Gå til innhold

Når begynner en å merke vektoppgang


Gjest på'n igjen

Anbefalte innlegg

Gjest på'n igjen

...når en går på SSRI? HVIS en legger på seg altså.

La mye på meg ved Cipramil, i løpet av få måneder, men husker ikke når vektøkningen begynte, om det var umiddelbart.

Har brukt Cipralex i to uker og er veldig bevisst på å ikke spise mer enn vanlig. Har faktisk gått ned en kilo. Kanskje jeg rett og slett ikke får vektproblemer denne gangen? *håpefull*

Noen som har erfaringer, som husker bedre enn meg NÅR de begynte å gå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk ned i vekt de første ukene på cipralex, men spiste dem raskt på meg med tolvon igjen. Nå bruker jeg bare cipralex og rovotril og er igjen nede på normalvekt. Det er fler som går ned i vekt på cipralex enn opp, og når du er bevisst på hva du putter i munnen i tillegg, så slipper du nok vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned i vekt de første ukene på cipralex, men spiste dem raskt på meg med tolvon igjen. Nå bruker jeg bare cipralex og rovotril og er igjen nede på normalvekt. Det er fler som går ned i vekt på cipralex enn opp, og når du er bevisst på hva du putter i munnen i tillegg, så slipper du nok vektøkning.

Jeg vurderer nå å begynne på cipralex.

Og er ikke glad i tanken å legge på meg, så jeg håper at kalori-inntak kontra hva man forbrenner pr dag også gjelder ved ssri.

På noen av de gamle, har jeg hørt at man bare føyk opp på grunn av endring i forbrenning e.l. Eksempelvis sinequan.

Når du gikk opp på cipramil, husker du om du spiste mer, eller om kiloene bare kom på????

Kjenner forøvrig ei som slutten med cipramil fordi hun gikk ned for mye.

Glemt å spørre om hun mistet matlysten eller hva som skjedde.

Hva har andre med erfaring fra ssri opplevd. Økt matlyst eller bare økning uten grunn. Hvis det er økt matlyst, så har man jo en sjanse til å styre unna ved selvdisiplin.

Men kanskje man også blir så happy for bedring i angst/dep. at man rett og slett ikke synes dette med kilo er så viktig lenger.

Litt sånn "never mind"

Litt nysjerrig---så håper på svar fra dere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå å begynne på cipralex.

Og er ikke glad i tanken å legge på meg, så jeg håper at kalori-inntak kontra hva man forbrenner pr dag også gjelder ved ssri.

På noen av de gamle, har jeg hørt at man bare føyk opp på grunn av endring i forbrenning e.l. Eksempelvis sinequan.

Når du gikk opp på cipramil, husker du om du spiste mer, eller om kiloene bare kom på????

Kjenner forøvrig ei som slutten med cipramil fordi hun gikk ned for mye.

Glemt å spørre om hun mistet matlysten eller hva som skjedde.

Hva har andre med erfaring fra ssri opplevd. Økt matlyst eller bare økning uten grunn. Hvis det er økt matlyst, så har man jo en sjanse til å styre unna ved selvdisiplin.

Men kanskje man også blir så happy for bedring i angst/dep. at man rett og slett ikke synes dette med kilo er så viktig lenger.

Litt sånn "never mind"

Litt nysjerrig---så håper på svar fra dere.

mvh

Jeg kopierer inn svaret fra NHD da bugge-jenta spurte om det samme for en tid tilbake:

"Serotoninet som er viktig i forbindelse med depresjon, er også viktig i rguleringen av sultenhet og metthet.

Sarotex er et gammelt AD av typen TCA. Det er ganske vanlig at en legger på seg av disse.

Cipralex og de andre SSRIene som Seroxat, Zoloft, Fevarin, Fontex og Cipramil er vektnøytrale for de alle fleste. Det er flere som tar av enn som legger på seg, men noen er det som øker i vekt også her.

Med Tolvon og Remeron er vektøkning et problem for ganske mange.

Felles er at de ikke påvirker forbrenningen, men sult/metthet. Dersom en greier å ikke spise mer og/eller øke mosjonen, vil vekten ikke gå opp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer nå å begynne på cipralex.

Og er ikke glad i tanken å legge på meg, så jeg håper at kalori-inntak kontra hva man forbrenner pr dag også gjelder ved ssri.

På noen av de gamle, har jeg hørt at man bare føyk opp på grunn av endring i forbrenning e.l. Eksempelvis sinequan.

Når du gikk opp på cipramil, husker du om du spiste mer, eller om kiloene bare kom på????

Kjenner forøvrig ei som slutten med cipramil fordi hun gikk ned for mye.

Glemt å spørre om hun mistet matlysten eller hva som skjedde.

Hva har andre med erfaring fra ssri opplevd. Økt matlyst eller bare økning uten grunn. Hvis det er økt matlyst, så har man jo en sjanse til å styre unna ved selvdisiplin.

Men kanskje man også blir så happy for bedring i angst/dep. at man rett og slett ikke synes dette med kilo er så viktig lenger.

Litt sånn "never mind"

Litt nysjerrig---så håper på svar fra dere.

mvh

Hei! Frem til jeg begynte med AD har jeg ikke vært plaget med vektproblemer. Jeg har alltid hatt kontroll på karakterstyrken og viljestyrken. Jeg har vært flink til å trene og å holde meg til et allminnelig fornuftig kosthold. Etter div. AD, særlig Tolvon, gikk jeg opp 14 kg. Skikkelig surt. Tok noen Grete Roede kurs og gikk ned 14 kg. Byttet til Cipralex. Dette var greit en liten stund, men nå har jeg lagt på med 19 kg!!! Hjelp!

Min opplevelse av det hele er at bruk av AD sløver karakterstyrken og øker sultfølelsen, ialle fall hos meg. Den litt sløvende, "likeglad-effekten" som AD har, gjør det også vanskeligere å styre unna fristelser samt å trene jevnt. En uheldig kombinasjon. Jeg har snakket om disse problemene til både psykiater og fastlege, men det virker som om de ikke kan forstå at det skulle være noen slik sammenheng. Er jeg helt alene om disse erfaringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Frem til jeg begynte med AD har jeg ikke vært plaget med vektproblemer. Jeg har alltid hatt kontroll på karakterstyrken og viljestyrken. Jeg har vært flink til å trene og å holde meg til et allminnelig fornuftig kosthold. Etter div. AD, særlig Tolvon, gikk jeg opp 14 kg. Skikkelig surt. Tok noen Grete Roede kurs og gikk ned 14 kg. Byttet til Cipralex. Dette var greit en liten stund, men nå har jeg lagt på med 19 kg!!! Hjelp!

Min opplevelse av det hele er at bruk av AD sløver karakterstyrken og øker sultfølelsen, ialle fall hos meg. Den litt sløvende, "likeglad-effekten" som AD har, gjør det også vanskeligere å styre unna fristelser samt å trene jevnt. En uheldig kombinasjon. Jeg har snakket om disse problemene til både psykiater og fastlege, men det virker som om de ikke kan forstå at det skulle være noen slik sammenheng. Er jeg helt alene om disse erfaringene?

Jeg merker likeglad-effekten på alle andre områder enn mat jeg. Er fortsatt veldig nøye med hva og hvor mye jeg putter i munnen. Er så redd for å falle tilbake til gamle takter og overspise/spy igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på`n igjen. Jeg er inne i min 7 uke m cipralex..har gått ned 5 kg...må nesten tvinge i meg mat, så for meg er det nesten motsatt problem! Håper det er en trøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...