Gjest Shira12 Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Jeg skal lage ostekake i morgen, sånn med knuste kjeks til bunn og sånn ostegreier oppå. Men jeg har greid og rote vekk oppskriften min, dessuten har jeg ikke hatt særlig suksess med mine tidligere forsøk på ostekake. Så søker jeg hjelp her på DOL. Noen som har en enkel (dvs at den er enkel nok at jeg greier og lage den ) og god oppskrift til meg? 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Jeg har en oppskrift på ostekake UTEN ost.. Den er superenkel: Lag en pakke sitrongele med halvparten mengde vann. La det stå til avkjøling. Knus en pakke Kornmo-kjeks, og smelt ca. 50 g. smør. Bland kjekssmulene med smøret, ta litt ekstra smør hvis det ikke blir "vått" nok. Trykk blandingen ned i en springform og sett den i kjøleskap eller fryser mens du lager resten. Pisk en kartong kremfløte til krem, bland oppi et beger lettrømme. Pisk blandingen langsomt mens du heller oppi geleen i en tynn stråle. Ikke klæsj alt oppi på en gang. Ha fyllet på bunnen og sett det kaldt i et par timer. Pynt med bær eller kiwi. Fyllet smaker som sitronfromasj, ikke så tungt og mektig som vanlige ostekaker. 0 Siter
Gemini Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Min oppskrift er enkel og grei, synes jeg, baker omtrent aldri annet, men denne får jeg skryt for! Den bør lages dagen i forveien da: http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F6%2F967.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D1990306&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D1990827 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Jeg har en oppskrift på ostekake UTEN ost.. Den er superenkel: Lag en pakke sitrongele med halvparten mengde vann. La det stå til avkjøling. Knus en pakke Kornmo-kjeks, og smelt ca. 50 g. smør. Bland kjekssmulene med smøret, ta litt ekstra smør hvis det ikke blir "vått" nok. Trykk blandingen ned i en springform og sett den i kjøleskap eller fryser mens du lager resten. Pisk en kartong kremfløte til krem, bland oppi et beger lettrømme. Pisk blandingen langsomt mens du heller oppi geleen i en tynn stråle. Ikke klæsj alt oppi på en gang. Ha fyllet på bunnen og sett det kaldt i et par timer. Pynt med bær eller kiwi. Fyllet smaker som sitronfromasj, ikke så tungt og mektig som vanlige ostekaker. Jeg bruker samme oppskrift, bare at jeg i tillegg har oppi et beger med philadelfia. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Min oppskrift er enkel og grei, synes jeg, baker omtrent aldri annet, men denne får jeg skryt for! Den bør lages dagen i forveien da: http://www.doktoronline.no/section/nosection?action=gotomsg&left=%2Fforum%2F6%2F967.ipg%3Fview%3Dthread%26thread%3D1990306&right=%2Fforum%2Fbin%2Fshow.wa%3Fmsgid%3D1990827 Takk. Har printet ut oppskriften og hengt den på kjøleskapet. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Jeg har en oppskrift på ostekake UTEN ost.. Den er superenkel: Lag en pakke sitrongele med halvparten mengde vann. La det stå til avkjøling. Knus en pakke Kornmo-kjeks, og smelt ca. 50 g. smør. Bland kjekssmulene med smøret, ta litt ekstra smør hvis det ikke blir "vått" nok. Trykk blandingen ned i en springform og sett den i kjøleskap eller fryser mens du lager resten. Pisk en kartong kremfløte til krem, bland oppi et beger lettrømme. Pisk blandingen langsomt mens du heller oppi geleen i en tynn stråle. Ikke klæsj alt oppi på en gang. Ha fyllet på bunnen og sett det kaldt i et par timer. Pynt med bær eller kiwi. Fyllet smaker som sitronfromasj, ikke så tungt og mektig som vanlige ostekaker. Takker. Da er det bare og sette igang og lage i morgen, og jeg som ikke får smake kaken selv... Kanskje jeg skal lage to, en til meg selv også ;-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Jeg bruker samme oppskrift, bare at jeg i tillegg har oppi et beger med philadelfia. Notert, takk. 0 Siter
Gjest malun Skrevet 22. februar 2005 Skrevet 22. februar 2005 Jeg har en oppskrift på ostekake UTEN ost.. Den er superenkel: Lag en pakke sitrongele med halvparten mengde vann. La det stå til avkjøling. Knus en pakke Kornmo-kjeks, og smelt ca. 50 g. smør. Bland kjekssmulene med smøret, ta litt ekstra smør hvis det ikke blir "vått" nok. Trykk blandingen ned i en springform og sett den i kjøleskap eller fryser mens du lager resten. Pisk en kartong kremfløte til krem, bland oppi et beger lettrømme. Pisk blandingen langsomt mens du heller oppi geleen i en tynn stråle. Ikke klæsj alt oppi på en gang. Ha fyllet på bunnen og sett det kaldt i et par timer. Pynt med bær eller kiwi. Fyllet smaker som sitronfromasj, ikke så tungt og mektig som vanlige ostekaker. Er det ikke litt rart å lage ostekake uten ost? ;o) 0 Siter
flisa Skrevet 23. februar 2005 Skrevet 23. februar 2005 Takk. Har printet ut oppskriften og hengt den på kjøleskapet. ...men har du nå laget den - og kan vi få smake - i det minste i ord? 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 23. februar 2005 Skrevet 23. februar 2005 ...men har du nå laget den - og kan vi få smake - i det minste i ord? Den står i kjøleskapet, mangler bare ett lag med gele på toppen. Ostefyllet smakte iallefall himmelsk!!! Kaken skal spises av en gjeng med arbeidskarer i morgen, så jeg får sikkert tilbakemelding på om den er god eller ikke. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.