste dødssyke får psykologisk hjelp til å takle angsten. Folk flest har svært urealistiske forestillinger mht hvor mye hjelp som tilbys de sykeste.

Skrevet

Det er en skam.

Men siden så mange her i landet bare er ute etter å mele sin egen kake og avgir stemme deretter, er det vel sånn det må bli...

Tror du noen politiker vil stå frem og forsvare regelverket?

Skrevet

Der har de aldri vært og aldri kommer de dit heller dessverre. De slipper stort sett både ventelister og får alt de trenger.

Det er synd at stortingspolitikerne har så mange særordninger. På den måten unngår de å se hvordan systemet fungerer for andre.

Skrevet

Kontakt VG eller TV2 (Nyhetene eller Tabloid). Dessverre viser det seg gang på gang at det er press fra media som får løst slike saker. Synd, men sant. Lykke til, håper dere får hjelp!

Vi ender vel kanskje opp med å gjøre noe sånt.

Skrevet

Det er synd at stortingspolitikerne har så mange særordninger. På den måten unngår de å se hvordan systemet fungerer for andre.

Men hvorfor har de egne særordninger? Er det så mye viktigere at de ikke har smerter som vanlige folk.

Jeg synes absolutt de skulle behandles som oss andre slik at de hadde opplevd alle vanskelighetene man møter ved sykdom/funksjonshemming.

Det er synd man ikke har en onkel i Rikstrygdeverket som kan omgå regler og gi oss det vi trenger.

Skrevet

Er Dorthe på kant med Ansgar?

Jeg har så mye bedre inntrykk av ham enn forgjengeren, jeg.

Jeg tviler på at jeg er helt på nett med ansgar også. Kan ikke se at han har gjort noe som hjelper verken froskens mann eller meg eller andre jeg kjenner.

Det eneste han har gjort hittil er å forandre blåreseptordningen slik at jeg og endel andre får mye større utgifter til medisiner og hjelp. Selv om jeg ikke har like store utgifter som frosken og hennes familie har jeg plutselig 1600 kr mer i utgifter pr mnd og det har jeg rett og slett ikke råd til. Er det meningen at minstemann og jeg skal sulte ihjel eller er det meningen at jeg skal forgå av smerter og ikke kunne ta meg av ungen.

Skrevet

Trodde ikke sånt var mulig?!Og Norge skal være verdens beste land å bo i??!!!En får tydeligvis holde seg frisk, da, eller passe på å får "rett" type sykdom! Kontakt TV2 el. NRK.Det temaet her hører hjemme i Brennpunkt el.l. For sånne mongo-regler som du omtaler kan ikke få ligge og uhindret lage ulmebrann i livene til syke mennesker!!!!!!!Argh, koma er sint!:((

Skulle ønske jeg kunne hjulpet deg/dere, frosken. Men alt jeg kan gjøre er å sende en støttende tanke.Håpe det ordner seg på et vis.

Beste hilsen

Det ville sikkert være lurt av frosken å gå til media og det ville sikkert hjelpe dem. Men det er regelverket som må forandres slik at alle får den hjelpen de trenger i slike situasjoner.

Skrevet

Det ville sikkert være lurt av frosken å gå til media og det ville sikkert hjelpe dem. Men det er regelverket som må forandres slik at alle får den hjelpen de trenger i slike situasjoner.

Hei Dorthe.

Ja, det er reglene som må endres, så klart, men tenkte at kanskje media kunne hjelpe til med det. Det har skjedd før,at søkelys på saker har skapt forandring.Ikke for ingenting at medie kalles den 4. statsmakt(?) Hvis jeg har skjønt det uttrykket rett=)

Skrevet

Hei Dorthe.

Ja, det er reglene som må endres, så klart, men tenkte at kanskje media kunne hjelpe til med det. Det har skjedd før,at søkelys på saker har skapt forandring.Ikke for ingenting at medie kalles den 4. statsmakt(?) Hvis jeg har skjønt det uttrykket rett=)

Jeg tror også egentlig media er veien å gå og folk får ofte hjelp etter å ha eksponert seg i media. Men oftest er det bare dette enkelt menneske som får hjelp, reglene forblir de samme og resten av de som sliter får ikke den hjelpen de trenger. I dette rike landet burde alle som er avhengig av hjelp og støtte for å klare seg, få den hjelpen de trenger. Jeg kjenner så mange som sliter både med økonomi og manglende hjelp til praktiske ting at jeg synes det er en skam for landet.

Skrevet

Det ville gått med 50 ampuller om dagen, og kostnadene til dette ville være 15 000 pr mnd hvorav kun en liten andel evt. ville kunne dekkes... I tillegg ville det vært lite gunstig å sprøyte så mye væske inn i vevet.

Vi skal nok gjøre noe med dette, men en ankebehandling vil neppe føre frem - i hvertfall ikke før trygderetten. Det er som sagt regelverket det er noe galt med!

Jeg tenkte mer i retning av smertepumpe.

Ufattelig dette avslaget.

Som om ikke alvorlig syke har mer enn nok å bekymre seg over.

Det virker som om trygdekontoret har tolket alt korrekt.. oppsiktsvekkende!

Skrevet

Jeg tenkte mer i retning av smertepumpe.

Ufattelig dette avslaget.

Som om ikke alvorlig syke har mer enn nok å bekymre seg over.

Det virker som om trygdekontoret har tolket alt korrekt.. oppsiktsvekkende!

Selv sykehuset var sjokkert over regelverket...

Vurderer hvordan forsøke å få til endringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...