Gå til innhold

kan det å ha egoistiske og manipulerende tanker i seg selv være skadelig?


Gjest Timari

Anbefalte innlegg

jeg tenker litt på diagnosesettingen her. Hvis man vedkjenner seg at man har mange egoistiske tanker og tenker mye på å splitte folk, men ikke gjør det i praksis fordi man vet at det ikke tjener til noe bra, er det nok til å få en borderlinediagnose?

Har hørt at man feks kan ha seksuelle fantasier om småbarn men at man ikke trenger å være pedofil før tankene blir en realitet. Ergo , det er altså normalt å ha slike fantasier.

Er alle tanker og følelser normale å ha? Men at det er hva man gjør med tankene i praksis som avgjør om man har en psykisk lidelse?

ble dette for komplisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle er har egoistiske, manipulerende personlighetstrekk, det er normalt(noen mer enn andre, riktignok), Det skal mer til for å få en borderline diagnose.

svarte jeg på spørsmålet nå? *usikker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av våre viktigste utrustninger i livet er sperren mellom tanke og handling.

De fleste har vel mer enn en tanke om dagen de ikke ønsker å dele med noen, langt mindre sette ut i livet. Ikke noe dramatisk med det.

Likevel er det ikke uvesentlig hva vi tenker. Det kan lønne seg å spørre hvor enkelte tanker kommer fra og hvor mye de får lov å domminere vår tankeverden. Er man f.eks. full av bitterhet og hat er det ikke usannsynlig at dette gir seg ulike negative utslag, selv om f.eks. tankene om å skamslå noen forblir tanker.

Tanker kan også bli tvangsmessige og plagsomme. Tanker kan iblant få lov å vokse seg så ulovlig store at de ender opp i handlinger vi vil ha problemer med å stå for i etterkant.

Det er et eller annet med det gamle ordtaket om at man ikke kan hindre en ful fra å fly over hodet. Men man kan hindre den i å bygge reir på hodet.

Diagnoser i denne sammenhengen overlater jeg til fagfolk. ;-)

Sier dette deg noe?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er har egoistiske, manipulerende personlighetstrekk, det er normalt(noen mer enn andre, riktignok), Det skal mer til for å få en borderline diagnose.

svarte jeg på spørsmålet nå? *usikker*

ja det var vel det jeg var ute etter. Jeg bare lurte på om: hvis jeg fortalte alle mine egoistiske tanker til en behandler om jeg da kunne ha havnet på en Borderline diagnose?

vel.bare lurer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elinemarie

ja det var vel det jeg var ute etter. Jeg bare lurte på om: hvis jeg fortalte alle mine egoistiske tanker til en behandler om jeg da kunne ha havnet på en Borderline diagnose?

vel.bare lurer litt.

Virker som om mange personer i psykiatrien som leser om borderline på nettet er ute etter diagnosen/lurer på hvorfor de ikke får den, fordi det er så lett å kjenne seg igjen i den.

Borderline har trekk vi alle har, de har det bare i sterkere grad, slik at den skaper store problemer for deg og dine omgivelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange personer i psykiatrien som leser om borderline på nettet er ute etter diagnosen/lurer på hvorfor de ikke får den, fordi det er så lett å kjenne seg igjen i den.

Borderline har trekk vi alle har, de har det bare i sterkere grad, slik at den skaper store problemer for deg og dine omgivelser.

altså for all del, jeg ønsker meg IKKE en borderline diagnose. Jeg bare setter spørsmålstegn med om man har personlighetsforstyrrelsen hvis han har manipulerende og splittende tanker, men at man ikke praktiserer dem i det virkelige liv. Altså hvor stor betydning har tankene i seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...