Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 58 år og har i noen år hatt voksende hjerte, og går til kontroll en gang i året for dette. Men jeg har ikke funnet noe lesestoff på internett om voksende hjerte/forstørret hjerte. Jeg føler meg trygg, men ville vist mer om dette emnet.

For tre år siden hadde jeg hjernedrypp som har gitt meg noen mindre plager.

Håper dere kan hjelpe meg.

Vennlig hilsen Oskar Karlsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17512-voksende-hjerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Oskar Karlsen.

Det er viktig at din eventuelle hjerteforstørrelse er påvist på en måte som er udiskutabel. F.eks. vil røntgenbilder av brystet av og til vise "forstørret hjerte" uten at dette er reelt. Forstørrelse av hjertet kan bety flere ting : det kan være utvidelse av et eller flere kamre (såvel for- som hjerte-kamre), fortykkelse av hjertemuskulatur (vanligvis v. hjertekammers muskulatur), øket væske i hjerteposen, samt et par andre tilstander.

Å differensiere mellom disse årsakene gjør man best ved hjelp av ekkokardiografi (ultralydundersøkelse av hjertet). Man vil ved slik undersøkelse både kunne se hva som foreligger, samt (som regel) kunne avdekke grunnen til forstørrelsen.

Hvis du allerede som 55-åring hadde et hjernedrypp, vil det være ønskelig at du fikk gjort en skikkelig undersøkelse av hvorvidt du har en hjerteforstørrelse, og av hvilken karakter den eventuelt er. Det kan foreligge en tilstand som skal behandles eller bør kontrolleres med jevne mellomrom. Slik undersøkelse kan du få gjort ved poliklinikken ved de fleste sykehus og ved en rekke spesialistsentra i landet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17512-voksende-hjerte/#findComment-79826
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...