Gå til innhold

Hjelp: Er jeg en overdreven perfeksjonist eller har jeg et tvangsproblem?


tully1365380823

Anbefalte innlegg

tully1365380823

Hei!

Jeg lurer på om jeg er i ferd med å utvikle en tvangslidelse...Det startet for ca et år siden, og kom i forbindelse med at jeg var hjemme hos mine foreldre på vinterferie. Jeg har vel mer eller mindre alltid hatt prestasjonsangst ovenfor mine foreldre, og vil ikke på noen måte skuffe dem. Så jeg var vel litt nervøs, og roet meg på en måte ned ved å tenke på andre ting (som jeg nå skjønner ikke var helt normale ting å tenke på). Siden det første gang begynte, synes jeg vel egentlig at symptomene bare har økt i omfang og varighet. I starten skjønte jeg ikke at ting ikke var som de skulle være, men nå bruker jeg unødvendig tid på disse tankene. I starten mest når jeg hadde tid for meg selv, og ikke når jeg var opptatt med andre ting, som f.eks venner og jobb, der det er veldig travelt. Men nå synes jeg faktisk at tankene begynner å komme også her...Tankene dukker opp overalt, synes jeg. Når jeg ser på tv, leser avisen, shopper, snakker med folk osv-og går på at jeg må perfeksjonere det som blir sagt, setninger jeg leser osv. Ofte går jeg gjennom replikker jeg har hørt, gang på gang, og sier dem inni meg slik jeg synes de burde være evt sier dem inni meg slik de allerede er blitt sagt. Eller jeg leser en setning som er skrevet feil og bare må rette på den ved å gjenta den riktig inni meg. Alternativt kan jeg lage mine egne setninger/tankerekker som jeg må si inni meg, evt forandre på ting jeg har sagt, som jeg mener jeg kunne ha formulert annerledes. Jeg har hørt om sjekkesyke, tellesyke, vaskemani etc, men dette er jo helt ulogisk...Jeg klarer å kutte dem ut hvis jeg vil, men det føles da som om jeg har fått dårlig karakter på en eksamen...Jeg vet ikke hvor mye tid jeg bruker/kaster bort på dette tullet, men det føles som unødvendig mye. Jeg føler på en måte at jeg aldri gjør ting godt nok, at jeg alltid kan forbedre noe...Har imidlertid ikke hatt noen i løpet av den tiden jeg har sittet her og skrevet :) Jeg er kvinne, 28 år og høyt utdannet helsepersonell, og synes dette er litt pinlig, og et nederlag for meg selv og har av den grunn ikke nevnt det til noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en nettside her på nettet som heter Anake mener jeg som handler om tvangslidelser. Jeg sliter med noe av det samme. Jeg henger meg opp i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...