Gå til innhold

Har du opplevd at dyr hjelper på den psykiske helsen?


PREETI

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette spørsmålet er nok mest av nysgjerrighet, men jeg lurer på om noen av brukerne her inne har opplevd positiv innvirkning på den psykiske helsen med et kjæledyr i huset, eller om de kjenner noen som har opplevd det.

Ulike undersøkelser viser jo at dyr visstnok skal være positivt i forhold til den psykiske helsen.

Selv har jeg fått veldig utbytte av å ha et dyr. På sensommeren i fjor anskaffet jeg meg en katt og han er noe av det kjæreste jeg vet om ;o)

Herlig å ha en venn som bare er der og ikke spør, graver eller er uenig med meg:-P

Om noen har opplevd noe lignende, vil jeg gjerne høre.

Mvh,

dyrelskeren:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg. Når man er lei seg eller syk og må ligge på sofaen, er det vidunderlig å ha en katt i armkroken. Malingen av en katt, og den vidunderlige totale avslappede roen en katt kan ha, er beroligende på uro og angst synes jeg.

Men jeg holder en knapp på katt eller hund. Tror ikke at fisker og undulater hadde gjort samme nytten for meg. Men bare det å ha LIV rundt seg, tror jeg kan være positivt.

VH Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart!!! De senser din sinnstemning og gjør hva de kan for å trøste.

Særlig hvis man tar til tårer. Men ser også at de blir glade når vi er glade.

Har både hest, hund og katt og lang erfaring.

Og for de som er ensomme-(det r jo et relativt begrep), men ensom i den forstand at man lever alene, er det en trofast venn å ha i sin nærhet. Svikter aldri.

Men alle er jo ikke like glade dyr da, men jeg vil si at det er en berikelse å være det. Se personligheten deres, for det har de alle som en.

Hilsen en som ikke er gal--hehe..hvis noen tror det. Bare glad i dyr, og glad i mennesker.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Når man er lei seg eller syk og må ligge på sofaen, er det vidunderlig å ha en katt i armkroken. Malingen av en katt, og den vidunderlige totale avslappede roen en katt kan ha, er beroligende på uro og angst synes jeg.

Men jeg holder en knapp på katt eller hund. Tror ikke at fisker og undulater hadde gjort samme nytten for meg. Men bare det å ha LIV rundt seg, tror jeg kan være positivt.

VH Bugge.

En malende katt, og hund som sleiker vekk tårene i iver for å trøste, og en hest som godmodig "muller" deg i håret. Alt sammen er balsam for sjelen.

Når så denne ballen er kastet vil jeg også si at musikk er balsam for sjelen.

Får fram følelser i deg. Både glade og melankolske. Jeg tror vi har bruk for å få ut begge.--

Hilsen musikk og dyreelsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en hund og merker at hun senser når jeg er nedfor. Da har jeg nesten det 50kg tunge dyret i fanget.

dessuten hjelper det å komme seg ut, og det må man når man har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart!!! De senser din sinnstemning og gjør hva de kan for å trøste.

Særlig hvis man tar til tårer. Men ser også at de blir glade når vi er glade.

Har både hest, hund og katt og lang erfaring.

Og for de som er ensomme-(det r jo et relativt begrep), men ensom i den forstand at man lever alene, er det en trofast venn å ha i sin nærhet. Svikter aldri.

Men alle er jo ikke like glade dyr da, men jeg vil si at det er en berikelse å være det. Se personligheten deres, for det har de alle som en.

Hilsen en som ikke er gal--hehe..hvis noen tror det. Bare glad i dyr, og glad i mennesker.

mvh

Hehe

;)

Morsomt å se at jeg ikke er alene om å elske pusen min ;o)

Jeg tror nesten jeg er mer glad i dyr enn mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest katte-elsker

Min mening er at om man har en katt (jaja,- det bør være en sympatisk katt,da - ikke helt alle er vel like koselige), kan man ikke være helt og totalt ulykkelig :-)

Jeg elsker min katt - nesten like høyt som familien! (nei, jeg tror ikke jeg er gal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hehe

;)

Morsomt å se at jeg ikke er alene om å elske pusen min ;o)

Jeg tror nesten jeg er mer glad i dyr enn mennesker.

Det er fordi dyr ikke er så svikefulle som mennesker. Tror jeg.

Katter kan jo forresten være lite trofaste da. hehe... Vi hadde en som stakk fra oss en sommer, og bodde hos feriegjester. Vi sørget oss i hjel, lette dag etter dag.

På høsten kom den tilbake til oss akkurat som om ingenting hadde hendt. VElfødd og blank i pelsen. Med klokkertro på at han ble godt tatt imot. Og vi tok jo imot han selvfølgelig. Med kos og klapp og klem og mer god mat. Hadde jo ikke godtatt det av et menneske. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr har en helt klar terapikunnskap som skulle være oss mennesker forundt:)

Har kun hatt positive opplevelser når jeg har vært psykisk nede og har dyr rundt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -ung kvinnen-

Uten dyrene mine hadde jeg vært død for lenge lenge siden!! Det er de som holder meg i live. Jeg hadde gått i døden for dyrene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bipolarette

Nei. Jeg var så ustabil og full av aggresjon da jeg var dårlig at jeg pælma ut katta og så den aldri igjen (jeg bor midt i byen så...) Var rasende og irritabel og intet dyr burde bli utsatt for meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...