Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 21 år som er plaget med høy puls. Jeg sliter også endel med angst. Hvilepulsen er i gj.snitt på 70-75 med lite varisjon mellom dag og natt. kan også ha puls på under 70 hvis jeg er veldig rolig. Jeg går på 75 mg tenormin dgl.som jeg synes har grei effekt.Alle prøver har vært fine, har undersøkt stoffskifte grundig uten å finne noe unormalt. Har også tatt ekg, ultralyd og en ukes holter/ekg registrering. Alt var helt normalt og fint. Særlig etter trening,hvis jeg har sovet dårlig og lite, etter store måltider, sukkerinntak, og alkohol blir pulsen hurtigere.(sjelden over 100)Jeg har hatt tendens til høy hvilepuls hele livet. Har også vært mye plaget med allergi, som er blitt bedre med årene.Ingen i familien har eller har hatt hjertesykdom (foruten høyt blodtrykk). Kolesterolverdienen mine er fine.Jeg spiser sunt og variert, trener regelmessig, er slank, røyker ikke(gjorde det litt for noen år siden)og er måteholden med alkohol. jeg går til beh. for angsten.Jeg vet jeg fokuserer alt for mye på hjertet, og vet at det ikke gjør saken noe bedre. Har derfor noen spm til deg:* kan dette være skadelig på hjertet i lengden? og kan alt være psykisk betinget? *er det sunt å trene selv om jeg får noe høyere puls etter trening(avh.av intensiteten)har masse krefter under treningen* kan det ha sammenheng med at jeg er allergisk og overfølsom? *kan p piller ha betydning?* kan jeg øke dosen tenormin?har tendens til å bli litt svimmel på den dosen jeg står på nå. * får som nevnt høyere puls av alkohol,særlig av vin,selv om jeg aldri drikker veldig mye , og har tendens til å få litt mer angst da. er det skadelig? mvh.moda04

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175009-h%C3%B8y-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjenkjenning

Hei du,

Tenkte jeg skulle prøve å gi deg noen svar her fra en som selv har hatt det på samme måten. :-)

Den pulsen du registrerer er ikke særlig høy. Det finnes dårlig trente personer som har høyere hvilepuls enn deg. :-)

Det er heller ikke skadelig for hjertet å ha angst, er fortsatt ingen som har død av det til dags dato. Det finnes kanskje tilfeller hvor psykotiske mennesker har død av det, pga den psykomotoriske uroen de har i seg, men den har du helt sikkert ikke, og du høres ikke veldig psykotisk ut heller av hva du skriver her.

Alt du kjenner i kroppen kan definitivt, og etter alle de undersøkelsene du har hatt, helt sikkert være pga angsten din. Det er helt naturlig å registrere høyere hvilepuls når du har angst. Det er kroppens forsvar som slår inn, adrenalin pumpes ut i kroppen og da vil hjertet pumpe fortere. Psyken er en vesentlig del av hvert menneske, og den kan ofte spille oss ett puss, som den gjør med deg i dette tilfellet. :-) Mennesker kan få vondt både her og der når det egentlig er i "magen" det foregår noe(les. følelseslivet).

Den noe høyere pulsen du beskriver etter trening vil jeg tro kommer pga at du fokuserer på dette. Og dermed girer deg litt opp. Mange mennesker bruker også en stund på å komme seg ned til avslapningstilstand etter en treningsøkt, ikke tenk mer på det.

Alkohol vil også føre til at du får en noe høyere puls, og vil definitvt få deg til å føle mer angst, så sant du ikke drikker deg stup dritings for da vil du ikke merke noen ting. Grunnen til at du føler mer angst da er fordi forsvaret ditt brytes mer ned av alkohol, du senker skuldrene, og da vil det som virkelig plager deg prøve å bryte igjennom, da kommer angsten inn i bildet. Det er ofte enklere å henge problemene sine på noe konkret, som hjertet, enn å sette seg ned og kjenne etter hva som egentlig skjer med en.

Spørsmålene du har angående doesøkning og p-piller vil ikke jeg prøve å gi deg noe svar på, det får legen ta seg av. :-)

Du må prøve å tenke på at hvis du tenker litt etter så sitter du egentlig med svaret på hvorfor du kjenner det du kjenner, nemlig angsten din. Prøv heller å komme til bunns i hvorfor du har fått angsten din, slik at du på sikt kan bli kvitt den, og dermed alle de fysiske problemene du kjenner på for øyeblikket.

Alle prøver du har tatt har vist seg å være fullstendig normale. Prøv å slå deg til ro med det. :-) Du er en frisk ung jente, med sunne levevaner og absolutt ingen holdepunkter for noe organisk galt med hjertet ditt. Alle risikofaktorer er jo utelukket hos deg, det sågar være kost, trening, familiær og tobakk.

Lykke til videre med din bearbeiding av angsten. Din risiko for å ha hjertesykdom er utelukket ihvertfall. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175009-h%C3%B8y-puls/#findComment-1164014
Del på andre sider

picachu1365380511

Er 70-75 i hvilepuls høy? Jeg har 80-90 i hvilepuls, konstant. Men nå er jeg litt eldre enn deg, 33 år. Trener og holder meg i form.

Nei, normal hvilepuls har jeg fått fortalt er mellom 50-90! Her er det STORE individuelle forskjeller, og pulsen avhenger av mye. Jeg kan en kveld ha en hvilepuls på 54, mens den ligger nærmere 60-65 andre kvelder. Noen har bare lavere/evnt litt høyere hvilepuls, uten at det er noe galt. Det er først når hjertet slår under 40 slag/min, eller raskt + hvis du kjenner ubehag med det, at man kanskje bør sjekke opp ting. (Dersom man ikke trener mye da, da er det normalt med veldig lav hvilepuls; såkalt bradykardi). En hvilepuls på 70 er ABSOLUTT innenfor normalen....ikke tenk noe mer på det, men dersom du føler for det , kan du jo berolige deg med en tur til legen :) klem fra meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175009-h%C3%B8y-puls/#findComment-1165881
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Lille04.

Du beskriver nesten klassisk en tilstand som av enkelte oppfattes som uttrykk for sykdom, men som er helt normal. Ingenting av det du nevner er skadelig, og ditt hjerte vil ikke få noen forandring med en gjennomsnittspuls rundt 70 (som forøvrig ikke er spesielt høyt). Høy hvilepuls kan så absolutt være forårsaket av et høyt stressnivå, som hos folk med mye angst. Det er viktig at du fortsetter å bearbeide angsten, og det er like viktig at du prøver å få regelmessig, fysisk trening, spesielt aerob trening, d.v.s. kondisjonskrevende aktivitet.

Allergiske reaksjoner vil i enkelte tilfeller kunne gi forbigående øket puls, men det er neppe tilfellet hos deg.

P-piller vil ikke gi deg øket hvilepuls.

Hvis du blir litt svimmel mens du tar 75 mg Tenormin, ville jeg være betenkt ved å øke dosen , idet betablokkere også påvirker blodtrykket.

Ta deg et glass vin med god samvittighet. Det skader ikke hverken deg eller hjertet ditt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175009-h%C3%B8y-puls/#findComment-1172265
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...