hambo Skrevet 31. januar 2001 Del Skrevet 31. januar 2001 Jeg er en mann på 58 år og har i noen år hatt voksende hjerte, og går til kontroll en gang i året for dette. Men jeg har ikke funnet noe lesestoff på internett om voksende hjerte/forstørret hjerte. Jeg føler meg trygg, men ville vist mer om dette emnet. For tre år siden hadde jeg hjernedrypp som har gitt meg noen mindre plager. Håper dere kan hjelpe meg. Vennlig hilsen Oskar Karlsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17512-voksende-hjerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Svar til Oskar Karlsen. Det er viktig at din eventuelle hjerteforstørrelse er påvist på en måte som er udiskutabel. F.eks. vil røntgenbilder av brystet av og til vise "forstørret hjerte" uten at dette er reelt. Forstørrelse av hjertet kan bety flere ting : det kan være utvidelse av et eller flere kamre (såvel for- som hjerte-kamre), fortykkelse av hjertemuskulatur (vanligvis v. hjertekammers muskulatur), øket væske i hjerteposen, samt et par andre tilstander. Å differensiere mellom disse årsakene gjør man best ved hjelp av ekkokardiografi (ultralydundersøkelse av hjertet). Man vil ved slik undersøkelse både kunne se hva som foreligger, samt (som regel) kunne avdekke grunnen til forstørrelsen. Hvis du allerede som 55-åring hadde et hjernedrypp, vil det være ønskelig at du fikk gjort en skikkelig undersøkelse av hvorvidt du har en hjerteforstørrelse, og av hvilken karakter den eventuelt er. Det kan foreligge en tilstand som skal behandles eller bør kontrolleres med jevne mellomrom. Slik undersøkelse kan du få gjort ved poliklinikken ved de fleste sykehus og ved en rekke spesialistsentra i landet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17512-voksende-hjerte/#findComment-79826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.