Gå til innhold

er det lov å stjele andre forfatteres romanfigurer?

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne Wilhelmsen
Skrevet

Hører om så mye rart som foregår i den litterære verden. feks så kan Hanne Ørstavik lage en romanfigur ut av en eksveninne...

leste en kriminalroman hvor etterforskeren i boka da støter på rollefigurene til en annen forfatter og de bidrar sammen til å løse en drapsgåte

vet ikke om hun hadde spurt den andre forfatteren på forhånd, men hva om den andre hadde helt andre planer for sine rollefigurer? At det hun skriver i neste bok ikke stemmer med hva den andre forfatteren har skrevet om figurene i mellomtiden?

Er det noe regelverk i den litterære verden?

Gjest Harry Hole på oppdrag
Skrevet

Du kan ikke stjele andres romanfigurer eller andres ideer. Da kan du bli anmeldt, men hvis du gjør en avtale med en forfatter da blir det noe annet.

Skrevet

http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html

Linken gjelder til åndsverkloven. Dette spørsmålet må avgjøres helt konkret. Det behøver ikke å være brudd på den første forfatterens opphavsrett at en annen har latt seg inspirere av førstnevntes verk. Spørsmålet er hvor langt strekker den førstes opphavsrett seg og hvilke innskrenkninger finnes i hans opphavsrett.

Dette er jo deler av et universitetsstudium, så jeg skal ikke si så mye om dette, men sitere noen av bestemmelsene i loven med kommentarer:

§ 2 første ledd:

"Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk."

Dette er hovedbestemmelsen om at opphavsmannen har eneretten.

§ 4. "Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket."

Man kan altså la seg inspirere av tidligere verker. Et eksempel kan være Jeppe på Bjerget, som er basert på en historie i "1001 natt" (men i dette tilfellet hadde ikke det opprinnelige verket, "1001 natt" opphavsrettslig beskyttelse pga gammel verk & ukjent opphav, men prinsippet er det samme).

§ 5 første ledd "Den som ved å sammenstille flere åndsverk eller deler av åndsverk skaper et litterært, vitenskapelig eller kunstnerisk samleverk, har opphavsrett til samleverket, men denne rett gjør ingen innskrenkning i opphavsretten til de enkelte verk som samleverket består av."

Eksempel: At man lager et sitatleksikon eller et litterært oppslagsverk el lign.

§ 6 første ledd. "Er det to eller flere opphavsmenn til et åndsverk uten at de enkeltes ytelser kan skilles ut som særskilte verk, erverver de opphavsrett til verket i fellesskap."

Eks: Tidemand og Gudes malerier.

Av innskrekninger i opphavsretten kan nevnes § 12 om eksemplarfremstilling til eget bruk og § 22 om retten til å fritt sitere fra andre verker.

Også andre bestemmelser kan ha betydning.

Og så vil jeg avslutningsvis si at det ikke er slik at man "anmelder" noen for brudd på åndsverkloven! ;-) dette er IKKE en sak for politiet! *humre humre*

Mener den som har opphavsretten til et verk at noen andre har brutt opphavsretten, er det sivilt søksmål som er den rette vei å gå når det gjelder domsapparatet.

Men jeg vil anta at de fleste prøver å komme frem til en ordning utenfor rettsapparatet før man utformer en stevning.

Gjest Hanne Wilhelmsen
Skrevet

http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html

Linken gjelder til åndsverkloven. Dette spørsmålet må avgjøres helt konkret. Det behøver ikke å være brudd på den første forfatterens opphavsrett at en annen har latt seg inspirere av førstnevntes verk. Spørsmålet er hvor langt strekker den førstes opphavsrett seg og hvilke innskrenkninger finnes i hans opphavsrett.

Dette er jo deler av et universitetsstudium, så jeg skal ikke si så mye om dette, men sitere noen av bestemmelsene i loven med kommentarer:

§ 2 første ledd:

"Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk."

Dette er hovedbestemmelsen om at opphavsmannen har eneretten.

§ 4. "Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår. Opphavsretten til det nye og selvstendige verk er ikke avhengig av opphavsretten til det verk som er benyttet.

Den som oversetter eller bearbeider et åndsverk eller overfører det til en annen litterær eller kunstnerisk form, har opphavsrett til verket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måte som gjør inngrep i opphavsretten til originalverket."

Man kan altså la seg inspirere av tidligere verker. Et eksempel kan være Jeppe på Bjerget, som er basert på en historie i "1001 natt" (men i dette tilfellet hadde ikke det opprinnelige verket, "1001 natt" opphavsrettslig beskyttelse pga gammel verk & ukjent opphav, men prinsippet er det samme).

§ 5 første ledd "Den som ved å sammenstille flere åndsverk eller deler av åndsverk skaper et litterært, vitenskapelig eller kunstnerisk samleverk, har opphavsrett til samleverket, men denne rett gjør ingen innskrenkning i opphavsretten til de enkelte verk som samleverket består av."

Eksempel: At man lager et sitatleksikon eller et litterært oppslagsverk el lign.

§ 6 første ledd. "Er det to eller flere opphavsmenn til et åndsverk uten at de enkeltes ytelser kan skilles ut som særskilte verk, erverver de opphavsrett til verket i fellesskap."

Eks: Tidemand og Gudes malerier.

Av innskrekninger i opphavsretten kan nevnes § 12 om eksemplarfremstilling til eget bruk og § 22 om retten til å fritt sitere fra andre verker.

Også andre bestemmelser kan ha betydning.

Og så vil jeg avslutningsvis si at det ikke er slik at man "anmelder" noen for brudd på åndsverkloven! ;-) dette er IKKE en sak for politiet! *humre humre*

Mener den som har opphavsretten til et verk at noen andre har brutt opphavsretten, er det sivilt søksmål som er den rette vei å gå når det gjelder domsapparatet.

Men jeg vil anta at de fleste prøver å komme frem til en ordning utenfor rettsapparatet før man utformer en stevning.

så hvis jeg feks skrev en kriminalroman hvor mine rollefigurer tilfeldigvis treffer på noen andre sine rollefigurer uten at jeg dikter noe videre om deres liv, går det som regel greit? Noe annet blir det vel om jeg gjør en annens rollefigur gravid uten at det er avtalt med andre på forhånd?

Skrevet

så hvis jeg feks skrev en kriminalroman hvor mine rollefigurer tilfeldigvis treffer på noen andre sine rollefigurer uten at jeg dikter noe videre om deres liv, går det som regel greit? Noe annet blir det vel om jeg gjør en annens rollefigur gravid uten at det er avtalt med andre på forhånd?

Jeg tør ta stilling til en konkret sak uten å kjenne mer til det, pluss at det er noen år siden jeg leste om opphavsrett.

Men du kan prøve å kikke i faglitteraturen på området? Antar Akademika har pensumlitteraturen til salgs. Evt at du kontakter en som er ekspert på opphavsrett.

Gjest Hanne Wilhelmsen
Skrevet

Jeg tør ta stilling til en konkret sak uten å kjenne mer til det, pluss at det er noen år siden jeg leste om opphavsrett.

Men du kan prøve å kikke i faglitteraturen på området? Antar Akademika har pensumlitteraturen til salgs. Evt at du kontakter en som er ekspert på opphavsrett.

ok takk for svar:) Har ikke tenkt til å skrive noen roman, men ble bare veldig nysgjerrig på dette.

Vet du om noe telefonnummer jeg kan ringe og spørre om det?

Skrevet

Uten å si noe om jussen i det, så er det vel langt fra alle forfattere som ville hatt noe mot en slik "bruk". Det blir jo på en måte gratis reklame for den det gjelder. Spørs om "Louis Masterson" ville blitt sur på Margit Sandemo om Morgan Kane hadde dukket opp i den derre siste "ta-av-helt"-serien hennes :-)

"..........................."

Skrevet

Hanne Wilhelmsen er død. Skutt.

Jeg vet egentlig hvilken bok du sikter til, der ulike forfatteres romanfigurer møtes. Kan det være Kim småge og Fredrik Skagen som refererer til samme politifolk i Trondheim, tro?

Dette må jeg tenke litt på. Selv om du ikke spør om det, ble jeg nysgjerrig selv.

Men som Harry Hole sier, må slik stjeling være avtalt på forhånd. Den som "eier" figuren må samtykke.

Skrevet

ok takk for svar:) Har ikke tenkt til å skrive noen roman, men ble bare veldig nysgjerrig på dette.

Vet du om noe telefonnummer jeg kan ringe og spørre om det?

Nei, dessverre. Du kan bruke Gule Sider og finne et advokatkontor som spesialiserer seg på immaterielle rettigheter, eventuelt et patentkontor, men du må da regne med å betale vanlig timepris/salær for den tiden de bruker.

Eventuelt kan du søke på internett etter evt artikler om emnet, evt sjekke med Unoversitetsbiblioteket om det er mulig å låne litteratur der.

Skrevet

http://home.hio.no/~ims/opphavsrett/

Her fant jeg en link, hvor du kan klikke litt rundt og finne litt om emnet, men ha i mente at man her har en hovedvinkling først og fremst mot digital teknologi.

Bl.a. så står det dette:

"Kunstnerens enerett til sine kunstverk gjelder langt fra uinnskrenket. Eneretten er av lovgiverne balansert mot samfunnsmessige interesser. Det ville vært meget tungvint om kjøpere og publikum i alle sammenhenger måtte be om tillatelse på forhånd for vise eller reprodusere et verk. Den største avgrensningen i eneretten er retten til privat bruk. Et forbud mot privat bruk ville være umulig å praktisere.

En annen avgrensning er retten til fri bruk av sitater. Begrunnelsen er å sikre ytringsfriheten. Sitatretten har mindre praktisk betydning for billedkunst. I andre tilfeller har samfunnet ut fra praktiske hensyn eller videre samfunnsmessige mål innført tvangsordninger (Se tvangslisens og avtalelisens)"

Jeg er helt sikker på at det er fullt lovlog i en ny roman å f.eks. sammenligne den kvinnelige detektiven med Hanne Wilhelmsen, eller si at HW også var på dne samme festen osv.

Jeg tviler på at enhver form for referanse til HW ville være forbudt med mindre man har avtalt dette med Anne Holt på forhånd.

Men HVOR langt man kan gå i å inkludere HW i den nye romanen er det vanskelig å si noe konkret om.

Det er helt opplagt at Anne Holt har opphavsrett til _hennes_ tekster om HW. Men har hun rett til å motsette seg ethvert bruk av HW i _andres_ tekster?? DET er spørsmålet.

Og så kan også det man kaller opphavsmannens "droit moral" ha betydning - de moralske rettigheter.

Jeg legger ved link til en artikkel, som har hovedfokus på _pressens_ bruk av opphavsrettslig beskyttede verker. Kanskje du finner noe av interesse der! :-)

http://www.nored.no/artikkelbase/sfopphav99.html

Gjest Hanne Wilhelmsen
Skrevet

Jeg vet egentlig hvilken bok du sikter til, der ulike forfatteres romanfigurer møtes. Kan det være Kim småge og Fredrik Skagen som refererer til samme politifolk i Trondheim, tro?

Dette må jeg tenke litt på. Selv om du ikke spør om det, ble jeg nysgjerrig selv.

Men som Harry Hole sier, må slik stjeling være avtalt på forhånd. Den som "eier" figuren må samtykke.

hvis jeg ikke husker feil nå så var det Unni Lindell som lot sin rollefigur Cato Isacsen møte HW og Billy T i en drapssak. Husker ikke hvor langt hun lot det gå.

Nå er jeg lei av at Anne Holt bruker meg som romanfigur så jeg tror det er på tide å saksøke henne :)

Skrevet

hvis jeg ikke husker feil nå så var det Unni Lindell som lot sin rollefigur Cato Isacsen møte HW og Billy T i en drapssak. Husker ikke hvor langt hun lot det gå.

Nå er jeg lei av at Anne Holt bruker meg som romanfigur så jeg tror det er på tide å saksøke henne :)

Ja! Det var det. Men jeg tror det finnes et eksempel i Trondheim også.

Personlig er jeg veldig fascinert av Morten Martens, og håper han ikke har vandret for godt. Har du lest bøkene av Fredrik Skagen der han er med? Kunne ha blitt skikkelig actionfilm.

Men Hanne, du er dau. Ligg stille.

Skrevet

Er du sikker på at hun er død? Jeg husker at hun blei skutt, men det er vel ikke bekrefta at hun faktisk strøyk med?

Gjest Hanne Wilhelmsen
Skrevet

Ja! Det var det. Men jeg tror det finnes et eksempel i Trondheim også.

Personlig er jeg veldig fascinert av Morten Martens, og håper han ikke har vandret for godt. Har du lest bøkene av Fredrik Skagen der han er med? Kunne ha blitt skikkelig actionfilm.

Men Hanne, du er dau. Ligg stille.

Hvor er jeg dau? Har noen skutt meg? trenger ikke å røpe handlingen, bare hvem som har drept meg

Skrevet

Er du sikker på at hun er død? Jeg husker at hun blei skutt, men det er vel ikke bekrefta at hun faktisk strøyk med?

Nei, det er riktig. Men jeg tror Anne Holt var rimelig lei av henne, og jeg følte at hun døde av det skuddet.

Og hun ble vel skutt på kloss hold i ei hytte langt fra folk og sykehus, om jeg ikke husker feil? Da skal det godt gjøres at hun overlevde.

Jeg synes for øvrig at Inger Johanne i den siste boka er et interessant bekjentskap, som har flere nyanser å spille på enn Hanne. Håper det kommer flere bøker med henne og familien.

Anne Holt er ingen stor forfatter, men den siste boka var bra, synes jeg.

Skrevet

Nei, det er riktig. Men jeg tror Anne Holt var rimelig lei av henne, og jeg følte at hun døde av det skuddet.

Og hun ble vel skutt på kloss hold i ei hytte langt fra folk og sykehus, om jeg ikke husker feil? Da skal det godt gjøres at hun overlevde.

Jeg synes for øvrig at Inger Johanne i den siste boka er et interessant bekjentskap, som har flere nyanser å spille på enn Hanne. Håper det kommer flere bøker med henne og familien.

Anne Holt er ingen stor forfatter, men den siste boka var bra, synes jeg.

Helt enig. Bøkene hennes er i det minste lettleste, de går unna på et par timer. ;)

Skrevet

Hvor er jeg dau? Har noen skutt meg? trenger ikke å røpe handlingen, bare hvem som har drept meg

Du var langt til skogs for å avsløre en morder som hadde forskanset seg i ei hytte. Da ble du skutt. Husker ikke hvem som drepte deg, eller hva boka het.

Men det er ikke umulig at du kan gjenoppstå. Du har kanskje merket at Anne ble lei av deg?

Det kan rette seg hvis dere får en pause.

Skrevet

Det var debatten om "den helvetes te-koppen" i Samtiden med Ørstavik og hennes (eks?)venninne.

Denne debatten er uhyre interessant fordi Østrem klarer, uten å komme trekkende med et tog av advokater og trusler om saksøking, -stiller reflektert spørsmålet om hvor langt en forfatter kan gå i sin bruk av konkret livserfaring.

Faldbakken hadde et godt innlegg i denne dabatten for noen dager siden.

Skrevet

Jeg tror ikke hun er død jeg i tilfelle Anne Holt vil skrive flere romaner om Hanne Wilhelmsen.

Skrevet

Jeg tror ikke hun er død jeg i tilfelle Anne Holt vil skrive flere romaner om Hanne Wilhelmsen.

Agatha Christie lot hercule Poirot dø midt i ne bok, for å "slippe" å skrive mer historier med han som hovedperson! ;-)

Forfatterne kan vel bli lei av figurene sine de også! *S*

Men det kan jo være lurt å holde en mulighet åpen for flere bøker hvis det skulle være behov for mere klingende mynt i kassa! ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...