Yoggi Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei!Jeg er en 30 år gammel mann som opplever at hjertet 'hopper over' et slag, eller såkalt ekstrasystoli, både ved hvile-puls og (hard) trening. Jeg har tidligere tatt EKG-tester og ultralyd av hjertet for å sjekke dette, uten at noe galt er funnet. Allikevel føler jeg stort ubehag når hjertet oppfører seg på denne måten under trening med høy puls. Dette skjer ikke hver gang jeg trener, men allikevel noe jeg vil karakterisere som ofte. Jeg unngår å drikke kaffe i timene før jeg trener for å ikke 'trigge' tilstanden mer enn nødvendig. Spørsmålet mitt er om det er noen risiko ved å trene med høy puls samtidig som jeg opplever ekstrasystoli? Hva bør jeg evt gjøre? Trene hardere og oftere, eller mindre og med lavere puls. Er forøvrig ved god helse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175011-ekstrasystoli-og-hard-fysisk-aktivitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Svar til Yoggi. Dette er et ganske hyppig forekommende fenomèn, og er så godt som alltid uskyldig. Det er litt uvanlig at ekstraslagene også forekommer ved høy puls under belastning (jeg regner med at de testene du gikk gjennom også omfattet et arbeids-EKG (belastningstest)). Du skriver ikke noe om hvorvidt du kjenner dette også om natten. Ekstrasystoli kan være forskjellige ting, og det finnes spesialsituasjoner hvor det er et fokus i hjertet som fyrer konstant (såkalt parasystoli), men jeg regner med at det er vurdert og evt. utelukket, selv om også det er en ufarlig tilstand som ikke skader ditt hjerte som pumpe. Jeg synes på det foreliggende grunnlag ikke at du skal la et slikt fenomèn få noen konsekvenser for ditt levesett eller dine treningsdoser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/175011-ekstrasystoli-og-hard-fysisk-aktivitet/#findComment-1172266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.