Gå til innhold

NHD- hva vil du anbefale av SSRI


inkink

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet mye om mine plager her.

Og et oppskrudd sentralnervesystem er vel et stikkord, som gir meg mange nevrologiske symptomer.

Er redd AD på grunn av mange dårlige erfaringer.

Men orker ikke gå som nå, så må vel hoppe idet igjen.

Hva ville du anbefale for en som føler seg syk fra en står opp til en legger seg.

Psykiatikeren min mener jeg lider av angst på grunn av langvarig psykisk stress og veldige spenninger som gjør meg så slapp og svimmel.

Har fått anbefalt både cipralex og fontex her på forumet.

Hva tror du? Sånn bivirkningsmessig.

Eneste SSRI jeg har prøvd

er seroxat- hadde bare bivirkninger og seponeringsplager etter fem ukere bruk. Anafranil - grøss.

Vil jeg oppleve det samme på med et annet SSRI. Seponeringsplager, frigiditet osv.... eller er også dette helt individuellt etter hva slag man bruker.

Har kanskje feilaktig stillt alle SSRI i samme bås. Og siden anafranil også påvirker serotininet mer enn de andre gamle, slik som vel og SSRI gjør, er jeg livredd for å forsøke.

Men mange blir jo bra her, og jeg håper jeg og.

Både sinequan og aurorix gav meg angst og depresjon. Virker om de kanaliserer annerledes på meg.

Men jeg fikk mer ernergi av aurorix, og det savner jeg. Men angstfølelsen/tvangstankene ble for store.

Kan forresten GAD gå over av seg selv--- har levd på det håpet i mange år, at en dag må vel dette ta slutt ????

Håper på svar!

mvh en som ikke kan gå slik lenger. Lengter etter et normalt liv i likhet med resten her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Per i dag bruker jeg Cipralex som førstevalg når jeg forskriver SSRI.

Personer som tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, skal ha det samme igjen. "Never sell a winning Horse".

Ved bulimi er Fontex førstevalg.

Jeg anser fortsatt Seroxat som et godt alternativ der hvor en trenger "kraftigste lut" dvs ved de alvorligste depresjoner og sosiale fobier samt ved alvorlig OCD.

Alt dette på gruppenivå.

På individnivå er det fortsatt slik at det finne Zoloft-pasienter, Fontex-pasienter osv. Om første SSRI ikke gir god nok effekt og/eller uakseptable bivirkninger, er det fortsatt god medisin å anbefale å prøve et annet SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag bruker jeg Cipralex som førstevalg når jeg forskriver SSRI.

Personer som tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, skal ha det samme igjen. "Never sell a winning Horse".

Ved bulimi er Fontex førstevalg.

Jeg anser fortsatt Seroxat som et godt alternativ der hvor en trenger "kraftigste lut" dvs ved de alvorligste depresjoner og sosiale fobier samt ved alvorlig OCD.

Alt dette på gruppenivå.

På individnivå er det fortsatt slik at det finne Zoloft-pasienter, Fontex-pasienter osv. Om første SSRI ikke gir god nok effekt og/eller uakseptable bivirkninger, er det fortsatt god medisin å anbefale å prøve et annet SSRI.

takk for svar NHD! Hva er OCD???

Og er det slik at seroxat er "sterkere" enn f.eks cipralex.

Tenker da på bivirkningsfaktoren som skremmer meg så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag bruker jeg Cipralex som førstevalg når jeg forskriver SSRI.

Personer som tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, skal ha det samme igjen. "Never sell a winning Horse".

Ved bulimi er Fontex førstevalg.

Jeg anser fortsatt Seroxat som et godt alternativ der hvor en trenger "kraftigste lut" dvs ved de alvorligste depresjoner og sosiale fobier samt ved alvorlig OCD.

Alt dette på gruppenivå.

På individnivå er det fortsatt slik at det finne Zoloft-pasienter, Fontex-pasienter osv. Om første SSRI ikke gir god nok effekt og/eller uakseptable bivirkninger, er det fortsatt god medisin å anbefale å prøve et annet SSRI.

Jeg har som sagt hatt skremmende opplevelser med seponering på seroxat og anafranil.

Etter hva jeg forso av innlegget ditt, så er seroxat "sterkere" enn cipralex? Og det er vel anafranil og.

Vil det da si at jeg nødvendigvis/sannsynligvis ikke får samme seponeringstrøbbel!- hvis jeg nå kaster meg uitidet med en cipralec kur.

Har cipralex god virkning på GAD? og hva er OCD?

Dropp spørsmålet under dette. Kom på en bedre formulering av hva jeg lurte på bare, så derfor to spørsmålslinjer.

Håper på svar!

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antideppa

Per i dag bruker jeg Cipralex som førstevalg når jeg forskriver SSRI.

Personer som tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, skal ha det samme igjen. "Never sell a winning Horse".

Ved bulimi er Fontex førstevalg.

Jeg anser fortsatt Seroxat som et godt alternativ der hvor en trenger "kraftigste lut" dvs ved de alvorligste depresjoner og sosiale fobier samt ved alvorlig OCD.

Alt dette på gruppenivå.

På individnivå er det fortsatt slik at det finne Zoloft-pasienter, Fontex-pasienter osv. Om første SSRI ikke gir god nok effekt og/eller uakseptable bivirkninger, er det fortsatt god medisin å anbefale å prøve et annet SSRI.

"Personer som tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, skal ha det samme igjen. "Never sell a winning Horse"."

Så dersom en fra før har hatt god effekt av Cipramil (prøvd Cipralex med mindre hell) burde en holde sg til Cipramil selv om Cipralex er en renere og nyere utgave?

Det høres jo ganske logisk ut, men jeg spør siden du oppfordrer til å bruke Cipralex framfor Cipramil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Personer som tidligere har hatt god effekt av et bestemt SSRI, skal ha det samme igjen. "Never sell a winning Horse"."

Så dersom en fra før har hatt god effekt av Cipramil (prøvd Cipralex med mindre hell) burde en holde sg til Cipramil selv om Cipralex er en renere og nyere utgave?

Det høres jo ganske logisk ut, men jeg spør siden du oppfordrer til å bruke Cipralex framfor Cipramil?

Hei!

Hvis en ikke har prøvd hverken cipralex eller cipramil, prøver en først cipralex.

Hvis en går på cipramil og er kjempefornøyd, og synes det fungerer bra, fortsetter en på middelet.

Hvis en går på Cipramil og er usikker på om effekten er god nok, kan en prøve å bytte til Cipralex.

Sånn er det jeg har tolket NHD og ikke minst min egen psykiater.Jeg har gått på cipramil. Virkningen var usikker. På et senere tidspunkt prøvde jeg cipralex som fungerer.

Jeg har venninner som har gått på cipramil, men prøvd ut cipalex med dårligere effekt. De gikk tilbake til cipramil. Fortsatt er cipramil et mye bedre middel for enkelte, selv om cipralex er bedre for de fleste.

vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Hvis en ikke har prøvd hverken cipralex eller cipramil, prøver en først cipralex.

Hvis en går på cipramil og er kjempefornøyd, og synes det fungerer bra, fortsetter en på middelet.

Hvis en går på Cipramil og er usikker på om effekten er god nok, kan en prøve å bytte til Cipralex.

Sånn er det jeg har tolket NHD og ikke minst min egen psykiater.Jeg har gått på cipramil. Virkningen var usikker. På et senere tidspunkt prøvde jeg cipralex som fungerer.

Jeg har venninner som har gått på cipramil, men prøvd ut cipalex med dårligere effekt. De gikk tilbake til cipramil. Fortsatt er cipramil et mye bedre middel for enkelte, selv om cipralex er bedre for de fleste.

vennlig hilsen bugge.

Nettopp!

Bedre kan det ikke forklares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har som sagt hatt skremmende opplevelser med seponering på seroxat og anafranil.

Etter hva jeg forso av innlegget ditt, så er seroxat "sterkere" enn cipralex? Og det er vel anafranil og.

Vil det da si at jeg nødvendigvis/sannsynligvis ikke får samme seponeringstrøbbel!- hvis jeg nå kaster meg uitidet med en cipralec kur.

Har cipralex god virkning på GAD? og hva er OCD?

Dropp spørsmålet under dette. Kom på en bedre formulering av hva jeg lurte på bare, så derfor to spørsmålslinjer.

Håper på svar!

vennlig hilsen

Seponeringssymptomer får en når kroppen skal venne seg til å være uten medisin og denne tilvenningen skjer for raskt.

Derfor er det helt nødvendig å trappe langsomt ned.

Når en med har virket godt, er det alltid en risiko for seponeringsbivirkninger.

Cipralex kan godt virke på GAD. Det kan ta opp til 3 mnd. Om det har god effekt, skal du ha en svært god grunn for noen gang å seponere.

OCD = tvangslidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt hatt skremmende opplevelser med seponering på seroxat og anafranil.

Etter hva jeg forso av innlegget ditt, så er seroxat "sterkere" enn cipralex? Og det er vel anafranil og.

Vil det da si at jeg nødvendigvis/sannsynligvis ikke får samme seponeringstrøbbel!- hvis jeg nå kaster meg uitidet med en cipralec kur.

Har cipralex god virkning på GAD? og hva er OCD?

Dropp spørsmålet under dette. Kom på en bedre formulering av hva jeg lurte på bare, så derfor to spørsmålslinjer.

Håper på svar!

vennlig hilsen

Hei Inkink!

Jeg skjønner at du gjerne skulle hatt garantier, men uansett hvor gjerne man skulle kunnet gitt deg det, er det helt umulig. Du finner det ikke ut før du prøver. Det er saken.

Fakta er at du bare har prøvd ut ett SSRI, seroxat. Det var ingen god opplevelse. Neste valg er cipralex, fra NHD sin side, og jeg tror psykiateren min ville foreslått det samme. Virkningen er så individuell på disse medisinene, men jeg tror det er gode sjanser for mindre seponeringsvansker siden du har prøvd mange medisiner som ikke er SSRI, dagens førstevalg.

Jeg ser hvor vanskelig dette valget er for deg, og har stor forståelse for det.

Men;

Ikke slit deg ut med å høre og vurdere historier fra mennesker som har hatt gode erfaringer med det ene, og andre som har hatt dårlige erfaringer på det andre. Det du må bestemme deg for, er om du vil prøve et nytt antidepressiva. Ikke bruk mer energi på hvilken medisin. Hvis du vil det, start med cipralex, som er NHD sitt valg. Du kan dessverre aldri få en garanti.

Men det som du kan få en garanti på, er at du kan komme inn hit og klage din nød hvis det skulle bli vanskelig:)

Klem bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipralexbruker

Har brukt Cipramil. Virket bra, men hadde bivirkninger. Hadde ikke seponeringsproblemer.

Brukte så Efexor. Virket meget bra, men hadde store bivirkninger og forferdelig seponeringsproblemer i lang tid.

Bruker nå Cipralex. Eller har brukt det i tre uker. Har kun hatt veldig lette oppstartingssymptomer, litt kvalme og kanskje litt svetting. Hadde jeg ikke kjent etter (forventet det) så hadde jeg sikkert ikke tenkt over det. Den har også allerede gitt meg mer mot i hverdagen. Har GAD jeg også, og nå slipper bekymringen taket mye lettere. Den kommer, men fester seg ikke som før.

Kjenner andre som også har forsøkt andre SSRI, og som sopplever Cipralex som den pilla med minst bivirkninger. Hvis den i tillegg virker, er det jo flott.

Men du må prøve på egen kropp!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Cipramil. Virket bra, men hadde bivirkninger. Hadde ikke seponeringsproblemer.

Brukte så Efexor. Virket meget bra, men hadde store bivirkninger og forferdelig seponeringsproblemer i lang tid.

Bruker nå Cipralex. Eller har brukt det i tre uker. Har kun hatt veldig lette oppstartingssymptomer, litt kvalme og kanskje litt svetting. Hadde jeg ikke kjent etter (forventet det) så hadde jeg sikkert ikke tenkt over det. Den har også allerede gitt meg mer mot i hverdagen. Har GAD jeg også, og nå slipper bekymringen taket mye lettere. Den kommer, men fester seg ikke som før.

Kjenner andre som også har forsøkt andre SSRI, og som sopplever Cipralex som den pilla med minst bivirkninger. Hvis den i tillegg virker, er det jo flott.

Men du må prøve på egen kropp!

Lykke til!

Takk for oppmuntring!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Cipramil. Virket bra, men hadde bivirkninger. Hadde ikke seponeringsproblemer.

Brukte så Efexor. Virket meget bra, men hadde store bivirkninger og forferdelig seponeringsproblemer i lang tid.

Bruker nå Cipralex. Eller har brukt det i tre uker. Har kun hatt veldig lette oppstartingssymptomer, litt kvalme og kanskje litt svetting. Hadde jeg ikke kjent etter (forventet det) så hadde jeg sikkert ikke tenkt over det. Den har også allerede gitt meg mer mot i hverdagen. Har GAD jeg også, og nå slipper bekymringen taket mye lettere. Den kommer, men fester seg ikke som før.

Kjenner andre som også har forsøkt andre SSRI, og som sopplever Cipralex som den pilla med minst bivirkninger. Hvis den i tillegg virker, er det jo flott.

Men du må prøve på egen kropp!

Lykke til!

Hei hei, du skriver at du har hatt god hjelp mot GAD ved cipralex.

Har/hadde du mye psykosomatiske problemer, dvs at det tar som en fysisk utmattelse?? med mye spenninger i kroppen??

Mitt hovedproblem er utmattelse og svimmelhet/ørhet/trykk forårsaket av spenninger, og når dette "hodeproblemet" blir for stort klarer jeg ikke prate med mennesker uten at jeg blir enda svimlere og flimrenede i øynene.

Er jeg bedre av disse hodeplagene i perioder, noe jeg heldigvis er, selv om det aldri er borte, er ikke denne sosiale biten noe stort problem. Da fungerer det, både med jobb og annet sosialt samvær.

Jeg er veldig glad i å være blant mennesker, er en utadvendt person som heller skyr ensomheten , så det er rart at det skal bli slik.

Har forøvrig utallige kroppslige symptomer fra et oppskrudd sentralnervesystem, men svimmelheten er det verste.

Håper å få hjelp av ciplarex!

Håper å høre dine symptomer ved GAD!!

Og hvordan artet dine seponeringsplager seg med exefor?-- og hvor lenge??

Trodde slike abstinenser tok ca 3 uker?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på'n igjen

Hei hei, du skriver at du har hatt god hjelp mot GAD ved cipralex.

Har/hadde du mye psykosomatiske problemer, dvs at det tar som en fysisk utmattelse?? med mye spenninger i kroppen??

Mitt hovedproblem er utmattelse og svimmelhet/ørhet/trykk forårsaket av spenninger, og når dette "hodeproblemet" blir for stort klarer jeg ikke prate med mennesker uten at jeg blir enda svimlere og flimrenede i øynene.

Er jeg bedre av disse hodeplagene i perioder, noe jeg heldigvis er, selv om det aldri er borte, er ikke denne sosiale biten noe stort problem. Da fungerer det, både med jobb og annet sosialt samvær.

Jeg er veldig glad i å være blant mennesker, er en utadvendt person som heller skyr ensomheten , så det er rart at det skal bli slik.

Har forøvrig utallige kroppslige symptomer fra et oppskrudd sentralnervesystem, men svimmelheten er det verste.

Håper å få hjelp av ciplarex!

Håper å høre dine symptomer ved GAD!!

Og hvordan artet dine seponeringsplager seg med exefor?-- og hvor lenge??

Trodde slike abstinenser tok ca 3 uker?

Med vennlig hilsen

GAD betyr jo generalisert angstlidelse. Mitt hovedproblem har vært at jeg bekymrer meg for alt, dermed blir jeg også sliten og deprimert til slutt. Det er denne bekymringa som har blitt mye lettere, dermed også depresjon etter at jeg begynte på Cipralex.

Jeg har også mye muskelplager og andre plager, men det har kommet på etter mange år med sykdom og attføring. Hadde ikke det tidligere.

Seponeringsproblemene etter Efexor hang igjen i månedsvis. Var en forferdelig uro som ble litt lettere for hver måned som gikk. Jeg trappet ned over flere måneder og så tok det deretter igjen mange måneder før jeg var som før jeg var 'normal'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

GAD betyr jo generalisert angstlidelse. Mitt hovedproblem har vært at jeg bekymrer meg for alt, dermed blir jeg også sliten og deprimert til slutt. Det er denne bekymringa som har blitt mye lettere, dermed også depresjon etter at jeg begynte på Cipralex.

Jeg har også mye muskelplager og andre plager, men det har kommet på etter mange år med sykdom og attføring. Hadde ikke det tidligere.

Seponeringsproblemene etter Efexor hang igjen i månedsvis. Var en forferdelig uro som ble litt lettere for hver måned som gikk. Jeg trappet ned over flere måneder og så tok det deretter igjen mange måneder før jeg var som før jeg var 'normal'.

Ja, det er jo dette som er skrekken da!!!

Var de gamle AD slik da?

Har aldri hørt om det, ikke i månedsvis. Man trappet ned og sluttet, så ssri må skape et enormt behov. Ingen tvil om det.

Slik virker det på meg, når jeg høre om alle skrekkhistoriene. Og det er ikke få.

Noen merker jo selvsagt ingenting, men jeg er så veldig var' for medisiner.

Men nå er det jo forskjell da?? Men fy søren om man skulle velge feil type første gang. Jeg grøsser jeg.

Hvorfor iallverden opplyser ikke legene om dette tro. At man kan bli sykere enn man noensinne har vært av disse medikamentene. Ødelagt kanskje!

Hjalp det ikke å hoppe over på et annet ssri heller? Er det ikke det som blir gjort, fra det ene til det andre? En evig rund dans...

Nei, det er neimen ikke lett å vite hva man skal gjøre??

Fristende å mure seg inne og gå og hangle, og håpe på bedre tider.

Men takk for svar!

Lurer på om noen har kommet så langt som å seponere på cipralex, den er vel blant de nyeste så vidt jeg vet??

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest på'n igjen

Ja, det er jo dette som er skrekken da!!!

Var de gamle AD slik da?

Har aldri hørt om det, ikke i månedsvis. Man trappet ned og sluttet, så ssri må skape et enormt behov. Ingen tvil om det.

Slik virker det på meg, når jeg høre om alle skrekkhistoriene. Og det er ikke få.

Noen merker jo selvsagt ingenting, men jeg er så veldig var' for medisiner.

Men nå er det jo forskjell da?? Men fy søren om man skulle velge feil type første gang. Jeg grøsser jeg.

Hvorfor iallverden opplyser ikke legene om dette tro. At man kan bli sykere enn man noensinne har vært av disse medikamentene. Ødelagt kanskje!

Hjalp det ikke å hoppe over på et annet ssri heller? Er det ikke det som blir gjort, fra det ene til det andre? En evig rund dans...

Nei, det er neimen ikke lett å vite hva man skal gjøre??

Fristende å mure seg inne og gå og hangle, og håpe på bedre tider.

Men takk for svar!

Lurer på om noen har kommet så langt som å seponere på cipralex, den er vel blant de nyeste så vidt jeg vet??

MVH

Akkurat det siste spørsmålet ditt er jeg veldig spent på også!

Hadde ingen seponeringsproblemer med Cipramil. Ikke som jeg husker iallefall.

Har hørt sagt av NHD her inne at hvis medisinen ikke virker, så blir det heller ikke seponeringsproblemer. Efexor virket ekstremt bra på meg, derfor fikk jeg sikkert store problemer når den skulle ut av kroppen også.

Jeg er forøvrig også veldig var når det gjelder medisiner. Reagerer som et strikk på mye. Men Cipramil går greit så langt. Skal si ifra hvis jeg merker noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pillerusk

Ja, det er jo dette som er skrekken da!!!

Var de gamle AD slik da?

Har aldri hørt om det, ikke i månedsvis. Man trappet ned og sluttet, så ssri må skape et enormt behov. Ingen tvil om det.

Slik virker det på meg, når jeg høre om alle skrekkhistoriene. Og det er ikke få.

Noen merker jo selvsagt ingenting, men jeg er så veldig var' for medisiner.

Men nå er det jo forskjell da?? Men fy søren om man skulle velge feil type første gang. Jeg grøsser jeg.

Hvorfor iallverden opplyser ikke legene om dette tro. At man kan bli sykere enn man noensinne har vært av disse medikamentene. Ødelagt kanskje!

Hjalp det ikke å hoppe over på et annet ssri heller? Er det ikke det som blir gjort, fra det ene til det andre? En evig rund dans...

Nei, det er neimen ikke lett å vite hva man skal gjøre??

Fristende å mure seg inne og gå og hangle, og håpe på bedre tider.

Men takk for svar!

Lurer på om noen har kommet så langt som å seponere på cipralex, den er vel blant de nyeste så vidt jeg vet??

MVH

Jeg har ikke seponert på Cipralex, men jeg har sluttet ganske brått på dem. Hadde ingen problemer med det. Men det kommer kanskje av det NHD også har antydet: ingen virkning - ingen bivirkning og seponeringsproblemer.

Jeg har gått på Cipramil, Efexor og Fluoxetin tidligere også. Trappet ned dem, og merket ingen problemer (men jeg tror aldri de fungerte noe særlig heller... kanskje med unntak av Cipramil)

Nå går jeg på Seroxat som er det første jeg har prøvd som jeg føler virker. Er jo litt bekymret for evt problemer ved å slutte da, men det er uansett frem i tid. Og egentlig er jeg slett ikke sikker på om jeg vil slutte på dem i det hele tatt - i alle fall ikke før legen/behandler/noen insisterer. Jeg ser egentlig ikke hensikten med å slutte når de fungerer såpass bra. Jeg har slitt så lenge, så hvorfor utsette seg for set igjen. Jeg har det jo slett ikke alltid bra nå heller, men så mye mye bedre enn før.

Det som bekymrer meg litt er dog om man blir litt 'dum' av disse antidepressiva? At noe av den 'gi faen'/likegyldighetsfølelsen man får også går ut over faglige prestasjoner. Jeg har i allefall merket bedring i karakterer når jeg ikke har gått på AD, og det er ikke fordi jeg da har vært mindre deprimert. (Karakterene økte da jeg sluttet med Cipralex f.eks, og de hadde jo uansett ingen virkning) Håper ikke de synker nå som jeg har begynnt med Seroxat igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...