Gå til innhold

Har skikkelig flyskrekk!

Gjest grusom redd for å fly

Anbefalte innlegg

Gjest grusom redd for å fly
Skrevet

Er i den situasjonen at jeg skal på ferie helt alene. DVS fly 5,5 timer uten noen kjente - og jeg har en fryktelig flyskrekk. Gruer meg noe veldig nå.

Har fått noe vival av legen for å bruke. Har også noen sobril liggende. Noen sier vival er best og andre sier sobril?? blir bare helt forvirra. Hva er det som funker best - hva man blir mest rolig av. Og hvor mye kan en ta? Regner med at jeg må ta en hestedose før jeg skal ombord (for i det hele tatt komme meg ombord)

Kan man hvis ikke sobril funker ta vival etterpå? bare så usikker nå - og vil som sagt være helt sikker på at dette funker.

Takke så meget for hjelp!

Skrevet

har du postet innlegget på psykiatri-forumet også? kanskje du kan få noen fagsvar der?

du må nok prøve deg frem med vivalen så du vet hvordan den fungerer før du setter deg ombord på flyet. Ta med deg en pute så du ligger konfortabelt. kanskje en skjerm foran øynene (fås kjøpt på flyplassen) hvis du er redd for å bryte helt sammen

lykke til :)

Skrevet

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med vival/sobril-problematikken, ettersom jeg selv pleier å sverge til en konjakk eller tre for min flyskrekk.

Men du bør si ifra til flyvertinnene med en gang du kommer inn at du sliter med flyskrekk. Min erfaring er at de er veldig forståelsesfulle og hjelpsomme, og gjør det de kan for at du skal ha det bra.

Jeg sliter mest ved takeoff og landing, og pleier å ha stor nytte av å konsentrere meg om å huske hele hendelsesforløpet i en bok eller film akkurat da. Det hjelper å få fokuset litt over ¨på noe annet.

Lykke til - det er ikke noe gøy å grue seg så fælt.

Skrevet

Hvorfor er du mer redd for å fly enn å kjøre bil? Har du stilt deg det spørsmålet?

Skrevet

Hvorfor er du mer redd for å fly enn å kjøre bil? Har du stilt deg det spørsmålet?

Hehe, det samme spørsmålet stiller jeg meg selv når jeg sitter sånn halvnervøs på flyet ;o)

Lider ikke av angst for å fly, men kan ikke si jeg liker det spesielt godt. Pleier da å overbevise meg selv om at det er myyyye større sjanse for at jeg omkommer på vei til/fra flyplassen enn akkurat når jeg sitter i flyet!

Skrevet

Hei, jeg aner ikke om Vival eller sobril er best, men jeg vet litt om flyskrekk... Etter en uheldig episode på et fly fikk jeg fullstendig flyskrekk.

Først. Gå TIDLIG til innskjekkingen og si fra at du har flyskrekk. Da hender det ofte at du får komme først ombord og at du får en plasserinmg som gjør at du har øyekontakt med kabinpersonalet under take-off og landing. I tillegg vet de om skrekken og kan holde et øye med deg.

Finn også ut i deg selv om du er redd for lukkede rom, selve flyvingen, det tekniske eller hva det med flyvningen det er du er redd for. Da er det lettere å jobbe med problemet.

Et flyskrekk kurs er å anbefale.

Inntil videre anbefaler jeg en bok som heter "det er ikke farlig å fly" av Øyvind Ekeberg. Der står det om alt fra hvor sikkert teknisk et fly er, til hvordan man kan håndtere angst osv. ombord i flyet!

Ikke drikk mye alkohol dagen før du skal fly. "bakrusen" kan fremkalle mer angst!

Pust inn, forsøk å tenk på andre ting. Vit at det å fly er så sikkert så sikkert!

Lykke til! Det kommer til å gå bra!

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Om det er Sobril eller Vival som virker best for deg må du finne ut sjøl. Test en tablett én kveld, og den andre en kveld eller to etterpå. Så finner du ut av hvordan de virker på din kropp og hva du kommer til å trenge på flyet.

Løkke te- det går heldigvis stort sett bra med de fleste. Ingen grunn til å tro at du skal være et unntak!

Skrevet

Hei!

Har svart deg på psykiatri også. Det er et poeng at det ikke bare er å prøve ut slike medisiner fiktivt på forhånd. De virker helt annerledes når angsten din er kjempehøy. Derfor er det greiest å forholde seg til det man har prøvd når man faktisk hadde angst, hvis man er i den situasjonen at man har prøvd ut noe før.

Bugge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...