Gå til innhold

er det lov å stjele andre forfatteres romanfigurer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Agatha Christie lot hercule Poirot dø midt i ne bok, for å "slippe" å skrive mer historier med han som hovedperson! ;-)

Forfatterne kan vel bli lei av figurene sine de også! *S*

Men det kan jo være lurt å holde en mulighet åpen for flere bøker hvis det skulle være behov for mere klingende mynt i kassa! ;-)

Jeg innbiller meg at Anne Holt ikke er lei av Hanne Wilhelmsen ;o)

Så hun er ikke død for jeg vil gjerne lese mer om henne :o)

Skrevet

Agatha Christie lot hercule Poirot dø midt i ne bok, for å "slippe" å skrive mer historier med han som hovedperson! ;-)

Men det kan jo være lurt å holde en mulighet åpen for flere bøker hvis det skulle være behov for mere klingende mynt i kassa! ;-)

Døde Poirot midt i en bok? Det husker jeg ikke,- mente han døde i slutten (men er åpen for at jeg kan ta feil...)

Skrevet

Det kan vel bli både flere bøker og klingende mynt i kassa uten de gamle romanfigurene.

Anne Holt har jo skrevet en ny bok, og det gikk riktig så bra uten Hanne. Samtidig har hun sørget for en myk overgang ved at de nye hovedpersonene ble introdusert i en tidligere bok.

Det morsomme er jo også at hun nå har fått inn en dose med problematikk omkring nattevåk og babyliv.

Hun er glad i å hente modeller fra eget liv. Til alt overmål ligner morderen veldig på en person som står henne svært nær.

I en tidligere bok var det mye fokus på langvarige blødninger og trøbbel med underlivet, tror det var i Mea Culpa. Neppe tilfeldig det heller.

Skrevet

Døde Poirot midt i en bok? Det husker jeg ikke,- mente han døde i slutten (men er åpen for at jeg kan ta feil...)

Mente ikke "midt i" sånn helt bokstavelig! ;-) det var på slutten av boken, men før plottet var endelig avslørt.

Skrevet

Mente ikke "midt i" sånn helt bokstavelig! ;-) det var på slutten av boken, men før plottet var endelig avslørt.

OK ;-) Må visst lese dem om igjen snart...

Skrevet

Det kan vel bli både flere bøker og klingende mynt i kassa uten de gamle romanfigurene.

Anne Holt har jo skrevet en ny bok, og det gikk riktig så bra uten Hanne. Samtidig har hun sørget for en myk overgang ved at de nye hovedpersonene ble introdusert i en tidligere bok.

Det morsomme er jo også at hun nå har fått inn en dose med problematikk omkring nattevåk og babyliv.

Hun er glad i å hente modeller fra eget liv. Til alt overmål ligner morderen veldig på en person som står henne svært nær.

I en tidligere bok var det mye fokus på langvarige blødninger og trøbbel med underlivet, tror det var i Mea Culpa. Neppe tilfeldig det heller.

Ja, det virker som hun henter en del fra eget liv, ja! :-)

Personlig må jeg innrømme at jeg leste de to første krimbøkene om HW, og så tok det slutt gitt.... ;-)

Da kom den barnehjemsboka, og da var jeg gravid og hormonell og orket ikke tanken på å lese om barn som hadde det trist.

Forresten: Jeg leste en senere også. Det var den hun skrev sammen med Reiss-Andersen, der statsministeren tar reper'n.

veldig skuffende at en kriminalroman ikke inneholder drap.... ;-)

Skrevet

OK ;-) Må visst lese dem om igjen snart...

*S*

jeg hadde en skikkelig Agatha Christie-dille for noen år siden. Kan sikkert med fordel lese dem om gijen nå etter så mange år, selv om jeg nok husker sentrale deler av plottet! :-)

Skrevet

Ja, det virker som hun henter en del fra eget liv, ja! :-)

Personlig må jeg innrømme at jeg leste de to første krimbøkene om HW, og så tok det slutt gitt.... ;-)

Da kom den barnehjemsboka, og da var jeg gravid og hormonell og orket ikke tanken på å lese om barn som hadde det trist.

Forresten: Jeg leste en senere også. Det var den hun skrev sammen med Reiss-Andersen, der statsministeren tar reper'n.

veldig skuffende at en kriminalroman ikke inneholder drap.... ;-)

Du burde lese den nyeste. "Det som aldri skjer". Der flyter det blod så det holder.

Skrevet

Det var debatten om "den helvetes te-koppen" i Samtiden med Ørstavik og hennes (eks?)venninne.

Denne debatten er uhyre interessant fordi Østrem klarer, uten å komme trekkende med et tog av advokater og trusler om saksøking, -stiller reflektert spørsmålet om hvor langt en forfatter kan gå i sin bruk av konkret livserfaring.

Faldbakken hadde et godt innlegg i denne dabatten for noen dager siden.

Hm, har du en link til det innlegget? Har søkt på google, men finner den ikke!

Skrevet

Du burde lese den nyeste. "Det som aldri skjer". Der flyter det blod så det holder.

Trenger ikke akkurat flyte blod, da! ;-)

En ting jeg mislikte med dne første boka, som forøvrig var meget bra, var hendelsen helt til å begynne med hvor den kvinnelige advokaten fant et lik. Det var ikke måte på hvor mye gørr Anne Holt klarte å lire av seg for å beskrive likets tilstand, og derpå innholdet av magesekken til advokaten....

for meg blir det litt vel sånn: Se så tøff jeg er som tørr å skrive slike ekle ting selv om jeg er kvinne....

Skrevet

Hm, har du en link til det innlegget? Har søkt på google, men finner den ikke!

Det sto i Aftenposten (papir). Kanskje du finner det på Aftenposten.no?

Skrevet

et morsomt sprøsmål! :-)

hmm....lurer på om jeg skal skrive om litt - hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...